Jaghar nog åkt på varje söderhamns event o inte en enda gång har dom sanerat banan.
Så det där me en dragrace tävling där har du nog lite fel.
Doktorn wrote:det är bara en plåt som behövs, e väl fan inget å lipa över!! Åk på mer än 1 dragrace tävling per sommar och du är så trött på saneringar att du skulle kunna hänga klantarslet som glömt dra nån slangkoppling och lägger olja över banan i ögonbrynen!!
Mikael S wrote:Blir lite förvirrad av att läsa reglementena. Men enda jag hittar när det gäller ET-reglementet är detta. dom flesta lokala tävlingar går väl efter ET reglementet?
Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33). 4,50 - 6,39 sek 1/8 mile (201,17 m) krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11. För bilar med överladdning eller lustgassystem i säkerhetskategori Advanced ET
DRT 1.11 Nedre motorskydd Nedre motorskydd enligt SFI Spec. 7.1, 7.2 eller som alternativ ett uppsamlingskärl. Kärlet ska fungera som uppsamlare av vätska, delar samt var monterad mellan ramrören/balkarna och sträcka sig framför svängningsdämparen mot bakre motorplåten. Kärlet måste vara försedd med en 5 cm hög kant runt om, minimalt antal springor/hål i kanterna för att möjliggöra montering vid ram, styrning, rör/slangar är tillåtet. En flamskyddad oljeabsorberande matta ska finnas i kärlets botten och vara väl förankrad. Den oljeabsorberande mattan skall bytas vid behov.
Du har förhoppningsvis helt rätt. Jag läste aldrig ET reglementet. Hoppas det är så!
Jag har inte förståt riktigt men behöver man bara denna uppsamling under motor och låda? Jag skulle vilja påstå att på strippen med "gatabilar" är det Lådor i första hand och bakaxlar i andra hand som spiller olja. Av de EDPS jag varit på under snart tio års tid kan jag inte påminna mig om nått riktigt motorskott som sölat riktigt Därimot en jävla massa SAAB lådor och lite annat framhjulsdrivet. Förbjud FWD istället. Och inte för att vara sån men jag har sett aldeles för många BMW som puttats bakåt och även om de inte sölar så det behövs sanering så tar detta oxå tid. Så det verkar ju nästa lättare att förbjuda ras
Den behöver inte ligga mellan framvagnsbalk och motor, det går alldeles utmärkt att ha den under allting och då passar man naturligtvis på att göra den ända bak förbi lådan så gott det går.
Då blir den lätt att demontera också, några skruv så släpper man ner den på backen bara.
de kommer nog va som rökningen på krogen.. alla sa de va helt idiotiskt och skulle allddrig funka.. funkar skit-bra och alla är myclet gladare och luktar inte licka mycket hund.. bra trots allt
bullen! wrote:det går ju att massera framvagnen en aning. och har man blöjan på plats innan man sänker i maskin så måste det gå att lirka dit?
En nackdel med blöja är att det bygger mycket värme i maskinen. Raggarna som åker med skydd på växellådorna behöver kyla en hel del mellan reporna och det blir väl samma sak med tempen på motoroljan.
Det jag vill komma till är att det kan vara jobbigt att åka omkring med blöja på motorn, speciellt om man har tänkt att åka en del bana och gata.
MVH Jonas
Obs, är absolut inte negativ till blöja eller uppsamlingskärl, menar bara att det kan vara svårt att ha det runt motorn för jämnan.
Ps, någon som har tips på bra blöja från tex summit?
förstår itne problemet med att sätta dit en blöja.. du pallar upp bilen fram o sen tar du en alu plåt o lägger under framvagns balken så du bara håller upp den o sen viker upp kanterna där man kan o sen bara skruva fast den.. ser inte några som hällst problem med det.. du har ju exakt lika högmarkfri gång med och utan blöja.. så ser itne problemet... kom inte o säg att det är trångt jag sitter o kör en liten kadett från 78 med bmw m5 motor i det är trångt:P heheh
men ska ta några biloer på min så som jag har gjort så kan ni förstå hur jag tänker...
Tror också de kommer gå smidigt att göra ett skydd.
Va inte därför jag fråga, fattar bara inte varför dom inte kan skriva de så alla fattar, på bilden jag la upp ser de ju ut som att nedre motorskydd är bara obligatoriskt på bilar som går under 7,49.
MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
motorblöjan måste inte vara exakt som det ståt i reglerna... alla blöjor man bygger är godkända så länge det ser bra ut och du har en kant upp så gått det går... och den behöver inte ligga mellan motor o låda.. jag byggde min som en pulka o det var godkänt efter som det inte finns nån regel på hur den ska se ut exakt.. det kommer ju alltid finnas rör o slangar o såna grejer som ligger i vägen då gör man bara ett uttag i kanten upp så tajt som möjligt...
kan ta bild på min som jag hade på kadetten förra året så kan ni få se hur jag gjorde min..