Page 3 of 24
Posted: 17 Nov 2008, 22:36
by Strandholm
FugitivE wrote:
Edit: Vad beställde du för nåt gott då?

Ett komplett kitt för både fram och bak som skall räcka och bli över. bla fina bilstein spring stötisar, racefjädrar, coiloversombyggnadssats, hjälpfjädrar osv :]
Men visst det går säkerligen finemang med d2 sakerna också och det blir förmodligare billigare också.
Bara bilstein stötisarna fram går på 3000kr paret.
Posted: 17 Nov 2008, 22:38
by FugitivE
Amplify wrote:FugitivE wrote:
Edit: Vad beställde du för nåt gott då?

Ett komplett kitt för både fram och bak som skall räcka och bli över. bla fina bilstein stötisar, racefjädrar, coiloversombyggnadssats, hjälpfjädrar osv :]
Men visst det går säkerligen finemang med d2 sakerna också och det blir förmodligare billigare också.
Jojo, men är inte ute efter billigaste möjliga. Bilen blir klar när den blir klar
Vart inte mindre sugen på att beställa saker från Millway nu
Men vad blev det för saker bak då?
Mvh
Posted: 17 Nov 2008, 22:42
by pelko
Köp Millway prylar
Roligare att meka ihop allt själv, sedan
ser det ballare ut. Framförallt har du olika fjädrar och liknande att labba med.
Mvh Mathias
Posted: 17 Nov 2008, 22:44
by e30 344i
birro wrote:bullen! wrote:går det att åka med originalgrenrör?
På passagerar sidan så funkar ett av rören. Det andra får man kapa av och ändra vinklingen på. Det är 4a st 2-1 rör. På förarsidan så får man nog lösa det på annat sätt. Göra nån slags limpa eller nått.
Coolt med v8a, jag ändrade vinklen på alla rören men
de gick, de blir tayt som fasen, men de ska de ju vara
En bild på min 344i
Mvh..
Posted: 17 Nov 2008, 22:45
by Strandholm
for the record:
coilover bak skall tydligen inte göra så mycket nytta för banåka utan det är mest för dragracing man har nytta av det såvitt jag är införstådd.
bak = 2,25" fjäder 127mm 675lbs och bilstein b8 sprint.
Självklart med tillhörande monteringssats, hjälpfjäder, infästningar & lager osv... Dvs inte coilovers utan samma princip som original dock med kralligare doningar.
Som pelko säger så blir det mycker enklare optimerat för din bil med riktiga fjädrar osv. Är ju en hel vetenskap såntdär:P
Vet inte riktigt vad man köper för grejjer när man vill byta stötisar/fjädrar på d2 kitet men återförsäljaren bör väll kunna lösa den biten tycker man.
Posted: 17 Nov 2008, 22:56
by FugitivE
Jo givetvis
Fast har man ställbart fram så tror jag även att man vill ha det bak med

svårt annars och bestämma hur höjden blir på kärran
Ska bli kul att se dina mumsbitar sen
Får nog dyka upp någon dag när du är i garaget och kika lite
Mvh Kevin
Posted: 17 Nov 2008, 23:09
by pelko
Kika i tråden på Rejsa igen.
Coilovers bak verkar inte vara något alternativ. Det är inte "volvo_ruleZZ" på Garaget.org som skriver dierkt. Killarna har koll där.
Sedan kan man labba med höjd även bak med olika fjädrar och liknande hylsor som coilovers har fram.
Mvh Mathias
Posted: 17 Nov 2008, 23:18
by FugitivE
Självklart kan dom sin grej på Rejsa. Men frågan är fortfarande.. Skiljer det så mycket?
PPF säljer ju t.ex coilovers bak? så någon måste ju veta än folk som bara kan spekulera?
Att företag gör coilovers till en bil som inte kan ha det? Visserligen så har dom delat orginalt, men ändå? Vad skiljer sig t.ex en E30 mot en Golf 2? ingen av dom väger speciellt mycket bak? för hade nämligen en sådan med coilovers runt om

hehe.
Mvh
Edit: Annars får det helt enkelt bli hårdare stötdämpare, och någon form utav ställbarhet bak ändå, som du nämner Pelko. Vi får se helt enkelt hur det blir.
Posted: 17 Nov 2008, 23:40
by pelko
Kör du med coilovers bak om du vill

Jag vet inget direkt själv men förlitar mig på personer som inte gör annat än att räknar på liknande. Har hört mycket mer ang det än det som står på Rejsa.
E34 och E28 (?) har ju coilovers bak som original.
Sedan går det nog inte att jämföra två modeller med varandra bara för att det är lätta i baken. Dessutom är den ena RWD och den andra FWD vilket i detta sammanhang lär spela stor roll då det handlar om påfrestningar i bakvagnen.
Mvh Mathias
Posted: 17 Nov 2008, 23:42
by FugitivE
pelko wrote:Kör du med coilovers bak om du vill

Jag vet inget direkt själv men förlitar mig på personer som inte gör annat än att räknar på liknande. Har hört mycket mer ang det än det som står på Rejsa.
E34 och E28 (?) har ju coilovers bak som original.
Sedan går det nog inte att jämföra två modeller med varandra bara för att det är lätta i baken. Dessutom är den ena RWD och den andra FWD vilket i detta sammanhang lär spela stor roll då det handlar om påfrestningar i bakvagnen.
Mvh Mathias
Nej självklart inte, men man undrar ju ganska friskt
Vi får se hur det slutar.
mvh
Posted: 17 Nov 2008, 23:44
by pelko
Absolut.
Kanske låter som om jag är negativ för coilovers bak men jag vill inte mycket annat än att det skulle fungerat bra så man kunde få bort fjädern samt kunna justera höjden på ett smidigt sätt.
Verkar som om vi båda har din tråd som startsida
Mvh Mathias
Posted: 17 Nov 2008, 23:47
by FugitivE
pelko wrote:Absolut.
Kanske låter som om jag är negativ för coilovers bak men jag vill inte mycket annat än att det skulle fungerat bra så man kunde få bort fjädern samt kunna justera höjden på ett smidigt sätt.
Verkar som om vi båda har din tråd som startsida
Mvh Mathias
Precis, skulle ju vara smidigast, så slipper man allt annat. Men sålänge man kan ställa höjd samt hårdhet till en viss del så är jag glad.
Haha jo verkar som det
Men nu glömmer vi det där på ett tag

tills det väl är dags för valet
Borde ju tänka på mina fälgar som jag hoppas dyker upp imorgon
Mvh Kevin
Posted: 17 Nov 2008, 23:48
by RoDe
kör med gula justerbara koni bak tillsammans med D2:s kit med höjdjusterbara hylsor och 2,5" fjädrar bak 7kg/mm.
stumt o fint.
Posted: 17 Nov 2008, 23:51
by pelko
Var hittar man det kittet med fjädrar?
Mvh Mathias
Posted: 18 Nov 2008, 00:00
by RoDe
pelko wrote:Var hittar man det kittet med fjädrar?
Mvh Mathias
bra fråga
köpte dom nya av en kille som hade dom liggandes.
bullen hade ju nåt liknande till salu:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Posted: 18 Nov 2008, 17:08
by FugitivE
Fälgarna samt fuelcellen hemma nu

Posted: 18 Nov 2008, 17:28
by Sami
Grymt med v8 i en E30! Har också planer på att bygga en sån sen nångång i framtiden, så får följa dit projekt och få insperation och tips

Lycka till!