Page 3 of 11
Posted: 25 Mar 2009, 12:59
by Claes
Tyckte igår att det såg typ omöjligt ut att få i motorn.
Var ute i morse o mätte lite o funderade.... Men kom fram till att det får bära eller brista, går alltid o svetsa dit kardantunnel o torped i värsta fall.
Sagt o gjort Mr vinkelharry åkte fram + ett gäng 1mm skivor, nedanför ser ni resultatet....
Viktfördelningen verkar bli lite bättre nu iaf, motorn skall även in lite till innan det skall påbörjas o bygga motorfästen.
kommer sitta 1-1,5 cm högre när oljetråget är på och modifierat, blir det för högt för huven så får jag väll sänka framvagnen 1cm.
Det bör inte inverka på styrgeometrin nämnvärt, i annan fall får jag fixa till en kol/eller glasfiberhuv som är lite tunnare.
Får bli en ombyggnation av oljetråget så skall detta nog funka.
Posted: 26 Mar 2009, 00:27
by Claes
Var ute o kapade lite i oljetråget för bättre frigång, verkar faktiskt som att det kan fungera vettigt.
Posted: 26 Mar 2009, 01:18
by Resgard
Det är inte mycket frigång åt mig mot styrväxeln heller, max 8mm kanske.
Posted: 26 Mar 2009, 01:25
by Claes
Resgard wrote:Det är inte mycket frigång åt mig mot styrväxeln heller, max 8mm kanske.
Det är tajt att få i en Bigblock....
Posted: 26 Mar 2009, 19:09
by Claes
Kom hem lite "bling bling"/ speedparts idag.
D2 coilovers
Kom även hem lite 3" och 4" alurör för framtida plenum & tryckrörsbygge.
Posted: 29 Mar 2009, 10:43
by Claes
Kollade över motorrummet lite om det fanns någon rost att åtgärda.
Jag hittade lite småpill, Men detta skall snart va fixat.
Posted: 30 Mar 2009, 23:57
by Claes
Har ägnat dagen åt tråkig rostlagning men nu är den borta iaf.
Har även helsvetsat vissa andra orginal skarvar som jag tyckte verkade klent punktade.
Så nu är det rostskyddsfärg på grejjerna iaf så får det bli lack av motorrummet när motorinstallation med kringutrustning är färdigpassat.
Blev dock inga bilder idag bara hårt arbete.
Posted: 31 Mar 2009, 14:46
by Claes
bild på`t
lite färg på detta så blir d nog bra.
Kvällen kommer ägnas åt svetsning av oljetråg.
Posted: 31 Mar 2009, 20:51
by Claes
Då var tråget fixat efter ett par timmars hårt slit.
En polare kom förbi med sin tig o fixade ihop det.
Bara hoppas det är tätt, tänkte fylla med vatten när det svalnat helt.
Ett styck färdig moddat tråg med oljeplugg o allt.
Posted: 31 Mar 2009, 22:56
by Claes
Läckte lite om tråget.
Var någon pytte spricka som det fuktade ur och några små pipes men i det stora hela så vart det tätt.
Posted: 31 Mar 2009, 23:12
by Andy_b
ser nice ut
men du skulle bräddat det lite ... som en liten låda ut vid oljepluggen för att få upp oljevolymen igen
och då får du ett bra ställa att sätta olje returen i med
eller så skiter du i det bara
Posted: 01 Apr 2009, 07:47
by Claes
Ingen dum ide men jag tänkte som så att jag tar bort runt halvlitern på tråget nu men det kompenseras med oljekylare + slangar då det inte suttit någon innan.
Posted: 01 Apr 2009, 18:51
by Claes
Små läckagen fixade, får se hur det serut med olja i framöver....
Posted: 03 Apr 2009, 18:56
by Claes
Har putsat rent i hjulhusen o fixad dit lite svart o fint rostskydd. Bilen kommer säkerligen att vilja bli smiskad på is när det ges möjlighet o då kan det ju va bra med lite rostskydd.
Posted: 06 Apr 2009, 23:40
by Claes
Varit ute en sväng o passat in motorn där den ska va så nu kan jag i princip börja med motorfästen.
Jag kan nog tillomed använda mig av nissans orginal fästen på framvagnsbalken, fast det på vänstersidan är lite högt o tar värdefull plats för kommande grenrör.
Btw så kommer inte grenrörsbygget att va kul alls, trångt som faan mellan fjäderben, torped och motorn. Men det är ju ett senare problem
6:ans tändstift blir långt inne i kupén, kul att byta det...
Blir rätt gott om plats framför motorn iaf.
Moddningen gjorde nytta iaf.
Posted: 06 Apr 2009, 23:56
by Resgard
Om det är så tight som du säger så kanske du ska luta upp motorn :S
Posted: 07 Apr 2009, 08:04
by Claes
Kan tyvärr inte göra det för då blir motorn för hög.
Kommer säkert gå att bygga grenrör när det väl gäller men det kommer bli tajt och troligen lite olika längder på rören.
Någon som vet om det finns andra ventilkåpor till m30 med oljepåfyllningen i framkant? Som det är nu så blir det inte lätt att fylla olja....