VIPEC-sprut?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Då lär han ta fram en för ickevanos och en för vanos och en annan till M3. Och han vill att det ska finnas kunder för minst 200st av varje. Då kanske du förstår att det blir svårt att sälja:(
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nu börjar det bli några som beställt redan. Detta kommer bli en storsäljare!
Får hem första laddningen nästa vecka. Då ska vi montera på en M50 och testa asap. Och vi ska även göra ett eget schema med bmw orig triggers/tomgångsmotor/tps som är enkel att förstå.
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Bmwandreas wrote:Nu börjar det bli några som beställt redan. Detta kommer bli en storsäljare!
Får hem första laddningen nästa vecka. Då ska vi montera på en M50 och testa asap. Och vi ska även göra ett eget schema med bmw orig triggers/tomgångsmotor/tps som är enkel att förstå.


super! Hoppas ett sprut är bokat! :twisted:
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Ja, hoppas man får rätt på bilen med detta sprut..
/Henrik
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Post by BusE »

Låter kanon detta, blir lite små sugen. har några frågor:

På m30b35 kan man köra med orginal trigger 60-2 och givare?
Vad ska man köra för tändning? edis6? msd spolar? tändsteg?

tack på förhand!

mvh.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

60-2 trigger. Kamgivare behövs inte om man kör wastefire.
Fördelare + msd spole med inbyggt tändsteg är billigt och bra.
Eller 6st sådana spolar. DIS-4 eller valfri CDI funkar också.
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Post by BusE »

Bmwandreas wrote:60-2 trigger. Kamgivare behövs inte om man kör wastefire.
Fördelare + msd spole med inbyggt tändsteg är billigt och bra.
Eller 6st sådana spolar. DIS-4 eller valfri CDI funkar också.


Jahaa man kan köra fördelaren + msd spolen. Men om man ska köra msd dubbel spolarna, ska man då ha 60-2 triggern o givarn?
kan man köra med edis6 spolen?

ps. tack för snabbt svar till förra posten

mvh.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ska du köra dubbelspolar lär du ha ett litet bosch steg imellan eller tex ett DIS-4. Men du behöver inte kamgivare..

Ang edis spolen så vet jag inte vad den kräver för signaler. Har aldrig monterat en sådan..
User avatar
Erikk
Posts: 134
Joined: 08 Dec 2005, 13:36
Location: Västerås

Post by Erikk »

Bmwandreas wrote:Ska du köra dubbelspolar lär du ha ett litet bosch steg imellan eller tex ett DIS-4. Men du behöver inte kamgivare..

Ang edis spolen så vet jag inte vad den kräver för signaler. Har aldrig monterat en sådan..



Ska du köra Edis spolen lär du ha tändsteg emellan! Det är exakt samma förutsättningar som för vanliga dubbelspolar.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Första 6:an med V44 och 1600cc är uppstartad och verkar lira fint på tomgång. Det var det enda jag var orolig över..
User avatar
Flame
Posts: 152
Joined: 20 Nov 2005, 18:18
Location: Avesta

Post by Flame »

Hur lång leverans tid är det på ett V44 med stora map sensorn och omgjort för spridare med lägre ohm?
Vad behövs köpas till för att få laddtrycks styrning?
Tror min alfa skulle må bra av ett sånt här sprut 8)
Nicklas Florén
Nissan Navara 3,0-13
Porsche 997 Carrera RS-08
Chevrolet Camaro Z06-67
Alfa Romeo 1750 Gtv -70
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det finns hemma för leverans. Bara en laddtrycksventil för 1000kr som behövs..
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

PPF's första uppstart med vipec,

http://www.youtube.com/watch?v=werMZnmLV-g
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
JMK Racing
Posts: 587
Joined: 14 Jul 2008, 18:34
Location: Karlstad///SunCity

Post by JMK Racing »

:) Mera film..
verkar funka riktigt fint..
Info info..enkelt att koppla in själv??
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Mkt enkelt, färgmärkta kablar.
Nästa laddning är på väg hem så de kommer finnas på lager.

Lite snabb info om V44.

Launch.
3 olika laddtryck med knappar på tex instrumentbrädan eller mikrobrytare på spaken.
Fläktstyrning.
Shiftlight.
Utgångar som är programbara som man vill ha det.
Varvräknarutgång.
Trottel/map mappning för bilar med dåligt vacuum.

V88

Sequentionellt upp til 8 cyl.
10-20st fler in/utgångar som man kan logga allt möjligt tex kardanvarv,oljetryck.

Och båda modellerna har lika snabb autotune som Autronic.

Finns även plug & play till skyline,evo,rx7,subaru m.m
User avatar
Christer K
Posts: 305
Joined: 10 Jan 2006, 19:14
Location: Sthlm
Contact:

Post by Christer K »

Så en V44 "lågohm-edition" med stor mapsensor och laddtrycksventil är i pesetas räknat?
Christer Karlsson
070-6009577
christerk@gmail.com
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

klarar det av vanos?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Post Reply