Page 3 of 16

Posted: 18 Oct 2008, 01:00
by Christer K
Blir jäkligt fint dedär med mutter å hylsa :)

Posted: 18 Oct 2008, 01:10
by airs
Bra jobbat :)

Posted: 18 Oct 2008, 09:26
by ecm_z28
vart ju skitbra :)

nästan så ja är sugen att montera mina på bmwn.. men dom ligger så bra i lådan i källaren så dom får ligga där till millway kittet är färdigbyggt.. ;)
2010 kanske :p

Posted: 18 Oct 2008, 10:45
by Markus F
Amplify wrote:Vet ej vem som gjort ritningarna men tack så jättemycket! :)
(Vi skippade dock m4 låsningsfunktionen)
Image
Image


Det är ju mina ritningar :shock:
Känns bra om dom kommer till användning för nån mer, var en del funderande och mätande innan de kom till.
M4 låsningen var mest för att blidka SFRO för min del, ifall det nu hade kollats upp men hade klarat mig utan där också visade det sig...
Muttern lär sitta ändå, men nu kan du inte skylla på mig om du tappar hjulet :lol:

Posted: 18 Oct 2008, 11:37
by Strandholm
Jag fick dom av christer k som i sin tur fick dom av dig tror jag? Men jag var inte helt säker på om det var du som tagit fram dom.
Bra måttat var det ivarjefall, kanonfin passform! :)

Posted: 18 Oct 2008, 12:43
by Markus F
Aha!
Stämmer ju bra det, mailade dom till han för ett bra tag sen.
Det var skumt att M3-skivorna gick dit, jag höll på och måttade med E36 325 skivor och det tyckte jag inte passade, tog i spindeln.
Eller om det var bromsskölden som ställde till det, kör med original sådan som jag stukade om litegrann.
För det är väl inte mindre offset på M3?
Jag kör Wilwood skivor nu, såna där med löst centrum.
Du får gärna rapportera vidare hur det löser sig med ok osv, kanske ska ta och kopiera det i så fall, hade gärna haft M3 bromsar.

Posted: 18 Oct 2008, 18:05
by Strandholm
well skivorna går dit bolton utan att ta i spindeln men vill man ha i styrleden också så får man spejsra ut skivan 5mm.
Det är bara att handla en 5mm spacer på biltema som man filar lite på invändigt och utvändigt så sitter allt som ett smäck.
Med denna 5mm utskjutning så kommer infästningen för m3 oken att hamna precis i nivå/linje med original e30bromsok infästningen så man endast behöver en plan platta när man bygger adapter. :)
Det är rätt så tight mellan styrled, bromssköld och skivan men det går, annars så kan man klippa lite i skölden där också.

centrumstyrningen på navet sticker ut 13mm så även efter man spejsrat ut skivan 5mm så har man 8mm att tillgå för centrering av fälg! :)

Skall åka förbi Sifverts skruv i veckan och leta en skruv som jag kan låsa skivorna med. Behöver en som är 5mm längre än original iomed att jag flyttat ut skivan 5mm ifrån navet.

Har ingen aning om offset på m3 skivor vs 325 skivor faktist.

Posted: 20 Oct 2008, 18:48
by Strandholm
Någon som är lite hajj på reglementet för "Ombyggt fordon"?

Vad tror ni om mina chanser för att regbesiktiga om hos SFRO för ombyggt fordon?
Att det blir lite att göra är inga problem men någon som har några åsikter på exakt vad dom kommer att anmärka på? Dom verkar ju vilja att den skall vara totalt modifierad.

Posted: 20 Oct 2008, 19:07
by Christer K
Amplify wrote:Någon som är lite hajj på reglementet för "Ombyggt fordon"?

Vad tror ni om mina chanser för att regbesiktiga om hos SFRO för ombyggt fordon?
Att det blir lite att göra är inga problem men någon som har några åsikter på exakt vad dom kommer att anmärka på? Dom verkar ju vilja att den skall vara totalt modifierad.


totalt ombyggt broms-system plus bakaxel å rätt vikt kontra effekt

Posted: 20 Oct 2008, 19:16
by Strandholm
bromssystemet blir totalt ombyggt.
Men undrar om min bakvagnsmodifiering räcker? Är ju bara ombyggda infästningar för bärarmarna i princip. (och andra nav förvisso men dom är ju bolton)
Handbroms blir original e30 med liten special lösning föratt passa i m3 skivorna.

Angående Power / Ratio.
SFRO säger 15kw per 100kg tjänstevikt.

S50B30 = 210kw
E30 Touring = 1330kg tjänstevikt i regpappret
210 / 15 = 14

Det borde väll betyda att bilen skall väga 1400kg föratt få köra med denna motorn lagligt och det är ju inte så far off? :)

Posted: 20 Oct 2008, 20:25
by Krillian
Amplify wrote:bromssystemet blir totalt ombyggt.
Men undrar om min bakvagnsmodifiering räcker? Är ju bara ombyggda infästningar för bärarmarna i princip. (och andra nav förvisso men dom är ju bolton)
Handbroms blir original e30 med liten special lösning föratt passa i m3 skivorna.

Angående Power / Ratio.
SFRO säger 15kw per 100kg tjänstevikt.

S50B30 = 210kw
E30 Touring = 1330kg tjänstevikt i regpappret
210 / 15 = 14

Det borde väll betyda att bilen skall väga 1400kg föratt få köra med denna motorn lagligt och det är ju inte så far off? :)


Om du kör med 5bult så säg att bärarmarna är ifrån en 323ti ( compact )

:P

Posted: 20 Oct 2008, 20:28
by Christer K
"SFRO säger 15kw per 100kg tjänstevikt. "

MAX 15kw/100 kg.. om SRFO anser att förstärkningar osv inte motsvara effektökningen så blir det nerslag så lika att överdimensionera allt.

T ex att kunna visa att 540 bromsar sitter på ett 1700 kg lok som har i sitt värsta utförande xxx hk.

M a o ha svart på vitt när det gäller ändringar och ring gärna å dryfta med närmaste SRFO bes.gubbe :)

Posted: 20 Oct 2008, 20:29
by Strandholm
hehe true true :)
Kör dock med öppna kort så långt det går. Det är ingen mening att registrera om föratt köra olagligt. Då är det enklare att regga dit en M50 och sedan åka s50. Eller bara skita i det hela då bilen är besiktigad för nästan 1½ år framåt :]

Har kontaktat ''therealpinto'' på zatzy som är SFRO besiktningsman och bett om hans åsikter angående det hela. Återkommer med resultat :)
*håller tummarna*

Ser ingen anledning på att dom bör ha några åsikter på mina m3 bromsar, dom är knappast ineffektiva. Finns andra områden jag är mindre säker på, nämligen bakvagn och soppasystem (tank, pump, luftning, catchtank etc etc)

Posted: 20 Oct 2008, 20:51
by Christer K
Amplify wrote:hehe true true :)
Kör dock med öppna kort så långt det går. Det är ingen mening att registrera om föratt köra olagligt. Då är det enklare att regga dit en M50 och sedan åka s50. Eller bara skita i det hela då bilen är besiktigad för nästan 1½ år framåt :]

Har kontaktat ''therealpinto'' på zatzy som är SFRO besiktningsman och bett om hans åsikter angående det hela. Återkommer med resultat :)
*håller tummarna*

Ser ingen anledning på att dom bör ha några åsikter på mina m3 bromsar, dom är knappast ineffektiva. Finns andra områden jag är mindre säker på, nämligen bakvagn och soppasystem (tank, pump, luftning, catchtank etc etc)


Japp. öppna kort är "theshit" i detta fallet, SRFO är ju entusiaster som vi är så det är därför det är bra att ha ett bollplank i form av en "SRFO.gubbe". Chansen att lyckas är ju större per definition iom det :)

Posted: 20 Oct 2008, 21:03
by Strandholm
Hej

Det verkar vettigt och genomförbart, med åtminstone en justering - du måste byta diffen.

Peta i en 5-seriediff eller en M3-diff, så är du helt säker på att bilen klassas som ombyggt fordon.

Jag skulle också rekommendera att du kompletteringssvetsar karossen, för att klara det högre vridmomentet och vikten.

Hälsningar

Gustaf


Tolkar detta som väldigt positivt även fast det bara är en snabbtitt och inga bindande åsikter. Kan ju bli andra bud när man pratar med det lokala ombudet men ändå. Good news! :)

M3 e30 har ju samma diff så undra sa flundra om det räcker att den kommer ifrån en sådan? ;) Förmodligen inte gaah.
Någon som har någon lösning som gör att man kan köra med original e30 drivaxlar? :) Har ingen drivknutsmördareffekt så planerar inte att bygga ''skottsäker bakvagn'' :P

Har uppdaterat förstasidan i tråden med bygginfon jag gav honom, för er som är nyfikna på vad för delar jag skall använda. :)

Edit: kom och tänka på att min 320 och alla andras har lilla diffen och den jag monterar är den stora som sitter på 325 och m3. Har jag tur så är det tillräckligt.

Posted: 11 Nov 2008, 17:22
by Strandholm
Image

10" med ballongdäck och upprätade hjulvinklar.
Lär nog få plats efter 4hjulsinställning,valsning och däckbyte! :)
Den goda bildkvaliten bjuder SE W810 på. God jul Bäckis!




Förhoppningsvis beställs lite coilövers och sådant skoj nästa vecka.


BONUS:

Image
En Skoda på min parkering har denna eminenta framskärm.
Kanske skulle han leda ut wastegaten den vägen? :wink:

Posted: 11 Nov 2008, 17:36
by birro
blir grymt!