m43, överladd?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Carlsson>
Nja, det är inte direkt plug and play kan man inte säga. Så jag tror det kan bli lite meck. Har aldrig försökt göra det så jag vet inte hur bra resultat man kan få ut utav det. Om man nu mot förmodan skulle få det att funka kanon, så skulle det nog visa sig bäst på förbrukningen och inte direkt på prestandan.
Det är generellt så att man har ett skalningsvärde som matchar spridarens storlek och så har man en faktor som sedan placeras ut i en mapp. Den skalar då upp eller ner storleken vid olika punkter i mappen.
Reglersystemet försöker sedan reglera och korrigera efter smalbandslambdans signaler.
Men som du säger nyare sprut tex ME7 så har man förfinat dethär lite och använder riktig bredbandslambda. Skillnaden är generellt att reglersystemet är bra mycket bättre helt enkelt. Det är snabbare och det blir faktiskt vad du ställer in att man vill ha. Man får bättre blandning, lägre förbrukning och mindre utsläpp.
Så det du borde använda din bredbandslambda till istället tycker jag är en mätare så du ser vad du har för värde själv helatiden. Då skulle jag tex kunna mappa bilen på distans genom att finlira programmet utefter dina värden.
Mvh//A
Nja, det är inte direkt plug and play kan man inte säga. Så jag tror det kan bli lite meck. Har aldrig försökt göra det så jag vet inte hur bra resultat man kan få ut utav det. Om man nu mot förmodan skulle få det att funka kanon, så skulle det nog visa sig bäst på förbrukningen och inte direkt på prestandan.
Det är generellt så att man har ett skalningsvärde som matchar spridarens storlek och så har man en faktor som sedan placeras ut i en mapp. Den skalar då upp eller ner storleken vid olika punkter i mappen.
Reglersystemet försöker sedan reglera och korrigera efter smalbandslambdans signaler.
Men som du säger nyare sprut tex ME7 så har man förfinat dethär lite och använder riktig bredbandslambda. Skillnaden är generellt att reglersystemet är bra mycket bättre helt enkelt. Det är snabbare och det blir faktiskt vad du ställer in att man vill ha. Man får bättre blandning, lägre förbrukning och mindre utsläpp.
Så det du borde använda din bredbandslambda till istället tycker jag är en mätare så du ser vad du har för värde själv helatiden. Då skulle jag tex kunna mappa bilen på distans genom att finlira programmet utefter dina värden.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Oj här var det aktivitet igen
Fekzen du kan alltså ordna chipp för detta?
Skulle det gå att ta fram ett chipp för e85 och större spridare då?
Antar att man behåller originalets kallstartsfunktioner någorlunda? Bör väl starta alla dagar om man har uttag för att ge de en dusch med startgas vid minusgrader?
Har iaf inte kommit mig för att konvertera den ännu, men blåste topplockspackningen i sommras så fick då lov att plana toppen. =/
Men har införskaffat en liten turbo jag tror bör fungera bra som lättrycksturbo i denna =)
Mvh
Antar att man behåller originalets kallstartsfunktioner någorlunda? Bör väl starta alla dagar om man har uttag för att ge de en dusch med startgas vid minusgrader?
Har iaf inte kommit mig för att konvertera den ännu, men blåste topplockspackningen i sommras så fick då lov att plana toppen. =/
Men har införskaffat en liten turbo jag tror bör fungera bra som lättrycksturbo i denna =)
Mvh
FekZen wrote:Carlsson>
Mvh//A
okej synd att man inte kunde ha nytta av den för att förbättra motorstyrningen nu till dagens i-lands problem jag har en driva med sådana här nya lambdasonder som jag har fått för mig att är bblambda
och min lambda sond är kass på min m50 motor kan jag använda dessa utan att skada styrboxen efter som när den arbetar utanför smalbandslamdans arbets område så ger den ju ett mycket högre/lägre motstånd!?
MVH Daniel
snöstorm ute nu jävlar ska här sladdas
525mannen wrote:Oj här var det aktivitet igen
Mvh
Japp, kan ordna chip med unika inställningar. Det är dock en av dessa 1.8 liters som inte går att chippa för epromet är gömt i någon processor som är rätt ovanlig så ingen har brytt sig om att ta fram rätt verktyg för att läsa och skriva. Men jag tror det enbart gäller Z3an som har 1,8 motorn, är inte säker där.
Hur som, så länge jag får ur och i programmet, så ja - då kan jag ta fram ett chip till E85 med större spridare där jag även ordnar kallstartmappar och även vässar tändningen lite extra för den högre oktanhalt man får med E85.
Jo jag kan behålla kallstartsegenskaperna som den är , eller så löser jag problemet i chipet helt enkelt
Gör gärna så att du tar en bild på din box och skickar till mig på info@fekzen.se så ser jag vad som sitter i , så att det inte är några konstigheter.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
Carlsson wrote:okej synd att man inte kunde ha nytta av den för att förbättra motorstyrningen nu till dagens i-lands problem jag har en driva med sådana här nya lambdasonder som jag har fått för mig att är bblambda
och min lambda sond är kass på min m50 motor kan jag använda dessa utan att skada styrboxen efter som när den arbetar utanför smalbandslamdans arbets område så ger den ju ett mycket högre/lägre motstånd!?
MVH Daniel
snöstorm ute nu jävlar ska här sladdas
Du bör kika upp spec för original och jämföra med din bredbands. Man ska aldrig ge upp bara för att någon säger att det inte går, har vart med om det många gånger att man lyckas med att göra saker som alla säger inte går
Vilket som, har jag aldrig provat faktiskt att ersätta en smalband med bredband. Jag tror såhär, att det säkert går att få det att lira men att du inte kommer få ditt gamla styrsystem att utnyttja bredbandslambdans kapacitet.
Lägg upp en ny tråd om det, för man vet ju inte kanske finns någon som försökt ge sig på det. Jag byggde smalbands lambdamätare förut och vad jag minns så använde man en lysdiodsdrivare som skickade ut 0,1 volt till 1 volt, vilket var signalen en smalbandslambda levererade.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!