Page 3 of 3

Re: Lite update.

Posted: 14 Jul 2008, 08:09
by skarvsladden
Bonje wrote:
Peter_1982 wrote:
skarvsladden wrote:Tackar!

Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76


På Kl racings hemsida står det max 500hk på en sådan IC vill jag minnas (har en likadan själv)


Man ska inte tro på allt man läser...
Vad en intercooler klarar för effekt gå inte bara att säga så där rakt upp o ner.
Många faktore spelar in!
*Hur sitter den placerad, får den luftgenomströmming eller ej?
*Storlek på turbon. Har man en liten turbo som får ladda 3 bar och är utanför sin kompressormapp med 250 graders laddtemp som följd.
Eller har man en stor turbo som behöver ladda 1 bar och 100 grader för att få samma effekt?
* Sen är det ett luddigt bergepp också. Vad menas med att den klarar max 500Hk?
Är det 500Hk innan den börjar strypa effekten där eller går det inte att plocka mmer än så???? Det är bara siffror tagna ur luften!
Det är måååånga som har motorer på långt över 500hk med såna här IC.
Nog om det!

Micke. Har du fått hem dina kolvar än? glöm inte bort att jag vill kolla på dom INNAN du har monterat dom! :wink:


Dom borde dyka upp under denna vecka.
Jag ringer dig när dom kommer!

Posted: 14 Jul 2008, 08:15
by skarvsladden
danvikman wrote:Det är ett schysst bygge du har! Jag undrar bara över bilden där man ser ena förpumpen. Jag håller på med att bygga tankarmatur för första gången och jag undrar vart du fått tag på det vita filtet som man ser lite av på bilden. Sedan undrar jag också över det svarta kontaktstycket ovan på pumpen, vart man får tag på ett sådant? Ser det ut så orginal?


Tack tack!
Det är inga förpumpar ,det är primärpumparna.
Filtret samt kabelanslutningen följer med när man handlar pumpen.

Hoppas det går bra med dina tankarmaturer ,ganska bökigt att bygga med BMW:s bef armatur.

Posted: 14 Jul 2008, 08:18
by skarvsladden
Clew wrote:Fan vad najs! Har väntat på att nån ska bygga en grym IX!
Och dessutom i Eskilstuna, då kanske man får se den på några nattliga aktiviteter eller så :P

Det gick/byggdes ju en grym IX i stan för några år sedan, det är kanske den du skrev om? Snackades om 500+ i den, har lite bilder på den men såg den aldrig in action så att säga.


Lycka till med bygget!


Den kommer nog synas ute i stan när den är klar.

Den jag pratade om hade 460hk på driven ,den blev såld till Norge senare.

Posted: 14 Jul 2008, 10:42
by johankihl
Finns det inga planer på att det skulle gå att sätta dit en uppochner vänd bakdiff i fram? Då skulle ju marknaden vara ganska mycket större på både orginaldelar och eftermarknadsprylar. Har sett liknande operationer på andra märken.

Posted: 14 Jul 2008, 12:29
by skarvsladden
johankihl wrote:Finns det inga planer på att det skulle gå att sätta dit en uppochner vänd bakdiff i fram? Då skulle ju marknaden vara ganska mycket större på både orginaldelar och eftermarknadsprylar. Har sett liknande operationer på andra märken.


Jo det har jag tänkt ,jag får se om främre diffen vill hålla med mina modiferingar.

Posted: 20 Jul 2008, 21:14
by skarvsladden
Lyfte i blocket idag för att börja kunna bygga på plenumet.
Även börjat bygga nytt grenrör ,det blir nog lite ont om utrymme med HX55 om man skall kunna stänga huven.
Image

Posted: 21 Jul 2008, 09:30
by M_power86
Grymt projekt! roligt att det kommer ut ännu en tråd med en turbo bimster från eskiltuna och speciellt på en 4 kraffsare! har du någon "deadline" för när den ska rulla på gatan?

Mvh

Posted: 21 Jul 2008, 09:52
by skarvsladden
M_power86 wrote:Grymt projekt! roligt att det kommer ut ännu en tråd med en turbo bimster från eskiltuna och speciellt på en 4 kraffsare! har du någon "deadline" för när den ska rulla på gatan?

Mvh


Tack!
Hoppas att den ska komma ut till hösten.
Senast nästa vår iallafall.

Update

Posted: 27 Sep 2008, 20:14
by skarvsladden
404

Posted: 28 Sep 2008, 01:40
by peppe
Vilka groteska runners :lol:

Posted: 28 Sep 2008, 07:29
by skarvsladden
peppe wrote:Vilka groteska runners :lol:


Japp 8)

Kommer kortas av något p.g.a bromsservot :cry:

Uppdatering.

Posted: 10 Aug 2009, 22:00
by skarvsladden
Buren är äntligen klar
Image

Image

Lite färg på grejorna

Image

Image

Oljekylning till kolvarna klart

Image

O-ringningen klar

Image

Saknas lack på dörrarna

Image

Diffhuset svetsat ikväll.

Posted: 29 Sep 2009, 09:22
by e30 344i
Hallå.. väldigt intresant med främre diffen, har du hunit pröva de??
tillverkade du dubla grejer så du kan sälja till mej :wink:

Kul med en till ix med lite pulver på listan..

Mvh..

Posted: 18 Mar 2011, 22:46
by kristov
Hur gick det med denna?

Posted: 18 Mar 2011, 23:04
by Bonje
kristov wrote:Hur gick det med denna?
Micke är pappa nu.. Behöver jag säga mer? (Skrivet av en som vet hur det kan bli :roll:)
Fast jag har fler ursäkter..

Re:

Posted: 24 Mar 2011, 04:02
by Spiidfriik
skarvsladden wrote:
Spiidfriik wrote:
skarvsladden wrote:Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.

Klart du ska bygga busbil.. :)
Mja, både BMW iX och Sierra/Escort Cosworth har Ferguson fördelningslåda. Inte helt identiska men fullt jämförbara. Ursprungligen konstruerade för Jensen Interceptor FF dimensionerade för en 440 cui. Den håller! På Fordarna är den integrerad med växellådan och har därför fått dåligt rykte då Fordlådorna inte tål spö.

Jag har klurat på exakt den lösningen med extra diffdrev du grejar med i framdiffen. Borde göra hela skillnaden!

Lycka till!
Tack!

Jag har en ZF fördelningslåda i min bil ,enligt skylten på lådan.
Jag hoppas framdiffen håller ,annars blir det någon annan lösning.
Jag var otydlig, mittdiffen är konstruerad av Ferguson, känt som "Ferguson Formula".
Intressant artikel om Ferguson i förra numret av tidningen Grand Turismo f.ö.