Hårdare ventilfjädrar, hjälper till att hålla trycket uppe!?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

Är ju inte fel att köra med dubbla fjädrar annars, så slipper man i bästa fall få ventilsallad om en fjäder ger med sig.
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag körde till slut med hårdare ytterfjäder, original innerfjäder och CrMo retainers ;)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Lite OT men ändå apropå ventilfjädrar och inspänningstryck. Snackade med en kille som åker prostock bike häromdan. De åker med inspänningstryck på ca 100kg. Det är fanimig bra tryck med tanke på att det ändå är sugmotor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag har 150kg i LS maskin.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Jag har 150kg i LS maskin.
Stackars säten ;)

Fast du har bergis inte 6mm skaft och varvar 14500rpm? :P
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej 8mm och 150kg ska räcka till 8000 rpm.
Post Reply