Page 3 of 4
Posted: 16 Mar 2009, 21:12
by NickE30M50
RoDe wrote:hmmm... ni beställer väl till 328 MANUELL???
den har rätt längd och stora hardyn.
Självklart! Automatstången stämmer inte ens i längd då den är 1345 lång... Men att alla från 328 manuell ska passa är helt fel! Även den finns med lilla hardyn uppenbarligen! Den senaste jag fick uppmätt var 5vxl manuell men hade ett bult-avst. på 78mm vilket innebär lilla hardyn! Stora har bult-avst. på 96mm
Posted: 16 Mar 2009, 22:40
by RoDe
NickE30M50 wrote:RoDe wrote:hmmm... ni beställer väl till 328 MANUELL???
den har rätt längd och stora hardyn.
Självklart! Automatstången stämmer inte ens i längd då den är 1345 lång... Men att alla från 328 manuell ska passa är helt fel! Även den finns med lilla hardyn uppenbarligen! Den senaste jag fick uppmätt var 5vxl manuell men hade ett bult-avst. på 78mm vilket innebär lilla hardyn! Stora har bult-avst. på 96mm
konstigt, vad har dom bilarna haft för växellåda då???
Posted: 22 Mar 2009, 01:24
by Carlsson
släng ihop det med e30 kardanen bara byta medbringare på växel lådan du vet den hardyskivan sitter på. bara pilla bort låsbrickan eller vad man ska kalla den å sen skruva av muttern sen e det bara å knacka av medbringaren å sen som dom säger i hayns böckerna så monterar du i omvänd ordning
Posted: 23 Mar 2009, 18:19
by Strandholm
Carlsson wrote:släng ihop det med e30 kardanen bara byta medbringare på växel lådan du vet den hardyskivan sitter på. bara pilla bort låsbrickan eller vad man ska kalla den å sen skruva av muttern sen e det bara å knacka av medbringaren å sen som dom säger i hayns böckerna så monterar du i omvänd ordning
å vad passar sig för längd på kardanski då? e30 kardan e väll längre?
Posted: 23 Mar 2009, 21:10
by BmWkrille
det är samma "medbringare" på lilla o stora klumpen
Posted: 26 Mar 2009, 19:56
by Carlsson
Amplify wrote:Carlsson wrote:släng ihop det med e30 kardanen bara byta medbringare på växel lådan du vet den hardyskivan sitter på. bara pilla bort låsbrickan eller vad man ska kalla den å sen skruva av muttern sen e det bara å knacka av medbringaren å sen som dom säger i hayns böckerna så monterar du i omvänd ordning
å vad passar sig för längd på kardanski då? e30 kardan e väll längre?
beror på om du har ifrån en med 6a eller 4a! 6ans kardan är kortare
funkade iallafall för mig på min e30 tills jag hittade en e28 kardan.
Posted: 26 Mar 2009, 22:33
by Sjöstrand
Men hur kan de va olika hardy på en 328 e36 ? finns juh bara med zf lådan 5 vxl ?!!!
Posted: 02 Apr 2009, 09:07
by Carlsson
G3kkO wrote:Men hur kan de va olika hardy på en 328 e36 ? finns juh bara med zf lådan 5 vxl ?!!!
Jo men medbringaren* sitter bara med en mutter inte så det fanns nog med både och.
*grejen med tre hål som hardy skivan sitter i !!!
Posted: 02 Apr 2009, 11:15
by tobbebe
Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?
Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?
Posted: 03 Apr 2009, 12:21
by Carlsson
passar det inte med det du har ???
Posted: 03 Apr 2009, 12:38
by Nemesis_turbo
tobbebe wrote:Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?
Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?
främre del ifrån e36 328 kardan med zf manuell låda och bakre del ifrån e30 kardan och så flyttar du över e30 stödlagret till e36 kardan så passar det som handen i handsken
Posted: 04 Apr 2009, 10:34
by tobbebe
Carlsson wrote:passar det inte med det du har ???
jag har ingen
eller jag har nog en 320 kardan liggandes nånstans ska den passa ?
Posted: 04 Apr 2009, 10:44
by tobbebe
Nemesis_turbo wrote:tobbebe wrote:Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?
Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?
främre del ifrån e36 328 kardan med zf manuell låda och bakre del ifrån e30 kardan och så flyttar du över e30 stödlagret till e36 kardan så passar det som handen i handsken
Okej tack! då är det bara att börja leta
Posted: 04 Apr 2009, 11:31
by JohanE
Nemesis_turbo wrote:tobbebe wrote:Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?
Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?
främre del ifrån e36 328 kardan med zf manuell låda och bakre del ifrån e30 kardan och så flyttar du över e30 stödlagret till e36 kardan så passar det som handen i handsken
Det måste ju betyda att E30 bakre kardandel och 328ans bakre kardandel är lika långa.
Jag har ZF och komplett 328-kardan samt E30 bakre stora klump. Eller skiljer det i längd på ZF-lådorna från 325 och M3?
Posted: 06 Apr 2009, 17:45
by Thörn
Nu börjar den här träden balla ur.
Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?
Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?
328 kardan (med stora hardyn) passar zf lådan med stora hardyn och e30 325 bakklump.
När man delar använder man en kortad 5serie främre del för att få stora hardyn samt e30 325 bakre del.
328 kardan delas inte, utan man modifierar e36 stödlagrets fästpunkter lite (bara att borra hål) så passar allt.
Posted: 21 Apr 2009, 11:08
by NickE30M50
BMW 325 TDS Touring passar även för M50 i E30... Stora hardyn och 1492 lång.,.
Posted: 21 Apr 2009, 20:49
by m50_micke
vet nån om den där skruven är viktig som sitter på splinesen mellan kardanerna???
vågar man skippa den?
isåfall passar e46 330 främre och e30 325 bakre med zf m3 låda på e30 med ed lite mods på stödlagerinfästningen.