Page 3 of 80

Posted: 19 Jan 2006, 05:21
by Ripper
Kul att det händer saker o ting, lite avis på att du REDAN :shock: tagit årets första tur!!!

UPP med bilderna nu=)

Posted: 22 Jan 2006, 00:51
by M3JONAS
Nu känns det rätt avlägset med provkörning.
Plockade ur motorn ikväll och ska nu ta och öppna den för att se hur det ser ut efter en säsong med väldigt lite körning. Är lite nyfiken på att se om främre ramlagret tagit stryk av belastningen från kompressorn.

Image

Image

Image

Posted: 22 Jan 2006, 02:03
by E21_Rille
kunde inte undgå v*lvo b18/b20 motorn i hörnet på sista bilden :)
nästa projekt eller ? :twisted:

mvh ///Rille

Posted: 22 Jan 2006, 11:46
by M3JONAS
E21_Rille wrote:kunde inte undgå v*lvo b18/b20 motorn i hörnet på sista bilden :)
nästa projekt eller ? :twisted:

mvh ///Rille


Det är en bigblock, borrad b20 som är på 2,1 liter ;)
Får hinka i den om den tyska skiten inte ger så mycket mos som man vill...

Nädå, den ska i farsgubbens amazon tillsammans med en uppsättning brölande webrar.

Posted: 22 Jan 2006, 21:49
by bmw_fredde
Ser bra ut! vart har du köp bakre stötdämparfästena?

Posted: 22 Jan 2006, 22:09
by M3JONAS
Tackar.

De kommer från Samuel Lindkvist, han satte fart på fräsen och fräste till ett gäng.

Posted: 22 Jan 2006, 22:12
by Bmwandreas
Sådana är på G från oss också.
Vi har även gjort justerbara fjäderbenslagringar fram till E30 och E36.

Dom är på tillverkning..

Posted: 22 Jan 2006, 22:14
by bmw_fredde
okej...

va bra då beställer ja ett par såna både fram och bak när dom kommit :D

Posted: 22 Jan 2006, 22:20
by Bmwandreas
Yes, vi tar det sen!
Ringer dig när kammarna kommit..

Posted: 22 Jan 2006, 22:22
by bmw_fredde
Det låter skitbra det :D

Posted: 26 Jan 2006, 12:10
by M3JONAS
Stötte på lite problem med motorfästena i framvagnsbalken.
Det är tydligen inte helt ovanligt att fästena spricker på just detta sätt.

Förstärkte med en 3mm plåt på ovansidan, tydligen så bör man även boxa på undersidan också så jag får väl se hur jag ska göra det.

Image

Posted: 30 Jan 2006, 17:10
by M3JONAS
Fördrev gårdagen i garaget med stt svetsa igen ett par gamla hål i innerskärmarna efter lite fästen såsom luftmängdmätare mm.
Står i valet och kvalet hur jag ska göra med målningen i motorrummet?
Vill ha råd i detta ämne.

Alt 1: Transportera bilen till en lackerare som får äran att blåsa motorrum, huv samt skärmar. Troligtvis det som blir bäst men även dyrast och krångligast att transportera bil.
Alt 2: Köpa färg hos billackare och pensla på. Billigast och enklast då man slipper maska så mycket.
Alt 3: Köpa färg och en Biltema spruta och spruta motorrum. Jobbigt att maska...

Posted: 30 Jan 2006, 17:22
by M3JONAS
Resten av dagen fördrev jag med att svarva en centrering/hållare för att fästa upp svänghjulet i svarven och lätta det.
Nästa projekt i svarven blev att sätta upp remskivan till kompressorn och ta bort lite onödigt material, lyckades lätta 240 gram rörlig massa.
Att remskivan sen av en händelse råkade bli blank och fin gjorde ingenting ;)

Image

Image

Image

Image

Posted: 01 Feb 2006, 23:28
by M3JONAS
Igår svarvade jag ner svänghjulet för att spara in lite på den rörliga massan. Lyckades minska vikten från 8,1kg till 6,5kg men rackarns vad det var hårt att svarva i svänghjulet :(

Idag blev det inte mer gjort än att jag lyfte på ventilkåpan för att kolla ventilspel.
Hade tänkt att jag skulle göra ett test för att se hur mycket jag kunde vrida kammarna utan att det krockar. Hade tänkt att lägga in ett extra shims på 2 mm under det vanliga för att se att jag har lämplig frigång. Tyvärr så var det för bökigt att få dit dubbla shims utan att ha specialverktyget som man trycker ner ventilerna med så jag fick lägga det på is tills vidare.
Eller har någon annan en bättre variant att rekomendera?

Pratade med en bromsbänkskörare/mappare igår så jag ska ta lite mått på min motor och sen ska det snickras till fästen för att få upp motorn i bänk, ska bli riktigt spännande.

Posted: 07 Feb 2006, 20:39
by M3JONAS
Nu börjar motorn återigen se ut som en komplett motor nu när respiratorn kommit på plats igen.

Image

Image

Har haft isär motorn för att kolla över slitaget på ram och vevlager, passade på att byta ramlagerna när jag ändå hade isär allting. Vevlagerna såg ut som nya så de får hänga med ett tag till.

Har även justerat in kammarna noga, visade sig att de avgaskammen har stått ett kugg fel men tack vare att jag har justerbara drev har det inte gjort så mycket. Hade ett lyft på 2,6 i öd mot de 1,8 som jag fått uppgift på att det ska funka bäst (iaf på en turbomaskin) kan dock tänka mig att man vill vrida isär kammarna ännu mer på en kompressormotor så man slipper så mycket överlapp som inte gör så mycket nytta när motorn inte har någon fläkt att sätta fart på...

Posted: 07 Feb 2006, 20:55
by M3JONAS
Plockade ut hela elsystemet till motorn häromdan, många kablar blir det...

Image

Framskärm borta! Letade efter alternativ plats att montera ABS enheten på men hittade ingenting vettigt så den kommer nog att få sitta där den suttit de senaste 19 åren...

Image

Image

Har börjat riva, tvätta och slipa lite för att kunna lacka motorrummet. Ska bli skönt att få det rent, snyggt och nylackat under huven! Har sett bra ut förut när motorn suttit i men det kan bli bättre ;)

Image

Posted: 07 Feb 2006, 23:00
by DelJoJJo
härliigt =).. förresten.. hur svarvar du remhjulen till kompressorremmen? gör du dem v-formade som fabriks hjul? eller svarvar du dem så som remmen ser ut? alltså fyrkantiga spår? om du fattar :wink: