Page 3 of 192
Posted: 03 Dec 2005, 18:04
by Nobbe
Trond wrote:Skal bli roligt å se hur mycket det vil skille på effektsiffrene på min og din motor
Burde bli interessant
Me robins troll-kunskaper vad gäller effektutag så kommer nog han få köra i topfuel klassen i sommar
Posted: 03 Dec 2005, 18:54
by robbz
coolt, ja vi får se, ska din motor bromsas i bänk? det ska min göra, ska bli kul och se skillnaden mellan motorerna i såfall, våra recept är väl ganska lika?
stora skillnaden blir väl toppen, som jag lämnar iväg till en kille jag känner rätt bra, och är väldigt duktig på det han gör,
/mvh
Posted: 04 Dec 2005, 15:12
by Bäckis
robbz wrote:coolt, ja vi får se, ska din motor bromsas i bänk? det ska min göra, ska bli kul och se skillnaden mellan motorerna i såfall, våra recept är väl ganska lika?
stora skillnaden blir väl toppen, som jag lämnar iväg till en kille jag känner rätt bra, och är väldigt duktig på det han gör,
/mvh
Din M20 604hk@2,2 bar, min 677@1.84. Min portning på min, din "experts" på din. Jag hade dessutom en kamaxel med mindre lyft och duration....
Vi får väl se vilken maskin som blir starkast av din och Tronds
Posted: 04 Dec 2005, 17:49
by stian329
Hva er prisen på å bremse/mappe en motor i benk?
Posted: 04 Dec 2005, 18:38
by Bäckis
6250kr för 8 timmar. Inte ovanligt att man hamnar runt 20000kr för en bromsning.
Posted: 04 Dec 2005, 18:47
by peppe
Bäckis wrote:6250kr för 8 timmar. Inte ovanligt att man hamnar runt 20000kr för en bromsning.
Schiesse
Posted: 04 Dec 2005, 18:52
by robbz
Bäckis wrote:robbz wrote:coolt, ja vi får se, ska din motor bromsas i bänk? det ska min göra, ska bli kul och se skillnaden mellan motorerna i såfall, våra recept är väl ganska lika?
stora skillnaden blir väl toppen, som jag lämnar iväg till en kille jag känner rätt bra, och är väldigt duktig på det han gör,
/mvh
Din M20 604hk@2,2 bar, min 677@1.84. Min portning på min, din "experts" på din. Jag hade dessutom en kamaxel med mindre lyft och duration....
Vi får väl se vilken maskin som blir starkast av din och Tronds
hehe, menade inget mot din portning bäckis, utan bara att där kommer skillnaden mellan våra motorer att ligga, min stora ambition är att bygga en grymm och potent motor som ryter hårt, inte att försöka göra allt för att bräcka en motor från er på PPF
....men bäckis.... jag lovar att du kommer att få höra det inför en lång framtid framöver om det nu skulle ske
, så se nu till att bygga en ruggig motor till trond, så han slipper skämmas på banan säsongen-07
/mvh
Posted: 04 Dec 2005, 20:31
by bmwpatrik
Bäckis wrote:6250kr för 8 timmar. Inte ovanligt att man hamnar runt 20000kr för en bromsning.
Sorry om jag lånar tråden lite.
Va kostar de att bromsa i rullar å va gör man de?
Får man fram exakt effekt i motorn på rullar också eller bara hjulen?
MVH Patrik
Posted: 04 Dec 2005, 21:11
by robbz
det kan du göra lite varstans, bor du i närheten av uppsala så har autokinito rullar, brukar väl kosta som en vanlig bromsning om jag inte minns fel, då de flesta tar timmpenning,
och du får väl fram skapligt exakta siffror på motoreffekt, men det är väl egentligen ointressant tycker jag, för det är väl ute på hjulen som är det intressanta?
/mvh
Posted: 04 Dec 2005, 21:18
by bmwpatrik
Jo de är klart de intressanta är på hjulen:)
Så de kostar alltså ca 750:- i timmen?
Hur lång tid tar de att få fram effekten, kan väll inte ta så lång tid?
MVH Patrik
Posted: 04 Dec 2005, 23:21
by Bäckis
robbz wrote:Bäckis wrote:robbz wrote:coolt, ja vi får se, ska din motor bromsas i bänk? det ska min göra, ska bli kul och se skillnaden mellan motorerna i såfall, våra recept är väl ganska lika?
stora skillnaden blir väl toppen, som jag lämnar iväg till en kille jag känner rätt bra, och är väldigt duktig på det han gör,
/mvh
Din M20 604hk@2,2 bar, min 677@1.84. Min portning på min, din "experts" på din. Jag hade dessutom en kamaxel med mindre lyft och duration....
Vi får väl se vilken maskin som blir starkast av din och Tronds
hehe, menade inget mot din portning bäckis, utan bara att där kommer skillnaden mellan våra motorer att ligga, min stora ambition är att bygga en grymm och potent motor som ryter hårt, inte att försöka göra allt för att bräcka en motor från er på PPF
....men bäckis.... jag lovar att du kommer att få höra det inför en lång framtid framöver om det nu skulle ske
, så se nu till att bygga en ruggig motor till trond, så han slipper skämmas på banan säsongen-07
/mvh
Lite drygt att din motor är så pass lika. Gör ju så att vi verkligen måste anstränga oss med Tronds
Posted: 05 Dec 2005, 00:01
by robbz
Bäckis wrote:robbz wrote:Bäckis wrote:robbz wrote:coolt, ja vi får se, ska din motor bromsas i bänk? det ska min göra, ska bli kul och se skillnaden mellan motorerna i såfall, våra recept är väl ganska lika?
stora skillnaden blir väl toppen, som jag lämnar iväg till en kille jag känner rätt bra, och är väldigt duktig på det han gör,
/mvh
Din M20 604hk@2,2 bar, min 677@1.84. Min portning på min, din "experts" på din. Jag hade dessutom en kamaxel med mindre lyft och duration....
Vi får väl se vilken maskin som blir starkast av din och Tronds
hehe, menade inget mot din portning bäckis, utan bara att där kommer skillnaden mellan våra motorer att ligga, min stora ambition är att bygga en grymm och potent motor som ryter hårt, inte att försöka göra allt för att bräcka en motor från er på PPF
....men bäckis.... jag lovar att du kommer att få höra det inför en lång framtid framöver om det nu skulle ske
, så se nu till att bygga en ruggig motor till trond, så han slipper skämmas på banan säsongen-07
/mvh
Lite drygt att din motor är så pass lika. Gör ju så att vi verkligen måste anstränga oss med Tronds
tar det som en komplimang bäckis...
hursomhelst tror jag det kommer bli riktigt potenta motorer bägge två,
-hur lång tid tar det för jänkarna att skeppa över en tremeclåda förresten? tänkte bygga klart motorn först och bromsa den, sen går jag på drivlinan, kan vara bra att veta hur långt i förväg innan man lär lägga in en beställning...
patrik: ja du lär räkna med 5-700 spänn timmen, hur lång tid det tar är väl svårt att säga, men bilen ska riggas fast, allt ska lira, fungerar allt som det ska behöver det inte bli dyrt, men ska du mappa från grunden+bromsning så är det väl bara att slanta!
/mvh
Posted: 05 Dec 2005, 00:05
by robbz
Trond wrote:Ja da er det bare å stå på Bäckis
Kan ikke nøye oss med å være nest best???
Bra motivasjon dette
hehe precis, men jag har redan sett mig slagen så du kan vara lugn Trond, huvudsaken man har intresset att bygga och skapa en rolig bil!
/mvh