Page 3 of 35

Posted: 02 Feb 2008, 15:01
by ippe
Det var som fan, verkar sitta ganska rejält, tom provat lite försiktigt med en avdragare utan reslutat.

Posted: 02 Feb 2008, 18:02
by Moker
Värme och en stoor mutterdragare så är de löst... ja låste veven med en träplanka emellan blocket och veven funka skit bra!

Posted: 03 Feb 2008, 01:46
by Snap3
blir fint Ippe! jag har lust att göra precis samma sak som du =D

Posted: 03 Feb 2008, 20:29
by PBRacing
ippe wrote:Har provat med mutterknacken utan resultat.. :x

Menar du att du tagit bort triggerskivan då sedan byggt ihop något mothåll som du fäster där skivan suttit?

Enligt haynes boken så verkar det som att triggerskivan ska gå att plocka borta utan att bulten är borta, men jag har inte fått av den?!
du värmer på stora bulten men en gassvets till den blir knallröd, sen väntar du tills den svalnat så att den inte är röd länge sen på me knacken för full fart så släpper den

Posted: 03 Feb 2008, 20:46
by björn
använd en rejäl mutterdragare, funkade för mig iaf. typ en sån här:
Image

var de du som köpte kopplingen av mig? tyckte jag kände igen svänghjulet...

Posted: 03 Feb 2008, 21:26
by AndersJ
ippe wrote:Image
Det där knackar du ut från insidan om du kommer åt. Behövs lite känsla, men det har du säkert 8). Sen kanske du skulle ta en titt på hjulupphängningen, den ser lite sned ut :)

Posted: 03 Feb 2008, 21:56
by ippe
Det var mig en jävla mutterdragare du hade där björn.

Stämmer bra det, kopplingen ska bultas upp på m50in

Ska in med toppen och blocket imorrn för planing. Får se om dom kan hjälpa mig med muttern, om dom nu inte kan det får jag väl plocka fram svetsen och prova värma lite släpper inte fanskapet då får jag väl ragga upp en redig mutterdragare i stil med björns.


AndersJ: Blir nog att göra så, nu lägger jag dock all energi till motorn tills vidare, blir stressad av att ha allt isär och prylarna utspridda i garaget.

Posted: 04 Feb 2008, 14:15
by ippe
Lämnade iväg blocket och toppen för planing, dom skulle fixa bort vevbulten där.


Anlände även ett trevligt paket idag med arp bultar 3.5mm packing och lite div saker.

Image

Posted: 04 Feb 2008, 17:33
by TobyMontana
ippe wrote:Lämnade iväg blocket och toppen för planing, dom skulle fixa bort vevbulten där.


Anlände även ett trevligt paket idag med arp bultar 3.5mm packing och lite div saker.
Vad skulle de ha för planing på mecano? :)

mhmmm gott med godis 8)

Posted: 05 Feb 2008, 16:18
by ippe
tooby

Dom skulle ha saftiga 2000 :- kr för jobbet med block och toppen

Posted: 05 Feb 2008, 16:39
by ippe
Hur gör ni med vevbultarna, ett måste att byta eller?

Posted: 11 Feb 2008, 15:44
by danneeee
jag bytte bultarna ialf, känns bäst så :D

Posted: 13 Feb 2008, 00:20
by ippe
Plockade hem ett nyplanat block och topp idag :)

Desvärre hade dom lyckats slarva bort ett oljesprutmunst som sitter i ramlagerbanan :S Förhindrar ju fortsatt ihopmont.... Någon som har ett munstycke över och vill dra hit med post?? vore guld värt.
Ev att det låg i motortvätten på firman. Får veta imorgon.

Image

Lagmont uppslipat och rengjort block


Image

Efter lite lack, såg bättre ut när det var klart.

Image

Plant och fint.

Image

Ram och velager samt packningssatser och div.

Image

ZF låda från en 328.

Sen räckte inte kamera batteriet längre.

Fick även med främre kardanen från 328 lådan så det ska bara vara att bulta dit efter jag klurat ut hur jag ska förlänga kopplingsarmen, om det nu behövs.

m20 startmotorn ska det bara vara att bulta dit med orig bultar eller? Tycker jag läst något om att man måste använda smalare bult för att kunna flytta ner starten en aning?!

Posted: 13 Feb 2008, 00:32
by ippe
Ingen som råkar sitta på en stålpacking som ska vara mellan sprängkåpan på lådan mot blocket? Lyckades demolera min när jag skulle bort med lådan...

Kan det vara samma från m20 tro?

Posted: 13 Feb 2008, 01:11
by pelko
ippe wrote:Ingen som råkar sitta på en stålpacking som ska vara mellan sprängkåpan på lådan mot blocket? Lyckades demolera min när jag skulle bort med lådan...

Kan det vara samma från m20 tro?
Ser fint ut :D

Får jag fråga vad den lilla packningen har för uppgift då det inte är tätt mellan låda och motor ändå? :D

mvh Mathias

Posted: 13 Feb 2008, 08:38
by bmw_fredde
hm ja tycker lådan ser liten ut för å va en zf från 328 säker på att det är en sån?

Posted: 13 Feb 2008, 10:16
by ippe
Brukar den vara mycket större än orig getrag lådan?

Är märkt med ZF och har den stora hardyskivan. Hoppas då verkligen det är rätt låda :evil: