e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Det var som fan, verkar sitta ganska rejält, tom provat lite försiktigt med en avdragare utan reslutat.
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Värme och en stoor mutterdragare så är de löst... ja låste veven med en träplanka emellan blocket och veven funka skit bra!
Snap3
Posts: 402
Joined: 03 Sep 2006, 18:39

Post by Snap3 »

blir fint Ippe! jag har lust att göra precis samma sak som du =D
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Post by PBRacing »

ippe wrote:Har provat med mutterknacken utan resultat.. :x

Menar du att du tagit bort triggerskivan då sedan byggt ihop något mothåll som du fäster där skivan suttit?

Enligt haynes boken så verkar det som att triggerskivan ska gå att plocka borta utan att bulten är borta, men jag har inte fått av den?!
du värmer på stora bulten men en gassvets till den blir knallröd, sen väntar du tills den svalnat så att den inte är röd länge sen på me knacken för full fart så släpper den
User avatar
björn
Posts: 592
Joined: 04 Feb 2006, 15:36
Location: Borlänge

Post by björn »

använd en rejäl mutterdragare, funkade för mig iaf. typ en sån här:
Image

var de du som köpte kopplingen av mig? tyckte jag kände igen svänghjulet...
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

ippe wrote:Image
Det där knackar du ut från insidan om du kommer åt. Behövs lite känsla, men det har du säkert 8). Sen kanske du skulle ta en titt på hjulupphängningen, den ser lite sned ut :)
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Det var mig en jävla mutterdragare du hade där björn.

Stämmer bra det, kopplingen ska bultas upp på m50in

Ska in med toppen och blocket imorrn för planing. Får se om dom kan hjälpa mig med muttern, om dom nu inte kan det får jag väl plocka fram svetsen och prova värma lite släpper inte fanskapet då får jag väl ragga upp en redig mutterdragare i stil med björns.


AndersJ: Blir nog att göra så, nu lägger jag dock all energi till motorn tills vidare, blir stressad av att ha allt isär och prylarna utspridda i garaget.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Lämnade iväg blocket och toppen för planing, dom skulle fixa bort vevbulten där.


Anlände även ett trevligt paket idag med arp bultar 3.5mm packing och lite div saker.

Image
User avatar
TobyMontana
Posts: 79
Joined: 04 Dec 2007, 21:06
Location: Umeå

Post by TobyMontana »

ippe wrote:Lämnade iväg blocket och toppen för planing, dom skulle fixa bort vevbulten där.


Anlände även ett trevligt paket idag med arp bultar 3.5mm packing och lite div saker.
Vad skulle de ha för planing på mecano? :)

mhmmm gott med godis 8)
Fd 4wd åkare!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

tooby

Dom skulle ha saftiga 2000 :- kr för jobbet med block och toppen
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Hur gör ni med vevbultarna, ett måste att byta eller?
User avatar
danneeee
Posts: 407
Joined: 05 Feb 2007, 11:38
Location: Sandviken

Post by danneeee »

jag bytte bultarna ialf, känns bäst så :D
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Plockade hem ett nyplanat block och topp idag :)

Desvärre hade dom lyckats slarva bort ett oljesprutmunst som sitter i ramlagerbanan :S Förhindrar ju fortsatt ihopmont.... Någon som har ett munstycke över och vill dra hit med post?? vore guld värt.
Ev att det låg i motortvätten på firman. Får veta imorgon.

Image

Lagmont uppslipat och rengjort block


Image

Efter lite lack, såg bättre ut när det var klart.

Image

Plant och fint.

Image

Ram och velager samt packningssatser och div.

Image

ZF låda från en 328.

Sen räckte inte kamera batteriet längre.

Fick även med främre kardanen från 328 lådan så det ska bara vara att bulta dit efter jag klurat ut hur jag ska förlänga kopplingsarmen, om det nu behövs.

m20 startmotorn ska det bara vara att bulta dit med orig bultar eller? Tycker jag läst något om att man måste använda smalare bult för att kunna flytta ner starten en aning?!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Ingen som råkar sitta på en stålpacking som ska vara mellan sprängkåpan på lådan mot blocket? Lyckades demolera min när jag skulle bort med lådan...

Kan det vara samma från m20 tro?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

ippe wrote:Ingen som råkar sitta på en stålpacking som ska vara mellan sprängkåpan på lådan mot blocket? Lyckades demolera min när jag skulle bort med lådan...

Kan det vara samma från m20 tro?
Ser fint ut :D

Får jag fråga vad den lilla packningen har för uppgift då det inte är tätt mellan låda och motor ändå? :D

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

hm ja tycker lådan ser liten ut för å va en zf från 328 säker på att det är en sån?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Brukar den vara mycket större än orig getrag lådan?

Är märkt med ZF och har den stora hardyskivan. Hoppas då verkligen det är rätt låda :evil:
Post Reply