jimmy_a20 wrote:nu har jag fixat en längre banjo bult.. svetsat returen i sumpen.. har även byggt två rör som jag svetsat dit nipplar på till vattnet till kylningen av turbon. kommer fler bilder i morgon. snart start =)
Rätta mig om jag har fel men bör inte returen falla ner i tråget?
/ Mvh Jimmy
har startat upp den ett par gånger nu men den plundrar och har sig...
körde en liten sväng me och den gick bra men sen när jag stannade den vill den inte starta igen och alla stift va typ dränkta med soppa...
bränsle trycket ligger på 3,7bar tror jag e det för mycket?
den ryker som fan också röken e lite vit i mellan åt me...
någon som vet vad det kan vara eller var man skall börja leta fel?
kan det vara lmm som har gått sönder?
snabba svar önskas...
mvh
Har du helt original spridare och box osv. än så länge?
Om du har det ska den ju gå som den ska men jag tycker detta ser konstigt ut:
1. Vevhusventilationen, har du den rätt ut?
Den kan dra i sig tjuvluft (luft som lmm missar) där då eftersom den är förbunden med insuget.
2. Tomgångsmotorn, var är den anluten?
3. Dumpen, sätt den före lmm i stället.
4. BTR, hur har du kopplat den?
vevhusventliationen har jag bara dragit slangen rakt ur i der fria skall jag koppla in den någon stans?
tomgångsmotorn e kopplad på tryckröret.
btr har jag tagit vacumslangen från org btr.
har 400cc spridare och en som har backat tändingen och ändrat lite i boxen typ ett chip...
OK, vevhusventilation går inte att ansluta när du trycker genom lmm, men ta bort (plugga båda ändar på motorn) den klena slangen som går mellan ventilkåpan och insuget.
Den andra får vara öppen ut, men fixa en burk med filter.
Går att leda till inloppet på turbon också, avgaserna som kommer i vevhusventilationen är inte nyttiga att andas in, så det kan vara smart att göra det. (Gör du så är en burk som skiljer bort oljan ett måste när du trycker genom lmm, den tål inte olja)
Ska man låta den lilla slangen vara kvar måste man ha lmm på sugsidan och ansluta den grova efter lmm men innan turbon så att luften som går den vägen mäts upp.
Jag tycker det ser ut som om din btr är kopplad på inloppet till original och då kan du inte påverka trycket med den, måste sitta på returen från originalregulatorn.
Koppla vacuum till båda, med t-koppling.
3,5bar är trycket original och jag antar att chipet är anpassat för det, så egentligen borde du inte behöva nån extra btr.
Vitsen med att trycka genom lmm är ju bl.a. att kunna köra öppen dump, men då kan den inte sitta efter lmm, du måste flytta den till mellan turbon och lmm.
Har du ordning på lambdasond osv., inkopplat som original?
nu har jag tagit bort btr och kör bara med orginal så länge..
lambdasonden har jag svetsat dit på det nya avgasröret.
har fixat det du sa med vevhusventilationen.
men den blir skit sur räcker man står och drar den lite på startmotorn så e stiften helt dränka i bensin.
vad fan kan det vara? några andra bra lösningar =)
Flytta dumpen till innan LMM:en till att börja med.
Skulle inte förvåna mig om den står och tjuvdrar luft där den sitter nu.
Kläm åt inkommande soppaslang och försök få han och gå igång släpp sedan på soppa eftersom så ser du om han bara får för mycket sås eller om något annat är knas.
Och fråga han som har sålt chipet till dig vilken setup det är tänkt för.
Kan ju hända att du har fel spridare eller lmm till chipet och då kommer det ju aldrig att funka.
runt 400cc skulle funka så jag köpte ett par från en t5r tror jag det va skulle flöda runt 400cc... men där har vi boven i det hela satte dit orginal spridare oh nu går det hur fint som helst..
kan det vara fel ohm eller vad kan det vara?
tack för alla svaren =)
Är det s.k. "gröna r-spridare" du har då kanske?
Flödar 465cc vid 3,8bar, säg ca 445cc vid 3,5bar.
Skulle inte tro att det går att justera så mycket i Motronicen att det går att matcha med original lmm.
Du behöver ett bra mycket större rör om det ska funka.
Dina originalspridare ligger på ca 200cc (ingen aning egentligen men där nånstans) och original rör är 80mm i diameter.
445cc = ca 225% av 200cc.
80mm = 40x40x3,14 = 5024mm2 area.
5024x2,25 = 11304mm2.
Räknar man om den arean till diameter får man ca 120mm.
Nu beror det ju på hur chipet funkar också, men klart är att röret behöver vara mycket större!
Skaffa en bredbandslambda innan du börjar labba med detta!
Låt original lambda vara kopplad som vanligt samtidigt som du testar med bredbandslambdan, boxen lär sig att kompensera om den får gå lugnt i det lambdareglerade området ett tag, så det kan också hjälpa till, men utan större rör går det aldrig.
Sen har du tändningen kvar, men det beror helt på chipet och hur det funkar med knacksensorerna.
ok får fixa ett större rör i morgon.... men hur stort skall röret vara om dom spridarna jag har flödadar (391cc vid 3,8 bar) kan vara från en s60r tror jag ialla fall e det volvo spridare.
jag har en smalbands lamba eller vad det heter kan man ha någon hjälp av en sån? eller det är säkrast att köpa en bredbands lamba?
och har du några tips på nägra bra gärna länkar =)
tack för svaren =)
mvh