Page 3 of 5
Posted: 25 Nov 2005, 01:12
by PLain_Jane
Bäckis wrote:Läs och tänk efter nu!
Jag vill absolut inte påstå att din motor skulle vara varken bättre eller sämre än någon annan,men den är ORIGINAL.
Du får tro vad du vill, men motorn kan inte ge den effekt du tycks tro att den ger.
Mats motor ger vad dom ger. Rätt mappad och 1 bar ger ca 400hk, varken mer eller mindre. 0,5 ger ca 300hk.
Detta är bara verkligheten, och vill du inte tro den så är det upp till dig själv.
Mvh
Men alltså, han har ju bromsat den och på hans bromspapper står det ju vad han har för effekt, då måste ju det stämma oavsett vad alla andra säger, eller hur?

Posted: 25 Nov 2005, 01:18
by Bäckis
Precis

Posted: 25 Nov 2005, 12:23
by Fido85
nä pojkar det börjar gå till överdrift dehär nu så vi slopar dehär nu

jag ska kolla om man får ställd på datorn så den vet att man har autom. låda osv.... haha då alla är så envisa

jag också men det är ju allti nåt gott i det ooch ibland nåt skit om man är dumenvis som jag är emellan

Posted: 25 Nov 2005, 13:16
by Andreas K
vad gav den på bakhjulen?
Posted: 25 Nov 2005, 15:31
by Fido85
Andreas K wrote:vad gav den på bakhjulen?
nånting på 280 var det så kollade jag lite fel på kartan så det var 339 enlit flow men det har vart så mkt tjabbel om allt nu så

alla har olika åsikter men det måste man ju få ha

Posted: 28 Nov 2005, 17:31
by xelerator
För att slippa alla argument för o emot effekten så ligger det till så här angående ladd o effekt..
Bäckis har försökt säga de flera gånger att si mycke ladd ger så mycke effekt...
Enligt fysikens lager eller naturens om ni så vill

, så kan man lite grovt räkna att för varje bars laddtryck får man 100% effektökning... sedan spelar det ingen roll om din motor har 150 eller 200hk orig...
Posted: 28 Nov 2005, 18:08
by peppe
xelerator wrote:För att slippa alla argument för o emot effekten så ligger det till så här angående ladd o effekt..
Bäckis har försökt säga de flera gånger att si mycke ladd ger så mycke effekt...
Enligt fysikens lager eller naturens om ni så vill

, så kan man lite grovt räkna att för varje bars laddtryck får man 100% effektökning... sedan spelar det ingen roll om din motor har 150 eller 200hk orig...
Säger du att sugmotor effekten inte spelar roll, eller att det blir 100% ökning / bar oberoende på sugmotorns effekt?
Posted: 28 Nov 2005, 18:53
by NORMIND
peppe wrote:xelerator wrote:För att slippa alla argument för o emot effekten så ligger det till så här angående ladd o effekt..
Bäckis har försökt säga de flera gånger att si mycke ladd ger så mycke effekt...
Enligt fysikens lager eller naturens om ni så vill

, så kan man lite grovt räkna att för varje bars laddtryck får man 100% effektökning... sedan spelar det ingen roll om din motor har 150 eller 200hk orig...
Säger du att sugmotor effekten inte spelar roll, eller att det blir 100% ökning / bar oberoende på sugmotorns effekt?
han måste mena att har du 100hk får du 200hk har du 250 får du 500 osv = 100% effekt ökning
Posted: 28 Nov 2005, 18:59
by Bmwandreas
Har den 280 på hjulen så är det ca 310 i motorn. Det kan stämma!
Posted: 28 Nov 2005, 19:44
by peppe
NORMIND wrote:peppe wrote:xelerator wrote:För att slippa alla argument för o emot effekten så ligger det till så här angående ladd o effekt..
Bäckis har försökt säga de flera gånger att si mycke ladd ger så mycke effekt...
Enligt fysikens lager eller naturens om ni så vill

, så kan man lite grovt räkna att för varje bars laddtryck får man 100% effektökning... sedan spelar det ingen roll om din motor har 150 eller 200hk orig...
Säger du att sugmotor effekten inte spelar roll, eller att det blir 100% ökning / bar oberoende på sugmotorns effekt?
han måste mena att har du 100hk får du 200hk har du 250 får du 500 osv = 100% effekt ökning
Ja precis, vid första anblicken känndes det att det var sugmotor effekten han snackade om.
Posted: 28 Nov 2005, 19:48
by tony
han måste mena att har du 100hk får du 200hk har du 250 får du 500 osv = 100% effekt ökning[/quote]
Ö men det där stämmer ju inte eller ju..
i dag såg jag världens minsta motor på tv...!
en som var 100 000 tusen gånger mindre än ett sandkorn..
Omöjligt?
nix helt sant..Man har tid nu å titta på TV å sånt shitt,,:)
Posted: 28 Nov 2005, 19:49
by tony
NORMIND wrote:peppe wrote:xelerator wrote:För att slippa alla argument för o emot effekten så ligger det till så här angående ladd o effekt..
Bäckis har försökt säga de flera gånger att si mycke ladd ger så mycke effekt...
Enligt fysikens lager eller naturens om ni så vill

, så kan man lite grovt räkna att för varje bars laddtryck får man 100% effektökning... sedan spelar det ingen roll om din motor har 150 eller 200hk orig...
Säger du att sugmotor effekten inte spelar roll, eller att det blir 100% ökning / bar oberoende på sugmotorns effekt?
han måste mena att har du 100hk får du 200hk har du 250 får du 500 osv = 100% effekt ökning
Posted: 28 Nov 2005, 20:57
by bmwpatrik
Bmwandreas wrote:Har den 280 på hjulen så är det ca 310 i motorn. Det kan stämma!
Man tappar alltså ca 30hk i drivlinan på en bakhjulsdriven, eller beror de på hur mycke man har i maskin?
Finns de nån procent man kan på ett ungefär säga försvinner i drivlinan på en bakhjulsdriven, 10%?
Låter lite, men man kanske tappar mer på en framhjulsdriven? Har för mig att jag hört 20% på en så?
MVH Patrik
Posted: 28 Nov 2005, 21:20
by Bmwandreas
Du tappar ca 10%.
Upp till 20 % på 4wd.
Posted: 28 Nov 2005, 21:23
by BigMack
Inte för att jag för en sekund tvivlar på andreas kunskap om bilar o sånt, men vad jag har har hör hör av andra erkänt duktiga "gubbar" så kann det tom va mer än 20% förlust på 4wd bort emot 30%...... men det e väll lite olika från bil till bil.
Posted: 28 Nov 2005, 21:28
by Bmwandreas
Ja kanske på vissa 4wd.
Men dom jag hört har haft ca 20%
Posted: 28 Nov 2005, 21:32
by BigMack
Ok,det e nog det vanligast skulle jag tro, men undantag finns ju alltid antar jag.