Page 3 of 5
Posted: 10 Sep 2007, 20:28
by M3JONAS
emil wrote:m3jonas: rekommendationen är att koppla in ett oscilloskop och mäta lite, kan du ha polvänt givaren eller så ? vissa DTA-boxar kör med LM1815-kretsen för triggeringången (samma som VEMS), och dessa läser av negativ nollgenomgång
Visste inte att triggern hade olika poler så visst kan jag sa satt kablarna fel. Menar du att det kan göra så att tändningen missar på just det varvtalet och inte alltid?!
Posted: 10 Sep 2007, 22:26
by johankihl
M3JONAS wrote:emil wrote:m3jonas: rekommendationen är att koppla in ett oscilloskop och mäta lite, kan du ha polvänt givaren eller så ? vissa DTA-boxar kör med LM1815-kretsen för triggeringången (samma som VEMS), och dessa läser av negativ nollgenomgång
Visste inte att triggern hade olika poler så visst kan jag sa satt kablarna fel. Menar du att det kan göra så att tändningen missar på just det varvtalet och inte alltid?!
Om man polvänder en induktiv trigger kan man få många konstiga fel. Kör du ett dwell styrt tändsystem kan du få problem med att tändläget driver med olika dwell tid.
Jag har mappat DTA, helt sjukt att man inte kan mappa i realtid. Hade ändå en "knob-box" men tyckte att det kändes riktigt tungjobbat och ostabilt. Vi hade även samma problem som du, helt plötsligt lägger systemet av och motorn hackar till. Problemet verkar ligga i hårdvaran och känns igen i gamla prosprak som sällan vill gå felfritt.
Posted: 11 Sep 2007, 07:23
by M3JONAS
johankihl wrote:Om man polvänder en induktiv trigger kan man få många konstiga fel. Kör du ett dwell styrt tändsystem kan du få problem med att tändläget driver med olika dwell tid.
Jag har mappat DTA, helt sjukt att man inte kan mappa i realtid. Hade ändå en "knob-box" men tyckte att det kändes riktigt tungjobbat och ostabilt. Vi hade även samma problem som du, helt plötsligt lägger systemet av och motorn hackar till. Problemet verkar ligga i hårdvaran och känns igen i gamla prosprak som sällan vill gå felfritt.
Mitt system har funkat bra förut men av någon anledning så har det börjat hacka ibland. När jag tänker efter så kan det ha varit så att det började göra det när jag bytte kabeln till triggern.
När jag bänkade motorn hade vi oxå problem med misständningar till en början men då visade det sig att det var triggern som satt lite offset mot triggerskivan, en schimsning med ett par brickor så funkade det fint sen!
Ja det är inte alls smidigt att man inte kan skriva in värdena i realtid utan att man får ta upp stänga ner realtime mappingläget och öppna bränsle eller tändkurvan istället för att sen hoppa tillbaks.
Nu vet jag inte om det är sammalika på de nyare s60 spruten men jag gillar det inte heller. Om jag inte hade DTA sprutet monterat skulle jag nog inte välja det igen. Som det är nu när jag redan har sprutet (och det för det mesta funkar...) känns det inte som om det är värt över 20´att byta till autronic.
Posted: 11 Sep 2007, 08:54
by Bäckis
På Insanitys bil är det ett helt sjukt muppigt ljud som klart öåter som misständningar precis när Ärtan släppte den vid i bänken vid 3000 rpm, sen går den fint.
Jag tror det är DTA:t som muppar till där.
Posted: 11 Sep 2007, 20:18
by rotrex-vr6
dta s60,80,100 går det att ändra i realtid
,håller med det suger på gamla p8pro boxen men mitt funkade fint när jag hade det
Posted: 11 Sep 2007, 20:53
by Bmwandreas
Michél wrote:Hur bra är Nira i3+ i jämförelse med Autronic när det gäller kostnad/möjligheter/kvalitet?
Inte lika lättjobbat, men det funkar.
Posted: 12 Sep 2007, 07:47
by Bmwandreas
Själva mappningen tar längre tid, och laddtrycksstyrningen verkar vara ett mysterium.
Posted: 12 Sep 2007, 08:22
by Bäckis
robert wrote:när vi ändå snackar autronic hur pass förlegat är ett gammalt SMC nått man saknar i ett sånt system, förutom gearcut och antilag?
SMC fungerar hur fint som helst och du får även antilag, men det är lite knåp.
Posted: 12 Sep 2007, 08:39
by Tompa
Det som gör autronic bättre än nira är autotunen och Manual A/F tune helt enkel lättare att mappa plus att det har mer funktioner.
Posted: 19 Sep 2007, 16:36
by M3JONAS
Satt och kollade i realtimemappingläget häromdagen när jag satt och körde på motorvägen i jämn fart. Enligt sprutet/datorn flaxar varvet mellan 3400-3600rpm. Kan det ha nånting med knas med triggern att göra eller att kablarna sitter fel som bla Emil var inne på tidigare?
Posted: 19 Sep 2007, 19:47
by Johnny H
M3JONAS wrote:Satt och kollade i realtimemappingläget häromdagen när jag satt och körde på motorvägen i jämn fart. Enligt sprutet/datorn flaxar varvet mellan 3400-3600rpm. Kan det ha nånting med knas med triggern att göra eller att kablarna sitter fel som bla Emil var inne på tidigare?
Är det bara på det varvtalet så borde det inte vara triggern.
Men, dubbelkolla att du har den monterad riktigt och att den är i bra skick.
Just detta med små buggar är jobbigt, dock så har Autronic sina buggar också, även om man sällan läser om det på detta forum av någon konstig anledning.
Posted: 19 Sep 2007, 20:29
by Bäckis
Vad är det för bugg som du hittat i senaste SM4? Visst var det lite skit i början men nu funkar allt prima.
Posted: 19 Sep 2007, 20:37
by Johnny H
Bäckis wrote:Vad är det för bugg som du hittat i senaste SM4? Visst var det lite skit i början men nu funkar allt prima.
Det sista jag hörde var om en laddtrycksspärr som inte funkade.
Men om det var den senaste firmwaren eller inte har jag ingen aning om.
Det var ett SM4, och det krånglade.
(Just hans SM4 har haft rätt mkt konstiga problem om man frågar mig. Iaf mkt mer än jag hade med mitt förra DTA. Mitt nuvarande DTA har däremot bråkat lite men det ska nog funka igen på fredag.
)
Posted: 19 Sep 2007, 20:47
by Bäckis
Har inte varit problem med boost cut i någon version, det funkar perfekt.
Den enda bugg som vi haft överhuvudtaget var att motorn röck till när man hade ställt in olika injection angles på olika varvtal.
Men om du är nöjd med dina DTA så grattis.