Page 3 of 5
Posted: 26 Sep 2007, 09:13
by corex
Yes, så får det bli. Ser ju lite snyggare ut då oxå kanske.
Inte orkat ge mig på det ännu bara, tänkte jag skall provstarta idag.
Så håll gärna tummarna nu hehe
Hur kommer det sig att inte fler skrämmer m20b20 motorerna?
Ska ju vara lite sport att trimma ju, varför inte göra det på en lätt 2liters maskin då?
Posted: 26 Sep 2007, 10:05
by _marcus_
corex wrote:Yes, så får det bli. Ser ju lite snyggare ut då oxå kanske.
Inte orkat ge mig på det ännu bara, tänkte jag skall provstarta idag.
Så håll gärna tummarna nu hehe
Hur kommer det sig att inte fler skrämmer m20b20 motorerna?
Ska ju vara lite sport att trimma ju, varför inte göra det på en lätt 2liters maskin då?
Ju mer cylindervolym ju lättare är det ju att plocka effekt, skulle tro att det är av den anledningen sen tror jag inte b20´n är så mycke lättare än b25an
Posted: 26 Sep 2007, 12:24
by corex
Ja jo givetvis är det lättare att få ut hästar från mer liter, men jag tycker bara det är konstigt att nästan ingen gör något med 2liters motorn
Posted: 26 Sep 2007, 12:57
by xelerator
ser bra ut..
men oljereturen..
har du kollat att den ligger över oljenivån??
tycker att den ligger lite lågt men jag kan ju ha fel
.. har inte haft igång min på evigheter
..
du har ju inte direkt nåt stort oljeflöde genom den turbon så en så fri oljeretur som möjligt är att önska..
undrar även vart du köpt din bredbandslambd, samt pris på den
..
keep up the good work..
mvh
Posted: 26 Sep 2007, 13:27
by corex
Nä den hamnar nog inte helt över oljenivån faktiskt, men å andra sidan har jag ju en grov slang ner så jag tror inte det kommer bli några problem då den är väldigt nära ytnivån.
mätaren köpte jag på creatix.se och kostar ca 3200
Posted: 26 Sep 2007, 22:05
by corex
Joda starta gjorde den, den gick dock inte rent.
Sen när den blivit lite varm så ville den inte starta alls. Misstänker att den får lite mycke soppa. Hur mycke bör man spänna lmmen när den sitter på trycksidan?
Posted: 26 Sep 2007, 23:32
by Chrille
corex wrote:Hur mycke bör man spänna lmmen när den sitter på trycksidan?
Tills den går bra...
Posted: 01 Oct 2007, 08:42
by corex
Började få ordning på kastrullen nu, men enligt min lag får aldrig något går bra första gången. Med andra ord det sket sig rejält då toppackningen inte håller tätt med oljan. Skall göra ett desperat försök att efterdra toppen men chansen är ju liten att det blir tätt då det hamnat olja mellan packningen och toppen. Antar att det blir så att man få lyfta toppen o limma om packningen och försöka igen.
Posted: 04 Oct 2007, 08:02
by corex
Då var man back in buissness.
Fick riva ner hela motorn igen pga läckaget. Hittade ett tillverkningsfel på MLSpackningen.
Kapade av förhöjningen lite snyggt och monterade dit packningen igen.
Denna gången med mycket locktite och motorsilikon runt oljeloppen.
Fick beställt ett chip från FekZen, som antagligen kommer imorgon (fredag). Avvaktar med uppstart tills jag monterat det chippet imorgon.
Får hoppas att det blir lite fart på bilen nu i helgen.
Posted: 04 Oct 2007, 10:20
by MrQuickzilver
Tror tyvärr inte du får det tätt me packningen utan att plana blocket också, en kompis hade samma problem som du...
Posted: 04 Oct 2007, 10:45
by corex
Nä men jag har kollat av mitt block med ett vattenpass. Det är rakt och fint
Nä skämt åt sidor, packningen läckte inte speciellt mycket och som sagt jag tror det beror på detta. Jag mailade in till PPF och frågade om råd och de sa då att jag skulle prova silikon runt oljekanalerna vilket jag har nu.
Dessutom hade jag inte hunnit efterdra toppen vilket jag skall göra i god tid denna gång.
Känns lite meningslöst med MLS om det inte fungerar utan att man plockar ner hela blocket. Då kan man ju lika gärna slänga i riktiga kolvar för att kompsänka. För mig är MLS ett billigt sätt att kompsänka utan att behöva rota i underdelen, vilket oftast bruka bli dyrt.
Få se hur det går till helgen, tycker det är kul att motbevisa höhö
Posted: 04 Oct 2007, 18:20
by m50_micke
corex wrote:Nu är mina miniintercoolerrör på plats. Tror Ni bälgen kommer att hålla?
en rulle el tejp på bälgen funkade på min 320 snik tic med 0,8 i ladd
Posted: 04 Oct 2007, 19:05
by corex
Tack för tipset!
Jag tänkte dock inte köra med bälgen sedan, det är bara nu vi provstart och så. Tänkte göra ett riktigt tryckrör där sedan.
Posted: 06 Oct 2007, 17:11
by Street-hammer
Ska hålla koll på denna tråd.. =)
Håller på själv med att kompsänka min m20b20 med mls.. =)
hoppas allt lirar nu
MvH//M
Posted: 06 Oct 2007, 20:08
by corex
Jag har fick monterat mitt chip i dag.
Nu är det bara avgassystemet som skall monteras sen är det ut o köra
Posted: 07 Oct 2007, 16:57
by corex
Fan nu börjar jag bli lite glad här.
Motorn går bra mycke finare med det nya chipet nu, spinner ju som ett helt jävla lejon. Har startat upp den nu och låtit den gå upp i arbetstemp. Skall vänta tills den svalnar nu så jag kan släppa och dra om ARPbultarna.
Den ryker dock som fan nu eftersom hela blocket var oljetäkt suck.
Få bli en ordentlig motortvätt sedan.
Återkommer senare med mer info, måste ju ut o testa lite efter jag dragit om bultarna..
Posted: 07 Oct 2007, 18:12
by Street-hammer
Vad trevligt det låter!!
sitter själv å grunnar på å köpa ett chip till min m20b20 maskin.. blev det stor skillnad efter du satte dit chippet?
Backade du tändningen på full eller dellast eller kankse båda?
Hoppas den inte läcker nått efter provturen..
MvH//M