Page 3 of 15

Posted: 09 Dec 2007, 09:57
by Rallyfinnen
Kommer färdigblandat på sprayburk från biltema! :D

Posted: 09 Dec 2007, 10:43
by M3JONAS
Sitter det inte en stor jäkla plastkåpa över hela motorn på m70:in eller är det bara på de senare bilarna med stora motorer?
Ser framemot rapporten från första provturen, tror att det kan bli riktigt kul!
Inte helt vanligt med 850:isar med manuell låda.

Posted: 09 Dec 2007, 20:16
by Rallyfinnen
Sitter en liten kåpa i mitten som täcker spridarna o dylikt.
Man kanske skulle göra något med den också? Eller bara slänga?? :
Manuell var viktigaste kriteriet när jag letade bil,
men jag letade kanske ett halvår innan jag hittade rätt bil till rätt pris!
Jag hoppas provturen blir lyckad, men det är nog en bit kvar dit...

Har blästrat (fullt med sand i håret) o målat insugen svarta idag, inget bling här inte, jämnsvart 8)
Image

De kanske märks att jag inte går igång på ett motorrum fullt med blå silikonslangar, krom och högglanspolerade alu-delar?
(men kunde inte låta bli att gnugga bort lite oxid ändå) :-)

Gjorde en specialare med en gammal ac-slang med en bit grov 'skrubbsvamp' på änden som jag körde med borrmaskin för att få bort klegget i insuget.
Funkade bra ihop med lite avfettning!

Posted: 11 Dec 2007, 20:20
by Rallyfinnen
Har lagt lite timmar på bygget igen..

Insug o spridare monterade:
Image

Så har jag pysslat en del med 'wastegate by vajer' systemet :?
Cyckelbromsvajer från hovleverantören biltema, och en massa pyssel
för att koppla den till wg-klocka och wg. Ja, och färgen ser ni på bilden! :)
Det finns väldigt dåligt med plats nere vid aggregaten, så jag försöker med denna variant.
Fördelen kan vara att dom är lätta att justera och eventuellt koppla ur vid besiktning..
Image

Posted: 12 Dec 2007, 13:10
by kronberg
Ser ut o bli skojj bil de där.
Såg motorn sist ja va o bromsa min bmw =)
Hur går det med garagägarens M3 som skulle konverteras?

Posted: 12 Dec 2007, 15:12
by Rallyfinnen
Har inte hänt nåt med M3:an än, den är fortfarande i min ägo, men han har tänkt hämta den när vi får ut lite bilar så det blir mer plats.

Posted: 13 Dec 2007, 20:10
by Rallyfinnen
Senaste nytt..

Har bytt tråg till det jag gjort oljereturer på. Justerade kedjan till oljepumpen och gick över alla bultar till oljepumpen samtidigt. Vanligt problem på V8:an att som lossnar, och dom satt lite löst på denna också.

Sitter även nya pinnbultar till grenröret monterat från igår.
Image

Posted: 15 Dec 2007, 17:50
by Rallyfinnen
En liten bild på drivremmarna som det ser ut numera:
Image

Har även börjat pilla med vajer-spjäll från M40 (om jag inte minns fel).
Elspjällen är en konstant källa till problem, och jag räknar med att pedalkänslan blir bättre med vajer också.
Storleken på spjällen är samma som original och hålen passar med lite modifiering. (monterat på reservmotorn)
Image

Posted: 16 Dec 2007, 21:21
by Rallyfinnen
Nu har det kommit ett tillskott i verkstan!
Denna ska så småningom också begåvas med konstgjord andning :wink:
Image

Får väl se vad Frank gör med min gamla trotjänare.
Kan nog bli ett Trollspeed-bygge av denna.

Själv har jag grejat E38 idag, inga framsteg med 12:an.

Posted: 29 Dec 2007, 11:28
by Rallyfinnen
Kul att du kollar in på projektet! Hur går det med ditt projekt??

Jag lär nog ha lite jobb kvar innan geometrin är helt rätt med kuggstången också!
Om ni sänker ner armen lite på utgående axel från styrväxeln så den hamnar
på samma höjd som innan så borde det vara ok.

Jag hade mardrömmar om mottryck, så jag var tvungen att hitta alternativ till 15T avgashus :wink:

Har inte funderat så mycket på vevhusventen än.. Kanske leda in den innan turbo, eller rätt ut i luften..
Eller man kunde kanske koppla den till insuget som original gör, och så låta
den gå rätt ut under laddtryck.. eller innan turbon vid laddtryck...
Kan ju lukta jävligt illa om bilen om man kör den rätt ut.
Men, som sagt, har inte kommit dit än :-)


-För dom som inte kollat: http://forum.lazzat.se/showthread.php?s ... e=17&pp=20)

Posted: 29 Dec 2007, 19:24
by Rallyfinnen
Fan vad juvelen glänser! Biltemas silver istället för mattsvart? :wink:
Aj-aj, blir det tävling?
Jag var i verkstan idag, men fick inte mycket gjort på projektet, hjälpte till o bytte hjullager på M3:an o fixade ett bränsleläckage..
Nu är iallafall ägarbytet skrivet på M3:an, känns sorgligt att bli av med den, roligaste bilen jag haft (och kört).
Kanske skulle dränka sorgen ikväll.. 8)

Posted: 13 Jan 2008, 17:44
by Rallyfinnen
Dags för en liten uppdatering!
Har varit lat senaste tiden, men lite har hänt, och idag fick jag med kameran och tog några bilder.
En massa pyssel och man ser knappt att det händer nåt..
Har äntligen fått andra avgashuset, och hade ett helvete att få ur pinnbultarna,
men det ordnade sig till slut..

Här kommer lite bilder:

Spjäll med vajer:
Image

Båda spjällen:
Image

Kommer behövas en ganska tvär böj för inloppet på höger turbo pga generatorn:
Image

Har fått svetsa om utloppet från vänster kompressorhus pga platsbrist:
Image

Här har jag gjort anslutning för olja:
Image

Har gjort en adapter för vattenreturerna:
Image

Så här ser det ut bakifrån:
Image

Posted: 25 Jan 2008, 23:37
by Rallyfinnen
Tillbaka i verkstan igen efter en vecka i Arvidsjaur/Arjeplog från jobbet.
Fantastisk sprayburk, tycker jag känner igen den från din tråd nu när jag ser den! :-)
Ge inte upp, du har ju i motorn! Jag bara velar och pillar med smådetaljer i all oändlighet känns det som!
WG ja.., stog faktiskt och funderade på alternativ till WG-styrningen idag..
jag får låta det verka lite o se vad det blir :)
Under tiden har jag demonterat T:t i ASC+T så n är det ASC-T,
eller rättare sagt -ASC-T, för antispinn funkar inte heller utan elspjäll :)
Slipper lite extra slangar o skit nu när jag demonterat detta.
Har dessutom letat fram originalhålet för gasvajer (för 840), och börjat fundera på den änden av gasvajrarna.
Pressade slangar för oljematningarna till snurrorna idag också. Gott med lite ledigt så man får något gjort! 8)