Page 3 of 6
Posted: 13 Apr 2007, 07:28
by Chrille
Men pojkar då....!!
Sluta bråka o ös på med fler tips.
Posted: 13 Apr 2007, 07:29
by Chrille
Chrille wrote:krysskilen?
Är det den lilla tappen vi pratat om som låser triggerskivan/remhjulet i exakt rätt läge?
?
Posted: 13 Apr 2007, 08:14
by Svintoleffe
Jaap det stämemr bra det crille,
O är det den, då läser trigegrn väldigt galet , så kolla om det är den.
Mna kan ju asknke ta en stroblampa o kollatändning med när du kör startmotorn, om du har någon kompis som kör dne oså kollar du emd lampan då ser du om det är något misstänksamnt
Posted: 13 Apr 2007, 08:44
by erik@e30
men om han ställer motorn med 1an i öd så ser han ju på vevaxel skivan om den e framför tändnings märkena!!
Posted: 13 Apr 2007, 11:13
by Svintoleffe
det ser han men det betyder inte att den inte flyttar på sig när du ska dra runt motorn o du får kompression o allt, som spökardå med.
Som sagt kan bli mycket mysko.
Posted: 15 Apr 2007, 17:52
by Chrille
Motorn står i öd ( känt med mejsel genom tändstiftshålet.. kammremms markering hamnar då rätt.. alltås har krysskilen inte lossnat/gått sönder.
Blir väl att bogsera den till BMW och läsa felkoder antar jag.
Posted: 15 Apr 2007, 20:01
by Joachim
Chrille wrote:Motorn står i öd ( känt med mejsel genom tändstiftshålet.. kammremms markering hamnar då rätt.. alltås har krysskilen inte lossnat/gått sönder.
Blir väl att bogsera den till BMW och läsa felkoder antar jag.
Står inte kamremshjulet på en kona på M40? minns inte helt, men menar det var så på den jag hadde. jag använde ju en hållere på kammen när jeg hade ihop remmen. kan då kammen ha snurrat på hjulet?
Posted: 15 Apr 2007, 20:19
by AndersJ
Tänder stiften i rätt följd? Dubbelkolla så rätt tändkabel går till rätt uttag på fördelaren.
/redigering: teflonminne...
Posted: 16 Apr 2007, 07:43
by Chrille
Joachim wrote:Chrille wrote:Motorn står i öd ( känt med mejsel genom tändstiftshålet.. kammremms markering hamnar då rätt.. alltås har krysskilen inte lossnat/gått sönder.
Blir väl att bogsera den till BMW och läsa felkoder antar jag.
Står inte kamremshjulet på en kona på M40? minns inte helt, men menar det var så på den jag hadde. jag använde ju en hållere på kammen när jeg hade ihop remmen. kan då kammen ha snurrat på hjulet?
Japp, kamdrevet sitter på kona. Har tyvärr inte flyttat på sig heller
Blir galen snart...
Posted: 16 Apr 2007, 07:45
by Chrille
AndersJ wrote:Tänder stiften i rätt följd? Dubbelkolla så rätt tändkabel går till rätt uttag på fördelaren.
/redigering: teflonminne...
Kollat många gånger... 1-3-4-2
Posted: 16 Apr 2007, 09:45
by erik@e30
E de inte så att den motorn har hydraliska ventil brickor/justeringar...
Om dom står tvär fylda så kan ventilerna stå öppna!
Har du komptestat motorn??
Posted: 16 Apr 2007, 12:23
by Chrille
Det är bra komp i motorn.
Posted: 16 Apr 2007, 16:21
by AndersJ
Hur ser fördelarlocket ut? Finns det några skador som gör att det kan gå tjuvströmmar i det?
Posted: 16 Apr 2007, 16:30
by Strandholm
Kan ingenting om m40 och ännu mindre om el
Antar att du kollat så du har bra jord?
Finns det inga relän som är relaterat till tändning?
prövat att byta ut styrboxen?
på m20 finns det iaf 3 relän på kabelhärvan som kan spöka till soppa/tändning, finns det inget liknande på m40?
Posted: 16 Apr 2007, 20:45
by Chrille
AndersJ wrote:Hur ser fördelarlocket ut? Finns det några skador som gör att det kan gå tjuvströmmar i det?
Locket ser som nytt ut.
Posted: 16 Apr 2007, 20:48
by Chrille
Amplify wrote:Kan ingenting om m40 och ännu mindre om el
Antar att du kollat så du har bra jord?
Finns det inga relän som är relaterat till tändning?
prövat att byta ut styrboxen?
på m20 finns det iaf 3 relän på kabelhärvan som kan spöka till soppa/tändning, finns det inget liknande på m40?
Jappm dragit extra jord, ingen skillnad.
Styrboxen är bytt, ingen skillnad... Ja tror ja vet vilka relän du menar.
Känns som att antingen går den eller så går den inte...
Den startar i bland och går i ca 5 sekunder på 3 cylindrar (låter det som)... stannar sedan och när man kör på startmotorn så låter det som om starmotorn bromsas upp... oxh så där håller det på.
Posted: 16 Apr 2007, 20:50
by Chrille
Är det någon som vet hur den saknade tanden på triggerhjulet skall stå i förhållande till trigger givaren när motorn är i ÖD?
Nu är den saknade tanden exakt ett halvt varv i från triggergivaren.