Hur då och vart får man tag på material?Timpolanen wrote:De vara också min plan, men mappar den 17 maj. så kan bli tight...
Du kan ju gjuta plattor också, om du ska i bakluckan?
BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Det ska vara så att man kan lägga de undan gömda så de inte synsTimpolanen wrote:Betong, bara göra en form. Jag har en form på jobbet jag gjorde bord av. 80x60x4. Men går ju att dela av mindre som man vill
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Nu är jag med! Trodde du bara skulle åka fort rak fram!
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Vet du vad din bil väger ungefär?
tänker mest på sfro:s 15kw/100kg..
tänker mest på sfro:s 15kw/100kg..
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
1160kg tjänstevikt. Men sen ör de utbytt motor, låda, bakvagn, turbo, bur etcjumbo wrote:Vet du vad din bil väger ungefär?
tänker mest på sfro:s 15kw/100kg..
Så några kg extra är det
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Nu har de hänt lite mer i garaget sen sist då jag fick ett samtal i fredags om att få vara med i en reklamfilm för Preem med Samuel Hubinette som huvudperson. Dock så svarade jag att jag kommer troligtvis inte hinna klart tills dess med att lufta bromsarna, svetsa samt gatmappa bilen med nya turbon och wastegaten då tanken var att det skulle ske nu i onsdags eftermiddag.. Ångrar grovt att jag inte har skruvat ihop de sista direkt istället för att göra massa annat
Men med de samtalet så fick jag jag en kick med att göra klart allting så jag kan boka sista besiktningen med SFRO o åka lagligt i sommar
Sagt o gjort så åkte skulle jag lufta bromsarna i söndags men märkte att jag hade läckage vid fram OKet och de visade sig att det är nånting som har gjort ett jack vid gängorna så kopparbrickan tätade inte där troligtvis så har det varit så hela förra året bara att jag har haft tur med tätningen då. Men nu är de fixat o klart så bromsarna är luftade
Åkte upp till Erik i söndags så han kunde svetsa en böj på turbon så de är ur världen också.
Idag har jag för fösta gången byggt in min första wastegate rör in i downpipen Kanske inte blev världens bästa finish men vad gör de när det är första gången och hade endast svets, vinkelkap, lite rör och avgasbandage
Min första downpipe
WG röret in i DP
Kanske inte världens snyggaste men duger för mig
Lindat o klart
Helhets bild
Har även köpt nya länkarms bussningar fram då tanken var att köra på excentriska delrin fram men hjulet kom så långt fram att de tog i skärm och front, så tog kontakt med T-parts och när pappa ändå skulle ner åt de hållet under helgen så svängde han förbi där och plockade upp de
Klämmer in en bild på fälgarna igen som jag blev riktigt nöjd med, banan ska poleras igen bara
Men med de samtalet så fick jag jag en kick med att göra klart allting så jag kan boka sista besiktningen med SFRO o åka lagligt i sommar
Sagt o gjort så åkte skulle jag lufta bromsarna i söndags men märkte att jag hade läckage vid fram OKet och de visade sig att det är nånting som har gjort ett jack vid gängorna så kopparbrickan tätade inte där troligtvis så har det varit så hela förra året bara att jag har haft tur med tätningen då. Men nu är de fixat o klart så bromsarna är luftade
Åkte upp till Erik i söndags så han kunde svetsa en böj på turbon så de är ur världen också.
Idag har jag för fösta gången byggt in min första wastegate rör in i downpipen Kanske inte blev världens bästa finish men vad gör de när det är första gången och hade endast svets, vinkelkap, lite rör och avgasbandage
Min första downpipe
WG röret in i DP
Kanske inte världens snyggaste men duger för mig
Lindat o klart
Helhets bild
Har även köpt nya länkarms bussningar fram då tanken var att köra på excentriska delrin fram men hjulet kom så långt fram att de tog i skärm och front, så tog kontakt med T-parts och när pappa ändå skulle ner åt de hållet under helgen så svängde han förbi där och plockade upp de
Klämmer in en bild på fälgarna igen som jag blev riktigt nöjd med, banan ska poleras igen bara
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Snyggt ! Så länge det är tätt så blir det bra
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack!TreLingon wrote:Snyggt ! Så länge det är tätt så blir det bra
Jag är helnöjd för att vara första gången
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Sådär ja
Har legat och skruvat i garaget hela ledigheten nu, byggt avgassystem klart, startat bilen, fyllt på servo olja, varmkört bilen och PROVKÖRT Dra å bada vad jag saknat o åka gokart med laddtryck
Uppstarten gick fint, röck soppa säkringen och sedan crankade jag så jag fick fram olja till turbon, men de tog långt tid så Erik tipsade mig o ta ur stiften, sagt o gjort så plockade jag ur stiften och provade cranka igen och helt plötsligt så lät det inte alls bra från startmotorn tyckte jag, den bara surrade så efter en stunds vila så skickade jag film till Erik och han sa "den går ju visste runt", provade cranka igen och kikade på generatorn och då snurrade de Enligt mitt öra så lät de som om de gick runt alldeles för lätt menmen, satte tillbaka allting och sedan var de bara o vrida på nyckeln Stort tack till denna kille som hjälper mig med bilen så mycket som han gör, guldvärt!
Slänger upp lite bilder istället för o skriva, kika gärna in på Yearwood Production eller Team Lillort på FB för en liten film snutt på uppstarten.
https://www.facebook.com/YearwoodProduction/?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamFlashRacing/?fref=ts
Var ju tvungen ut o provåka så åka till närmsta mack o tankade lite och mötte upp några polare som ville kika på bilen
Har legat och skruvat i garaget hela ledigheten nu, byggt avgassystem klart, startat bilen, fyllt på servo olja, varmkört bilen och PROVKÖRT Dra å bada vad jag saknat o åka gokart med laddtryck
Uppstarten gick fint, röck soppa säkringen och sedan crankade jag så jag fick fram olja till turbon, men de tog långt tid så Erik tipsade mig o ta ur stiften, sagt o gjort så plockade jag ur stiften och provade cranka igen och helt plötsligt så lät det inte alls bra från startmotorn tyckte jag, den bara surrade så efter en stunds vila så skickade jag film till Erik och han sa "den går ju visste runt", provade cranka igen och kikade på generatorn och då snurrade de Enligt mitt öra så lät de som om de gick runt alldeles för lätt menmen, satte tillbaka allting och sedan var de bara o vrida på nyckeln Stort tack till denna kille som hjälper mig med bilen så mycket som han gör, guldvärt!
Slänger upp lite bilder istället för o skriva, kika gärna in på Yearwood Production eller Team Lillort på FB för en liten film snutt på uppstarten.
https://www.facebook.com/YearwoodProduction/?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamFlashRacing/?fref=ts
Var ju tvungen ut o provåka så åka till närmsta mack o tankade lite och mötte upp några polare som ville kika på bilen
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Bra jobbat!
Fan va skönt att den starta å gick fint
Fan va skönt att den starta å gick fint
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack!Timpolanen wrote:Bra jobbat!
Fan va skönt att den starta å gick fint
Japp, riktigt skönt! crankade så jag fick olja till turbon innan jag starta sen var de bara o vrida på nyckeln och låta den stå på tomgång
/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Nu är det inte så mycket kvar inför sista SFRO besiktningen, lite små pill kvar med bältena och lite interiör.
Väntar nu på att någon ska ha tid o mappa bilen med de nya utförandet så de blir kalas, sen är de bara o ringa o boka tid inför sista SFRO och se vad han säger
Väntar nu på att någon ska ha tid o mappa bilen med de nya utförandet så de blir kalas, sen är de bara o ringa o boka tid inför sista SFRO och se vad han säger
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo Bromsad 23/5-16
Äntligen är bilen bromsad inför besiktningen och med nya turbon
Började med att vi lastade bilen måndag morgon begav oss upp till Österbybruk till Mikael på SVEP för att mappa bilen med nya turbon och sedan få till ett bromspapper inför besiktningen. Riggade upp bilen i bänken och Micke skruvade dit en egen knacksensor. Sedan började han gå igenom tidigare mappen lite grann, sen var de bara o vänta o se
Micke började med att köra några pull på WG fjädern som laddade max 0,4bar som kommer bli grundladdet som slutade på 343whp/421wnm. Sedan började han öka laddtrycket genom laddtrycksstyrningen. Redan vid 0,8bar gav den 405whp ca 70whp mer än med förra turbon som gav 335whp på 0,7bar. Redan då kändes de lovande för mer effekt . Micke fortsatte upp runt 1bar levererade den 471whp. Förra turbon levererade 478whp på 1,4bar. Så jag kände mig riktigt nöjd med hur turbon levererade Efter lite kylning då han var tvungen och ha porten stängd eftersom de låter en massa och han bor i ett villa område med småbarn som sover på dagarna så blev de riktigt varmt i bromsrummet, tror vi var uppe runt 40grader Så vi tog ett break och då sa Micke, de är inga problem över 500whp så vi siktar på det, kände då hur hornen växte fram i pannan att nu ska de målet spräckas Vi drog igång igen och han körde ett pull då den levererade 511whp dock med misständningar. Så de blev o avbryta och byta tändstiften, efter det så körde vi igen utan misständingar levererade bilen 502whp dock med 90% duty på spridarna. Men jag är glad för att jag fick uppleva o spräcka mitt mål med den maskinen Efter det så sänkte Micke effekten till 465whp så spridarna ligger ungefär på 80% duty nu dels för att safea maskinen.
Så nu blir det att leta större spridare, en Walbro 450, byta WG fjäder till en hårdare och sedan bromsa igen då ska den över 550whp
Lastad o klar för avgång
Micke in action
Fastsatt i bromsbänken
Grundeffekten 0,4bar 343whp/421wnm
Fulleffekt 0,95bar 465whp/583wnm
Ett bevis på att maskin var över 500whp 1,1bar 502whp/650wnm
Började med att vi lastade bilen måndag morgon begav oss upp till Österbybruk till Mikael på SVEP för att mappa bilen med nya turbon och sedan få till ett bromspapper inför besiktningen. Riggade upp bilen i bänken och Micke skruvade dit en egen knacksensor. Sedan började han gå igenom tidigare mappen lite grann, sen var de bara o vänta o se
Micke började med att köra några pull på WG fjädern som laddade max 0,4bar som kommer bli grundladdet som slutade på 343whp/421wnm. Sedan började han öka laddtrycket genom laddtrycksstyrningen. Redan vid 0,8bar gav den 405whp ca 70whp mer än med förra turbon som gav 335whp på 0,7bar. Redan då kändes de lovande för mer effekt . Micke fortsatte upp runt 1bar levererade den 471whp. Förra turbon levererade 478whp på 1,4bar. Så jag kände mig riktigt nöjd med hur turbon levererade Efter lite kylning då han var tvungen och ha porten stängd eftersom de låter en massa och han bor i ett villa område med småbarn som sover på dagarna så blev de riktigt varmt i bromsrummet, tror vi var uppe runt 40grader Så vi tog ett break och då sa Micke, de är inga problem över 500whp så vi siktar på det, kände då hur hornen växte fram i pannan att nu ska de målet spräckas Vi drog igång igen och han körde ett pull då den levererade 511whp dock med misständningar. Så de blev o avbryta och byta tändstiften, efter det så körde vi igen utan misständingar levererade bilen 502whp dock med 90% duty på spridarna. Men jag är glad för att jag fick uppleva o spräcka mitt mål med den maskinen Efter det så sänkte Micke effekten till 465whp så spridarna ligger ungefär på 80% duty nu dels för att safea maskinen.
Så nu blir det att leta större spridare, en Walbro 450, byta WG fjäder till en hårdare och sedan bromsa igen då ska den över 550whp
Lastad o klar för avgång
Micke in action
Fastsatt i bromsbänken
Grundeffekten 0,4bar 343whp/421wnm
Fulleffekt 0,95bar 465whp/583wnm
Ett bevis på att maskin var över 500whp 1,1bar 502whp/650wnm
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFRO
Hur mkt effekt får du ha med din tjänstevikt när du reggar in den via SFRO ?
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFRO
Uppskattningsvis 280-300hkTreLingon wrote:Hur mkt effekt får du ha med din tjänstevikt när du reggar in den via SFRO ?
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976