Jaha, var ska man börja?
Lastade bilen på Torsdag kväll med lite verktyg och bra o ha prylar, Jag Jenny brorsan och Alex begav sig sedan ner till Lundsbrunn där var far bor.
Kom fram till kullen i god tid inför en hel trackday med körning, öva spårval och sortera ut bilen litegrann.
Allt flöt fint och bilen kändes inledningsvis bra, efter ett warmupvarv så gavs det lite gas på 4an, då rasslade till och lådan kastade in. Kändes SKITBRA, nu kunde vi spendera dagen med att leta rätt på en ny svindyr låda (hade en extra i garaget 33 mil bort).
Hittade en på Eklunds Bildemo i Skövde, lastade bilen och åkte dit, orkade inte ens pruta på 8750kr.
Mot Skara för lunch med Pappa, sen hem och skruva.
Byggde en provisorisk ramp.
Vädret bjöd på småsten som flög, regn som INTE föll rakt ner från himlen. Livet under bilen kunde inte bli bättre.
Efter ett hästjobb av alla inblandade så satt lådan på plats med ny olja. 13.00-20.30 hyffsat möra och rätt nöjda.
Startade och provkörde, startmotorn satt fel så bilen lät som ett helvete vid start men ändå, skiten funkade.
RACEDAG!
Började med ett förarmöte i snålblåst, ett minituiöst och EXTREMT naivt och optimistiskt tidsschema presenterades, det visade sig fungera hyfsat bra och över förväntan även om jag personligen sett mindre antal deltagare och mer körtid.
Börjar med att bilen inte startar pga dålig fjutt o startmotorn kombinerat med litet batteri.
Nåväl, får igång skiten och ska åka ut på warmup och mediavarv. Helt plötsligt börjar generatorn ladda 19 volt, inte bra. In i depån och sura i 5 minuter, sen rev vi vår e39 525 dragbil och tog generatorn från den.
Lyfte av insuget på 330in och sen bytte, allt passade fint men det var FAN INGE KUL
Skickade iväg pappa till biltema i Skövde för att köpa en ny generator så vi kom hem sen, 1900kr, ett kap!
Hann till första körningen kl 11.10, fick 4 varv sen var det slut pga ett tryckrör lossnade (fittiga rostfria slangklämmor), kapade en halv sekund per varv och var nere på 1.07, Bilen understyrde som satan och däckstrycket fram var påtok för högt.
Inför Kval 2 sänkte vi trycket fram, ökade på lite camber, mjukade dämparna och hoppades på det bästa. Krängarna gick inte att justera mer nu.
Ut på Kval 2, fick in flytet efter ett tag och allt kändes bra, bättre instyrning, mer balans.
Gick ut på ett attackvarv, en evo har läckt nåt och börjat brinna, gulflagg och mycket saneringar över gjorde banan svårkörd men ändå bättre än sist för 4-5 år sedan när jag var där sist.
Bästa tid vart 1.00.2 och totalt 5 varv denna omgång.
Hade inga förhoppningar om final men på ren tur visade det sig att jag kvalat som 7a.
Finalen vart en kort historia, kom 2 varv, hade redan i uppliningen problem med ett soppatryck som betedde sig helt inkonsekvent, från 300kpa på tomgång till 200, sen till minus 46 och till 500kpa. Nåt var fel men jag körde ändå, tappade samma tryckrör igen.
Sammanfattning och lärdomar:
Åk inte på race med halvfärdig bil, i detta fall hade vi inget val och det var nyttigt iaf
Man blir trött efter massa meck i tid och otid ute i blåst.
Man blir lite fattigare och lite gladare :racesmile
Bilder.
Bubbla turbo! 1 minutsbil.
Fiat turbo! 57 sek bilar båda 2!
Anglia HarryPotter edition. Magiskt snabb! 54 sek!
Dyraste bilen på plats om man räknar nypris på delar! Borde gå 35 med det materialet
Nån okänd porsche som var snabb som vit, nu ännu snabbare som grå
!
Brandbomd på hjul som hade ett väl fungerande släcksystem?
Resultat:
http://timeattacknu.se/2015/05/winners- ... um-bilder/" onclick="window.open(this.href);return false;
PS, Spaken höll!