Page 20 of 42
Posted: 15 Dec 2007, 23:49
by bmw_fredde
okej fränt

Posted: 16 Dec 2007, 15:57
by s2_i_e30
jo de kommer nog bli fränt tror jag.. fan va många 3,2or de blir te nästa år. verkar det som.
Posted: 16 Dec 2007, 15:59
by bmw_fredde
ja det verkar bli det! släng upp en projekt tråd du med. eller har du en?
Posted: 16 Dec 2007, 17:18
by s2_i_e30
har ingen här. inte orkat lägga upp en. de blir i stort sett samma saker som anderaeas fast specielritade cp kolvar och andra stakar. sikttar på 1 hk mer än andereas

Posted: 16 Dec 2007, 18:34
by bmw_fredde
Okej! hehe då siktar jag på 2häst mer

Posted: 16 Dec 2007, 18:47
by AndreasT
Haha.. jag hoppas min håller bara, då är jag nöjd

Kommer antagligen bara köra omkring med lågt ladd endå, men räcker väl för köra ifrån dig Axel

Posted: 18 Dec 2007, 20:49
by s2_i_e30
du din orm

Posted: 22 Dec 2007, 20:25
by AndreasT
Så nu har jag äntligen tid att sätta igång ordentligt med bilen.
Började idag med att svetsa klart diffinfästning i bakvagnen, såg ut att bli stabilt så den lär inte spricka nu.
Gängade därefter om infästningen till m16, samt borra upp bussningen. Monterade powerflex bussningarna och slängde på lite färg.
Gick därefter över till att återigen försöka få ur drivaxlarna. Krökte 2st avdragare så får tillverka en egen modell grov nu =(.
Roade mig istället med att montera intercoolern. Hade redan fäste sedan förra året, hålen satt dock bredare på denna ic, men det blev snabbt fixat.
Byggde därfter en jigg för motorfästet. Då Turbon kommer framför så behövs det frigöras lite plats för att få plats med downpipen.
Man tagar vad man haver hemma, blev hyffsat stabilt.
Därefter slängde jag ihop ett nytt motorfäste. Blev fint tyckte jag, men dumfan tog fel rör och måttade med.
Skall köra med 4" downpipe, och jag tog 3" och måttade med.... säger sig självt. Bara att göra om .

Posted: 22 Dec 2007, 20:32
by pelko
Lite fick du ju iallafall gjort jämfört mot en annan.
Hoppas den är färdig snart
mvh Mathias
Posted: 22 Dec 2007, 22:18
by dgyldmark
Var det garage kompisen som inspirerade till fästet?

Posted: 23 Dec 2007, 10:20
by bumper
Ser riktigt bra ut med bakvagnen.

Posted: 23 Dec 2007, 14:47
by AndreasT
Pelko- ja fan det hoppas jag med =)
Självklart motorfästet är till hyllning av garagepolarn dygldmark

Det är dags du monterar din också nu snart då så den inte rostar bort bumper
Åkte till verkstan imorse och tänkte få gjort lite små saker.
Började med fräsa av m3e46 bromsoken så dem centrerar fint mot skivan.
Svarvade därefter pressverktyg för kunna pressa lite konor till avgassystemet. Blev så man kan pressa från 3" och uppåt till 4".
Skaffade även nytt material för tillverka nytt motorfäste, samt påbörjade och bygga en avdragare för drivaxlarna.
Posted: 23 Dec 2007, 20:17
by AndreasT
Byggde mig ett nytt motorfäste idag. Detta ger bra mycket mera rum att placera downpipen inom än det förra.
Tillverkade också en avdragare till drivaxlarna med m18 skruv å 20mm platjärn.
Tog 20min st med slägga, mutterdragare att få ur dom jävlar ur splines.

Posted: 24 Dec 2007, 00:28
by moonzhine
hehe den avdragaren lät inte dålig

jag vet sj vilket helvete de är, men som du vet så gav jag upp efter en dags försök att få bort "en" drivaxel

Posted: 25 Dec 2007, 06:30
by Fido85
ser bra ut

Posted: 25 Dec 2007, 10:46
by AndersJ
AndreasT wrote:Byggde mig ett nytt motorfäste idag. Detta ger bra mycket mera rum att placera downpipen inom än det förra.
Tillverkade också en avdragare till drivaxlarna med m18 skruv å 20mm platjärn.
Tog 20min st med slägga, mutterdragare att få ur dom jävlar ur splines.

Har du lagt någon tvärgående förstärkning på baksidan av plattan? Det kanske är jag som är feg, men kan momentbelastningarna i överkant på fästet bli ett problem?
Posted: 25 Dec 2007, 12:45
by AndreasT
Tja Anders.
Jo visst kommer det bli momenbelastningar nu när röret är fäst långt upp på plattan. Risken att fästet kommer flexa finns och när jag byggt klart downpipen och ser hur mycket plats det finns kvar kommer jag förstärka det på framsidan. På baksidan finns ingen plats nämnligen.