AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

okej fränt :twisted:
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

jo de kommer nog bli fränt tror jag.. fan va många 3,2or de blir te nästa år. verkar det som.
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

ja det verkar bli det! släng upp en projekt tråd du med. eller har du en?
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

har ingen här. inte orkat lägga upp en. de blir i stort sett samma saker som anderaeas fast specielritade cp kolvar och andra stakar. sikttar på 1 hk mer än andereas ;)
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Okej! hehe då siktar jag på 2häst mer :twisted:
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Haha.. jag hoppas min håller bara, då är jag nöjd :lol:
Kommer antagligen bara köra omkring med lågt ladd endå, men räcker väl för köra ifrån dig Axel :wink:
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

du din orm :)
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Så nu har jag äntligen tid att sätta igång ordentligt med bilen.
Började idag med att svetsa klart diffinfästning i bakvagnen, såg ut att bli stabilt så den lär inte spricka nu.
Gängade därefter om infästningen till m16, samt borra upp bussningen. Monterade powerflex bussningarna och slängde på lite färg.

Image

Gick därefter över till att återigen försöka få ur drivaxlarna. Krökte 2st avdragare så får tillverka en egen modell grov nu =(.
Roade mig istället med att montera intercoolern. Hade redan fäste sedan förra året, hålen satt dock bredare på denna ic, men det blev snabbt fixat.

Image

Byggde därfter en jigg för motorfästet. Då Turbon kommer framför så behövs det frigöras lite plats för att få plats med downpipen.
Man tagar vad man haver hemma, blev hyffsat stabilt.

Därefter slängde jag ihop ett nytt motorfäste. Blev fint tyckte jag, men dumfan tog fel rör och måttade med.
Skall köra med 4" downpipe, och jag tog 3" och måttade med.... säger sig självt. Bara att göra om .

Image
Image
Image
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Lite fick du ju iallafall gjort jämfört mot en annan.

Hoppas den är färdig snart ;)

mvh Mathias
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Var det garage kompisen som inspirerade till fästet? :lol:
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Ser riktigt bra ut med bakvagnen. :D
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Pelko- ja fan det hoppas jag med =)
Självklart motorfästet är till hyllning av garagepolarn dygldmark :D
Det är dags du monterar din också nu snart då så den inte rostar bort bumper :D

Åkte till verkstan imorse och tänkte få gjort lite små saker.
Började med fräsa av m3e46 bromsoken så dem centrerar fint mot skivan.
Image

Svarvade därefter pressverktyg för kunna pressa lite konor till avgassystemet. Blev så man kan pressa från 3" och uppåt till 4".

Image
Image

Skaffade även nytt material för tillverka nytt motorfäste, samt påbörjade och bygga en avdragare för drivaxlarna.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Byggde mig ett nytt motorfäste idag. Detta ger bra mycket mera rum att placera downpipen inom än det förra.
Tillverkade också en avdragare till drivaxlarna med m18 skruv å 20mm platjärn.
Tog 20min st med slägga, mutterdragare att få ur dom jävlar ur splines.

Image
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

hehe den avdragaren lät inte dålig :wink: jag vet sj vilket helvete de är, men som du vet så gav jag upp efter en dags försök att få bort "en" drivaxel :lol:
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

ser bra ut :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

AndreasT wrote:Byggde mig ett nytt motorfäste idag. Detta ger bra mycket mera rum att placera downpipen inom än det förra.
Tillverkade också en avdragare till drivaxlarna med m18 skruv å 20mm platjärn.
Tog 20min st med slägga, mutterdragare att få ur dom jävlar ur splines.

Image
Har du lagt någon tvärgående förstärkning på baksidan av plattan? Det kanske är jag som är feg, men kan momentbelastningarna i överkant på fästet bli ett problem?
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tja Anders.
Jo visst kommer det bli momenbelastningar nu när röret är fäst långt upp på plattan. Risken att fästet kommer flexa finns och när jag byggt klart downpipen och ser hur mycket plats det finns kvar kommer jag förstärka det på framsidan. På baksidan finns ingen plats nämnligen.
Post Reply