Page 20 of 22
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 07 Jul 2015, 18:14
by Casy
Woopidoo!! idag har jag ÄNTLIGEN skrivit på papper för en 1975 års BMW 2002 Tii
Det är ett väldigt omfattande projekt, men under dessa 3 år som man hållit på med 02or så har man skaffat sig ett ganska stort kontaktnät, så delar brukar alltid gå att hitta
Eftersom jag byggt en 1602 innan så bör detta bli betydligt enklare. Tanken med det här projektet är att originalrenovera och strikt hålla mig till originalskick. Kanske sänka den några cm med sportigare fjädrar, men annars blir det standard för hela slanten med bra puts!
Bilder kommer senare, sidan ville inte hänga med just nu... Skitteknik!
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 07 Jul 2015, 23:32
by Casy
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 08 Jul 2015, 08:40
by stocken
En tii är inte fel, rätt att hålla den i orginalskick med. Hur är skicket på bilen?
Du fick möjligtvis inte med fjäderben fram, o en bromscylinder som du säljer?
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 08 Jul 2015, 15:36
by Casy
stocken wrote:En tii är inte fel, rätt att hålla den i orginalskick med. Hur är skicket på bilen?
Du fick möjligtvis inte med fjäderben fram, o en bromscylinder som du säljer?
Det är ingen rost alls, den är i det stora hela redan förberedd för lack. Det negativa är att bakskärmarna är utbytta mot turbobreddare, så dessa måste bytas till nya originalare! Undertill är den färdig och målad, så inga jobbiga svetsjobb krävs utöver bakskärmarna
Njääe, kanske om det ligger nån HBC i någon av lådorna. Jag hade ändå tänkt köpa en ny.. ska kika!
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 08 Jul 2015, 21:06
by baumgardt
fasen så kul med en till 02a!
en annan sitter och drömmer om att skaffa en oxå
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 09 Jul 2015, 00:11
by Casy
baumgardt wrote:fasen så kul med en till 02a!
en annan sitter och drömmer om att skaffa en oxå
Jamen vad väntar du på
Det är nog läge att handla innan dom skjuter rakt upp i taket prismässigt! Jag vet att väldigt fina Ti- och Tii-exemplar kan gå lös för 300000kr i tyskland. Dröjer väl inte länge innan varenda gammal BMW är där uppe och nosar
Jag ska försöka fixa fram bilder på bilen oxå.. även om det inte är så mycket att se just för tillfället. Rensad på allt förutom fram- och bakvagn
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 09 Jul 2015, 15:01
by Johanswe
Vet en 2002 tii som står med taklucka osv , vet ej skick på den men vad brukar man få betala för den karossen? Är inte taklucka sällsynt på dessa bilar? Trevligt projekt förövrig
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 09 Jul 2015, 15:20
by stocken
Johanswe wrote:Vet en 2002 tii som står med taklucka osv , vet ej skick på den men vad brukar man få betala för den karossen? Är inte taklucka sällsynt på dessa bilar? Trevligt projekt förövrig
Taklucka är inte supervanligt, men förekommer helt klart.
Dom går på en slant. Gick en rostig touring som stått i 30år för 30000kr för ett tag sedan.
Om du vill/har lust att dela med dig av info om den tii du nämner så finns jag på pm.
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 09 Jul 2015, 23:43
by Casy
30k för en Tii är i dagsläget jäkligt billigt. Jag vet en halvrostig Ti som stått i många år som gick för 65k för några veckor sedan. Att göra en seriös renovering går lös på cirka 100k, lite beroende på vad för grejer man har liggandes. En bra renovering genererar stora pengar i slutändan
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 10 Jul 2015, 00:06
by Casy
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 10 Jul 2015, 06:01
by stocken
Casy wrote:30k för en Tii är i dagsläget jäkligt billigt. Jag vet en halvrostig Ti som stått i många år som gick för 65k för några veckor sedan. Att göra en seriös renovering går lös på cirka 100k, lite beroende på vad för grejer man har liggandes. En bra renovering genererar stora pengar i slutändan
Allt beror ju på skicket. Men när den där ti:n vandrade iväg så fruktansvärt i pengar genom budgivningen på nolltid så börjar man bli mörkrädd
Ser ut som ett vettigt projekt, kommer helt klart följas
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 10 Jul 2015, 18:46
by Casy
Den ser ju lite vissen ut för tillfället, mörkröd och tråkig
Av att dömma Invändigt så har den varit fjordblå i sitt tidigare liv, vilket även har varit tanken från min sida. Det underlättar att hålla sig till originalfärgen eftersom jag har blå inredning till den
Det här kommer bli riktigt roligt! Är jäkligt peppad att få snurr på den här bilen
Lacken kommer lämnas bort till seriös firma, ingen garagelack på en Tii, dom förtjänar det bästa
och om nån av er vet om några bra projekttrådar på renoverade Tii, länka gärna
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 11 Jul 2015, 10:03
by stocken
Casy wrote:Den ser ju lite vissen ut för tillfället, mörkröd och tråkig
Av att dömma Invändigt så har den varit fjordblå i sitt tidigare liv, vilket även har varit tanken från min sida. Det underlättar att hålla sig till originalfärgen eftersom jag har blå inredning till den
Det här kommer bli riktigt roligt! Är jäkligt peppad att få snurr på den här bilen
Lacken kommer lämnas bort till seriös firma, ingen garagelack på en Tii, dom förtjänar det bästa
och om nån av er vet om några bra projekttrådar på renoverade Tii, länka gärna
Kristian fallermark har en blog "Save a wreck" mycket bilder o läsning!
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 12 Jul 2015, 18:02
by Johanswe
Casy wrote:30k för en Tii är i dagsläget jäkligt billigt. Jag vet en halvrostig Ti som stått i många år som gick för 65k för några veckor sedan. Att göra en seriös renovering går lös på cirka 100k, lite beroende på vad för grejer man har liggandes. En bra renovering genererar stora pengar i slutändan
Såg ett avsnitt av Wheeler Dealers idag och dom sålde sin renoverade tii för 35.000 dollar cirkus 300 tusen
Den jag fått ögona för är en -73 dvs runda lysen. Rätt årsmodell eller? Och sedan går det att få fram utrustningslista på dessa bilar?
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 13 Jul 2015, 17:28
by Casy
Johanswe wrote:Casy wrote:30k för en Tii är i dagsläget jäkligt billigt. Jag vet en halvrostig Ti som stått i många år som gick för 65k för några veckor sedan. Att göra en seriös renovering går lös på cirka 100k, lite beroende på vad för grejer man har liggandes. En bra renovering genererar stora pengar i slutändan
Såg ett avsnitt av Wheeler Dealers idag och dom sålde sin renoverade tii för 35.000 dollar cirkus 300 tusen
Den jag fått ögona för är en -73 dvs runda lysen. Rätt årsmodell eller? Och sedan går det att få fram utrustningslista på dessa bilar?
Jepp har sett det, dom är roliga dom där två
Runda lysen är skitsnyggt! Tror kanske det är mer sug efter runda faktiskt. Men det som avgör slutpriset är hur omfattande och seriös du vill göra renoveringen. Vet inte faktiskt.. För mig gick de inte
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 14 Jul 2015, 20:53
by Casy
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 22 Jul 2015, 20:32
by Pimplaren
Fränt! kämpa på
https://www.youtube.com/watch?v=gbqP4yPvsFQ" onclick="window.open(this.href);return false;