HaZZe wrote:Se till att få ihop din bil nu så vi får lite motstånd....en av dom gammla "norrtäljebilarna" håller ju på att få nytt liv.. Ska förhoppningsvis rulla om någon vecka..
Jasså! Om man får fråga vilken bil är de då?
Jag chansar på att det är Heggans(är väl så han heter?:P) blåa e30
Rickards gamla iaf.
HaZZe wrote:Se till att få ihop din bil nu så vi får lite motstånd....en av dom gammla "norrtäljebilarna" håller ju på att få nytt liv.. Ska förhoppningsvis rulla om någon vecka..
Jasså! Om man får fråga vilken bil är de då?
Jag chansar på att det är Heggans(är väl så han heter?:P) blåa e30 Rickards gamla iaf.
Jo men då vet jag....Har ju pratat med han flera gånger om de....
Aleex wrote:Japp nu har vi rivit kopplingen....Den har gått varm...Men de e inte så konstigt. För urtrampningslagret har legat emot solfjädrarna hela tiden...Pinnen i axeln var ca 5 mm för lång..... Så de kommer att åtgärdas men inte nu...
Kommer att lyfta ut maskinen idag. Då kan jag fixa oljeläcket. Så blir det väl att lyfta på toppen o kika hur de ser ut...
Urtrampnings lagret kommer alltid att ligga imot kopplingen hela tiden, du kan inte ha urtrampnings lagret löst när du har hydralisk kopplings cylinder, det lilla tryck det ligger an mot tryck plattan klarar den av för det är bara fjädertrycket från slavsylindern och det är inte mycket i sammanhanget
om du tar vilken annan bil som helst med hydralisk koppling så ligger urtrampningslagret imot solfjädern i vilo läge
säg att du skulle göra om det så att det inte blev något tryck då skulle pinnen från slavcylindern rammla ur sitt spår i kopplings armen.
att din koppling har slirat beror inte på det lagret har legat imot solfjädern.
trycket som urtrampningslagret ligger an mot tryckplattan kommer aldrig bli mer än vad fjädern i slavcylindern trycker
om inte kolven i slavcylindern bottnar
men då skulle urtrampnings lagret börja frikoppla kopplingen redan då man monterade cylindern i växellådan
på alex bil vill jag minas att det gick att trycka in cylindern hela vägen dikt i mot växellådan innan skruvarna drogs åt
då kan trycket aldrig bli mer än fjädertrycket från slavcylindern
och det är istort sätt det samma i vilket läge cylindern än är i.
visst bli trycket ökat ju längre in i cylindern kolven trycks med fjädern i den där cylindern är ju ingen stark fjäder direkt så det gör ju ingen skilnad i det här samanhanget.
för övrigt är ju kopplingen på tok för underdimitionerad för effekt och vrid i hans maskin om den går som den bör.
det som oftast händer är att sintern blir för varm (det tar längre tid än en organisk lamel) när den väl är varm är den mycket varmare än en organinsk lamel då slår sig svänghjul och tryckplatta
när dom väl slagit sig kommer aldrig kopplingen att fungera bra för anlägnings ytan är inte plan.
när man har en underdimitonerad koppling med en liten diameter behövs det inte mycket slir i en start eller värmning för att det ska hända.
spjuvern wrote:trycket som urtrampningslagret ligger an mot tryckplattan kommer aldrig bli mer än vad fjädern i slavcylindern trycker
om inte kolven i slavcylindern bottnar
men då skulle urtrampnings lagret börja frikoppla kopplingen redan då man monterade cylindern i växellådan
på alex bil vill jag minas att det gick att trycka in cylindern hela vägen dikt i mot växellådan innan skruvarna drogs åt
då kan trycket aldrig bli mer än fjädertrycket från slavcylindern och det är istort sätt det samma i vilket läge cylindern än är i. visst bli trycket ökat ju längre in i cylindern kolven trycks med fjädern i den där cylindern är ju ingen stark fjäder direkt så det gör ju ingen skilnad i det här samanhanget.
för övrigt är ju kopplingen på tok för underdimitionerad för effekt och vrid i hans maskin om den går som den bör.
det som oftast händer är att sintern blir för varm (det tar längre tid än en organisk lamel) när den väl är varm är den mycket varmare än en organinsk lamel då slår sig svänghjul och tryckplatta när dom väl slagit sig kommer aldrig kopplingen att fungera bra för anlägnings ytan är inte plan.
när man har en underdimitonerad koppling med en liten diameter behövs det inte mycket slir i en start eller värmning för att det ska hända.
När slavcylindern är bottnad så är det flera cm kvar för att överhuvudtaget på dit den på lådan. Lite brukar man få dra in den med bultarna, men det här är alldeles för mkt. Det går ju nästan inte att få in den så man får gäng på bultarna.
Jag vill minnas att jag inte slirade på tullinge, jag brukar inte göra de...
Spjuven sen har du ju rätt i att min koppling är i det minsta laget...Men de funkar ju för andra, för mig förra året....Men jag kan ju inte jämföra förra årets maskin med årets....För de är stor skillnad....När jag laddar 1.5 bar så slirade det inte, det var ju på gatan. men det spann ju inte då på 5:an.. Men det är svårt att veta om det slirar på gatan när man laddar 2 bar...För det spinner på varje växel... Men men vi får se....
M3 jonas får ju ta o sälja sin flerskiviga till mig annars.
Dman wrote: När slavcylindern är bottnad så är det flera cm kvar för att överhuvudtaget på dit den på lådan. Lite brukar man få dra in den med bultarna, men det här är alldeles för mkt. Det går ju nästan inte att få in den så man får gäng på bultarna.
om du alltså ska montera slavcylindern så trycker pinnen imot kopplingsarmen och den för kolven in i slavcylindern innan slavcylindern har nått ända in dikt an mot lådan så bottnar kolven i slavcylindern
har jag förstått dig rätt då?
hur menar du med att lite brukar du få dra in den med muttrarna?
det kan inte stämma men isåfall skulle kopplingen slira ja!
cylindern ska gå att trycka hela vägen in mot lådan för hand utan behöva tvinga in den med hjälp av muttrarna,
och det gjorde den på alex vad jag kan minnas.