327 Turbo ( Nu med en jätte liten filmsnutt ,sid 13)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Aleex wrote:
HaZZe wrote:Se till att få ihop din bil nu så vi får lite motstånd....en av dom gammla "norrtäljebilarna" håller ju på att få nytt liv.. :D
Ska förhoppningsvis rulla om någon vecka..


Jasså! Om man får fråga vilken bil är de då? :D


Jag chansar på att det är Heggans(är väl så han heter?:P) blåa e30 :)
Rickards gamla iaf.
User avatar
HaZZe
Posts: 169
Joined: 20 Nov 2005, 18:59
Location: Norrtälje

Post by HaZZe »

finns ju bara en kvar...å den e lila :D
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

_Kalle_ wrote:
Aleex wrote:
HaZZe wrote:Se till att få ihop din bil nu så vi får lite motstånd....en av dom gammla "norrtäljebilarna" håller ju på att få nytt liv.. :D
Ska förhoppningsvis rulla om någon vecka..


Jasså! Om man får fråga vilken bil är de då? :D


Jag chansar på att det är Heggans(är väl så han heter?:P) blåa e30 :)
Rickards gamla iaf.


Jo men då vet jag....Har ju pratat med han flera gånger om de....
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Nu har jag vart i garaget! Nu är maskinen ur, toppen riven och tråget av....
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

har du me dig lappen hem då?
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

BRUZZE wrote:har du me dig lappen hem då?


Nej fan de glömde jag.....Vi får träffas där i veckan....
spjuvern
Posts: 73
Joined: 20 Nov 2005, 18:12

Post by spjuvern »

Aleex wrote:Japp nu har vi rivit kopplingen....Den har gått varm...Men de e inte så konstigt. För urtrampningslagret har legat emot solfjädrarna hela tiden...Pinnen i axeln var ca 5 mm för lång.....
Så de kommer att åtgärdas men inte nu...

Kommer att lyfta ut maskinen idag. Då kan jag fixa oljeläcket. Så blir det väl att lyfta på toppen o kika hur de ser ut...


Urtrampnings lagret kommer alltid att ligga imot kopplingen hela tiden, du kan inte ha urtrampnings lagret löst när du har hydralisk kopplings cylinder, det lilla tryck det ligger an mot tryck plattan klarar den av för det är bara fjädertrycket från slavsylindern och det är inte mycket i sammanhanget

om du tar vilken annan bil som helst med hydralisk koppling så ligger urtrampningslagret imot solfjädern i vilo läge

säg att du skulle göra om det så att det inte blev något tryck då skulle pinnen från slavcylindern rammla ur sitt spår i kopplings armen.


att din koppling har slirat beror inte på det lagret har legat imot solfjädern.
9,89 227 402m 1,43 60ft E30 2,7 Turbo (Såld)
E30M3 -87
E36M3 3,2 -93 banbil
E46 318 -98
Porsche 964 Turbo -91
Evo 8 -04
Dman
Posts: 4
Joined: 11 Sep 2006, 19:23
Location: Stockholm

Post by Dman »

Visst att det ska ligga emot, men inte med vilket tryck som helst. Så plattan aldrig kan backa tillbaka helt.
Autronic guru.
spjuvern
Posts: 73
Joined: 20 Nov 2005, 18:12

Post by spjuvern »

trycket som urtrampningslagret ligger an mot tryckplattan kommer aldrig bli mer än vad fjädern i slavcylindern trycker

om inte kolven i slavcylindern bottnar

men då skulle urtrampnings lagret börja frikoppla kopplingen redan då man monterade cylindern i växellådan

på alex bil vill jag minas att det gick att trycka in cylindern hela vägen dikt i mot växellådan innan skruvarna drogs åt

då kan trycket aldrig bli mer än fjädertrycket från slavcylindern
och det är istort sätt det samma i vilket läge cylindern än är i.
visst bli trycket ökat ju längre in i cylindern kolven trycks med fjädern i den där cylindern är ju ingen stark fjäder direkt så det gör ju ingen skilnad i det här samanhanget.


för övrigt är ju kopplingen på tok för underdimitionerad för effekt och vrid i hans maskin om den går som den bör.


det som oftast händer är att sintern blir för varm (det tar längre tid än en organisk lamel) när den väl är varm är den mycket varmare än en organinsk lamel då slår sig svänghjul och tryckplatta
när dom väl slagit sig kommer aldrig kopplingen att fungera bra för anlägnings ytan är inte plan.

när man har en underdimitonerad koppling med en liten diameter behövs det inte mycket slir i en start eller värmning för att det ska hända.
9,89 227 402m 1,43 60ft E30 2,7 Turbo (Såld)
E30M3 -87
E36M3 3,2 -93 banbil
E46 318 -98
Porsche 964 Turbo -91
Evo 8 -04
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Slirar man är det kört, men annars håller 618 med sinter fint för 6-700hk.
Dman
Posts: 4
Joined: 11 Sep 2006, 19:23
Location: Stockholm

Post by Dman »

spjuvern wrote:trycket som urtrampningslagret ligger an mot tryckplattan kommer aldrig bli mer än vad fjädern i slavcylindern trycker

om inte kolven i slavcylindern bottnar

men då skulle urtrampnings lagret börja frikoppla kopplingen redan då man monterade cylindern i växellådan

på alex bil vill jag minas att det gick att trycka in cylindern hela vägen dikt i mot växellådan innan skruvarna drogs åt

då kan trycket aldrig bli mer än fjädertrycket från slavcylindern
och det är istort sätt det samma i vilket läge cylindern än är i.
visst bli trycket ökat ju längre in i cylindern kolven trycks med fjädern i den där cylindern är ju ingen stark fjäder direkt så det gör ju ingen skilnad i det här samanhanget.


för övrigt är ju kopplingen på tok för underdimitionerad för effekt och vrid i hans maskin om den går som den bör.


det som oftast händer är att sintern blir för varm (det tar längre tid än en organisk lamel) när den väl är varm är den mycket varmare än en organinsk lamel då slår sig svänghjul och tryckplatta
när dom väl slagit sig kommer aldrig kopplingen att fungera bra för anlägnings ytan är inte plan.

när man har en underdimitonerad koppling med en liten diameter behövs det inte mycket slir i en start eller värmning för att det ska hända.


När slavcylindern är bottnad så är det flera cm kvar för att överhuvudtaget på dit den på lådan. Lite brukar man få dra in den med bultarna, men det här är alldeles för mkt. Det går ju nästan inte att få in den så man får gäng på bultarna.
Autronic guru.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Jag vill minnas att jag inte slirade på tullinge, jag brukar inte göra de...
Spjuven sen har du ju rätt i att min koppling är i det minsta laget...Men de funkar ju för andra, för mig förra året....Men jag kan ju inte jämföra förra årets maskin med årets....För de är stor skillnad....När jag laddar 1.5 bar så slirade det inte, det var ju på gatan. men det spann ju inte då på 5:an.. Men det är svårt att veta om det slirar på gatan när man laddar 2 bar...För det spinner på varje växel... Men men vi får se....

M3 jonas får ju ta o sälja sin flerskiviga till mig annars. :wink:
Linus
Posts: 120
Joined: 20 Nov 2005, 15:06

Post by Linus »

men om du skiter i vxl lådan helt o drar kardan direkt från veven da funkar inte de da 8)
TEAM KSG RACING
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hur fort går bilen ungefär med den drivlina du har? (max rpm?) Riktigt fint bygge :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Nisse Järnet wrote:Hur fort går bilen ungefär med den drivlina du har? (max rpm?) Riktigt fint bygge :D


Har aldrig provat att varva ur 5:an helt...Men den gör 225 på fyran vid 7500 rpm...

Tackar
spjuvern
Posts: 73
Joined: 20 Nov 2005, 18:12

Post by spjuvern »

Dman wrote:
När slavcylindern är bottnad så är det flera cm kvar för att överhuvudtaget på dit den på lådan. Lite brukar man få dra in den med bultarna, men det här är alldeles för mkt. Det går ju nästan inte att få in den så man får gäng på bultarna.




om du alltså ska montera slavcylindern så trycker pinnen imot kopplingsarmen och den för kolven in i slavcylindern innan slavcylindern har nått ända in dikt an mot lådan så bottnar kolven i slavcylindern
har jag förstått dig rätt då?


hur menar du med att lite brukar du få dra in den med muttrarna?
det kan inte stämma men isåfall skulle kopplingen slira ja!
cylindern ska gå att trycka hela vägen in mot lådan för hand utan behöva tvinga in den med hjälp av muttrarna,
och det gjorde den på alex vad jag kan minnas.
9,89 227 402m 1,43 60ft E30 2,7 Turbo (Såld)
E30M3 -87
E36M3 3,2 -93 banbil
E46 318 -98
Porsche 964 Turbo -91
Evo 8 -04
spjuvern
Posts: 73
Joined: 20 Nov 2005, 18:12

Post by spjuvern »

http://www.autopower.se/tips/default.asp


här finns en mycket bra omräknings tabel

fyll i rätt hjul storlek och bakaxel utv så ser man hur fort den går vid det varv man varvar
9,89 227 402m 1,43 60ft E30 2,7 Turbo (Såld)
E30M3 -87
E36M3 3,2 -93 banbil
E46 318 -98
Porsche 964 Turbo -91
Evo 8 -04
Post Reply