Vad gör du just nu?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Strandholm
dgyldmark wrote:Frågar mig själv; om det undermedvetna kan simulera orealistiska saker som tex drömma att man står på jupiter? . Borde inte den mänsliga gränsen ligga i det undermedvetna dan?.
Föratt du skall komma ihåg något viktigt så är det repetition som gäller.
Och när du sover så repeteras informationen föratt skapa de nervbanorna som behövs i hjärnan föratt minnet ska fungera.
Ditt undermedvetna kan aldrig fundera på livets mening utan den bara agerar utefter dess "beteendemönster" (brist på bättre ord).
Dock så finns det teorier om att drömmar sällan går utanför ditt normala beteende vid vaket tillstånd. T.ex har du aldrig fått ta på en flickas bröst så kommer dina våta drömmar aldrig att sluta med att du får ta på dom där rackarns brösten. Logiskt sett så bör ju det bero på att du inte har detta minnet i din hjärna och därför finns informationen inte att tillgå. Dock så finns det ju ändå i ditt minne om du fantiserat om det 100ggr men det kanske inte ligger i samma "fack". Vad vet jag? google kanske vet.
Det finns dock något som kallas "lucid dreaming" eller klardrömmar på svenska och det bygger på att du försöker prenta in information i din hjärna som ska leda till att du själv ska förstå när du drömmer föratt kunna väcka din medvetenhet och styra drömmen och på så sätt skapa scenarion som inte finns i ditt minne. t.ex att du står på jupiter.
Jupiter är dock en gasjätte och man vet inte ens om den har någon fast yta man kan stå på vilket kan bli problematiskt.
Har aldrig lyckats själv med detta men det vore sjukt kul att uppleva då drömmar upplevs som väldigt genuint och äkta vid stunden, dock kanske det är moment 22 att det inte upplevs på samma sätt om man väcker sin medvetenhet... Du får läsa andras "rapporter" på ämnet :]
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
varannan knappt 2/3 drömmar styr jag idag. Behöver vi inte gå in på det djupt men brukar ofta stanna upp och känna hur jag ligger i sängen och sedan gå vidare. Drömmar tillåter inte dig hur mycket som helst. Låt säga det är ett stup och du hoppar för att dö. (tränat detta många gånger för att uppleva det) så kommer du in i en ny dröm men känns lite som narkos när man strävar imot och det knakar i huvudet. Lika så om du försöker köra ihjäl dig. (känn alltid efter hur du ligger i sängen innan testet). Prova skriv ett medelande, för de flesta går det absolut inte. likaså finns det inga skyltar i drömmar, du brukar hellar aldrig titta upp och ner. Folk talar inte till dig och du talar inte heller till dem, utan du känner det. oftast via rum byte känner du stämningen. drömmar kan även iaf i mitt fall hålla dig kvar genom en annan dröm. (i detta tillståndet är det nästan omöjligt att vakna) fick slå i väggen några gånger för att komma tillbaka. resten kan vi ta via pm.
pluggar läkemedel just nu.
pluggar läkemedel just nu.
- Strandholm
Mycket intressant detta.
Jag har märkt att jag drömt några gånger och har "manipulerat" lite men vaknar oftast ganska fort. Kan tyvär inte styra hur länge drömmen ska hålla i. Dock kan jag utan problem sommna om och komma tillbaka till samma dröm igen.
Jag har märkt att jag drömt några gånger och har "manipulerat" lite men vaknar oftast ganska fort. Kan tyvär inte styra hur länge drömmen ska hålla i. Dock kan jag utan problem sommna om och komma tillbaka till samma dröm igen.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven wrote:Har hört lite om dans intensiva drömmar. Helt klart spännande.
Fick du tag i någon konstnär/tecknare som kunde illustrera det åt dig?
Besöker Eva Hall konstnär Ronneby mellanåt och delar drömmar sedan 2007. Inte som målning utan som fantasier ,ideer, drömmar , upplevelser. dom är ju som galna i allt kreaktivt konstnärligt skapande.
Klart intressant och hålla på med om man kunde prioritera det.
proteinsyntes före målning
markus wrote:Jag har märkt att jag drömt några gånger och har "manipulerat" lite men vaknar oftast ganska fort. Kan tyvär inte styra hur länge drömmen ska hålla i. Dock kan jag utan problem sommna om och komma tillbaka till samma dröm igen.
Du har intressset för det, slappna av mer så kommer det garanterat med tiden, så var det för mig.
jag vet en jag som också kan kontrollera sin drömmar säger han att han kan välja vad han ska drömma om.
de skulle ja också kunna vilja göra.
går jag och lägger mig och sover tills ja vaknar och ska kliva upp så drömmer jag aldrig.
utan ska ja dröma så måste ja vakna upp mitt i natten eller en tid innan jag ingentligen ska kliva upp.ibland räcker det att jag vaknar till någon sekund och sommnar om omedelbart.och ibland kan ja vakna till för att behöva göra väling åt barnen och sedan somna om för att börja drömma.
95 % av alla drömmar känns som verklighet. ytterst sällan jag får tankarna om att nu är jag i en dröm när ja tänker.
mvh
de skulle ja också kunna vilja göra.
går jag och lägger mig och sover tills ja vaknar och ska kliva upp så drömmer jag aldrig.
utan ska ja dröma så måste ja vakna upp mitt i natten eller en tid innan jag ingentligen ska kliva upp.ibland räcker det att jag vaknar till någon sekund och sommnar om omedelbart.och ibland kan ja vakna till för att behöva göra väling åt barnen och sedan somna om för att börja drömma.
95 % av alla drömmar känns som verklighet. ytterst sällan jag får tankarna om att nu är jag i en dröm när ja tänker.
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag drömmer rätt ofta jag också! till 90% av gångerna jag drömmer så är det alltid folk med i drömmarna som jag känner eller har sett på stan eller på ica m.m , sen drömmer jag alltid "lyckliga" drömmar, händer inget otäckt eller farligt! utan bara "vanliga" saker, man är på fest, man är på strippen, åker skoter, cross, bil, lastbil!
MEN, nått som jag tycker är HEEELT sjukt är att vissa gånger får jag riktiga deejaavuuu känslor, saker som jag drömt verkar dyka upp nån vecka senare sen känner jag igen mig helt i situationen!
Jag älskar att drömma =)
MEN, nått som jag tycker är HEEELT sjukt är att vissa gånger får jag riktiga deejaavuuu känslor, saker som jag drömt verkar dyka upp nån vecka senare sen känner jag igen mig helt i situationen!
Jag älskar att drömma =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Hansa wrote:Jag drömmer rätt ofta jag också! till 90% av gångerna jag drömmer så är det alltid folk med i drömmarna som jag känner eller har sett på stan eller på ica m.m , sen drömmer jag alltid "lyckliga" drömmar, händer inget otäckt eller farligt! utan bara "vanliga" saker, man är på fest, man är på strippen, åker skoter, cross, bil, lastbil!
Jag älskar att drömma =)
deejjavuu får ja riktigt ofta ibland,det är nåt som är roligt iaf.att man vet vad som kommer hända
kan vara upp till 10-20 gånger i veckan . och sedan ingeting på flera månader.
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
0761485272
liind90@hotmail.com
Sjukt!
Har haft 4 riktigt starka "dejavuu" drömmar i mitt liv och trodde de bara var hjärnan som lekte ett spratt...
Trodde ingen annan hade upplevt de också!
Hur? Och varför ?
Känns dock väldigt skumt när man helt plötsligt inser att det som utspelar sig framför ögonen på en just nu(då) har man ett minne utav, att man vet vad personen ska säga och göra!
Har haft 4 riktigt starka "dejavuu" drömmar i mitt liv och trodde de bara var hjärnan som lekte ett spratt...
Hur? Och varför ?
Känns dock väldigt skumt när man helt plötsligt inser att det som utspelar sig framför ögonen på en just nu(då) har man ett minne utav, att man vet vad personen ska säga och göra!
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Brox wrote:Sjukt!
Hur? Och varför ?
Sök på Google! finns några förklaringar till vad dom tror!
Edit : * Allt som händer omkring en människa blir för mycket för hjärnan, och minnessystemen kan för ett ögonblick inte hänga med. När minnet sedan kommer ikapp känns det som om man tidigare varit med om det som händer.
* Déjà vu är en förmåga i hjärnan vi inte kan använda annars; det är hjärnans sätt att logiskt förutse vad som bör eller kan hända.
* Hjärnan sänder två signaler efter varandra som leder till att man tror att det har hänt två gånger som leder till att man tror att det hänt tidigare.
* Hjärnan stängs av under ett par mikrodels sekunder för att sedan slås på igen. Detta leder till att hjärnan kommer ihåg det som hände innan den stängdes av och uppfattar sedan det som händer efteråt. Eftersom detta händer så fort "händer" samma sak i verkligheten genom hela förloppet.
* Ögonen får fördröjda signaler. Ena ögat får synintrycket snabbare än det andra vilket leder till känslan att det har setts innan. Denna teori kan dock inte bekräftas på något vis då studier har visat att blinda också kan få déjà vu-upplevelser, vilket leder oss till slutsatsen att déjà vu-känslan inte har så mycket med synen att göra.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
förra veckan drömde jag att jag hade jätte små flodhästar under badkaret vad fan betyder det egentligen? började garva på eftermiddagen samma dygn när jag kom på det.
är det nån mer än jag som vaknat upp utan att kunna röra på sig? första gången var det riktigt jävla äckligt trodde fan man va förlamad! enda teorin jag hört är att hjärnan är vaken men att kroppen fortfarande sover. upplevt detta 5-6ggr sjuuukt jobbigt!
är det nån mer än jag som vaknat upp utan att kunna röra på sig? första gången var det riktigt jävla äckligt trodde fan man va förlamad! enda teorin jag hört är att hjärnan är vaken men att kroppen fortfarande sover. upplevt detta 5-6ggr sjuuukt jobbigt!
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!