Page 20 of 69

Posted: 27 Feb 2010, 10:53
by johankihl
Ximon wrote:Jag gillar hela konceptet, och när det är du Johan som är byggherre vet man att du tänker även på de små detaljerna! Hoppas få se den i verkligheten när den är klar.
Kör hårt och lycka till!


Tack tack. Om bilen inte strular för mycket så kommer jag att ta med den till Stockholm och lufta den lite, då kan vi kanske ta en tur :)

Har du kvar din bil än? Kommer du tävla något med den isf?

Posted: 05 Mar 2010, 22:46
by erikkihl
Händer det något johan på bilen eller ligger du bara hemma i soffan? :roll:

Posted: 06 Mar 2010, 01:07
by johankihl
erikkihl wrote:Händer det något johan på bilen eller ligger du bara hemma i soffan? :roll:


Svar på tal. Förra helgen var jag i Sälen och förlustade mig med bräda under fötterna. Igår kom jag dock hem från jobbet och stack givetvis till garaget direkt. Började med att fila kolvringsgapet på samtliga kolvar. Fortsatte med lite inredningsterapi samt mattsvartrenoverade lite plåtar och monteringsprylar som behövde en släng rallimusta.

Tyvärr bara iPhone bilder från skum miljö

Mina 67mm tokfeta Autometer Sportcomp

Image

All el osv färdig till mätare, behöver bara en motor att koppla in dem mot :)

Plockade i M3 instrumentet och kopplade in det samt satte i panelen för "kliman" ;) och återställde alla reglage och kablar till det.

Image

Har inte fotat något men efter jag var klar med all inredning (samt rengöring av allt gammalt lackdamm) så fortsatte jag med att justera måttet i lilländen på vevstakarna som var ungefär en tusendel för trångt. Sedan monterade jag ihop kolvar och stakar samt märkte upp stakar och överfall med nummer för att göra det enkelt i framtiden. Stod och beundrade CP kolvarna och HD-kolvbultarna en ganska lång stund, det är riktigt feta och välgjorda prylar. Kolvarna är beställda med spec för 300hk per cyl.

Imorgon ska jag fortsätta med bottendelen. Saknar lite smådelar som ARP skruvar till stakarna, toppackning och monteringskona för kolvarna. Dessa delarna kommer från PPF i veckan och till helgen räknar jag med att jag kan dra ihop hela bottendelen och med lite tur även toppen. Kamdreven ska fräsas upp för justeringsmöjligheter samt tryckarna schimsas in. Sen är maskinen klar. Näst på listan efter det står soppasystem och styrsystem sedan är det dags för start.

Så Erik, vad har du gjort i helgen ;)

Posted: 06 Mar 2010, 01:14
by pelko
Mücket stiligt!

Är ratten läskig att åka med? Kikat på en sådan jag med.

Mvh

Posted: 06 Mar 2010, 08:35
by johankihl
pelko wrote:Mücket stiligt!

Är ratten läskig att åka med? Kikat på en sådan jag med.

Mvh


Har inte kört den än men lånade ut den till en vän och han gillade den som fan. Jag gillar stilen på den iaf, skön att hålla i.

Posted: 06 Mar 2010, 10:23
by Ripper
Kommer bli en hårig kärra detta!

Ang ratten kan jag säga att den är ruskigt skön, har sån i min m3a!

Posted: 06 Mar 2010, 17:57
by johankihl
Idag tog jag nästa steg mot den optimala gatmotorn genom att mäta upp lagerspelen i motorn. Allt låg inom toleranser så nästa helg kommer jag att fortsätta med monteringen av bottendelen. Med lite flyt får jag hem toppen i veckan så jag kan schimsa ventilspelet också.

Någon som kan rekommendera en vanosblockoff kåpa till bra pris?

Fick även hem mina goda startec bakljus. Monterade ett för att testa hur de ser ut mot bilens färg, ser gött ut.

Image

Posted: 06 Mar 2010, 21:05
by Oscarr
Jäklar vilka snygga bakljus! Gillar bilen skarpt =) bra jobbat!

Posted: 07 Mar 2010, 19:28
by johankihl
Schwartze Hella

Image

Posted: 07 Mar 2010, 19:33
by moonzhine
Blir grymt! :)

Posted: 07 Mar 2010, 21:19
by Johan99
Blir riktigt bra detta!

Posted: 08 Mar 2010, 17:33
by Bäckström
porr porr =)

Posted: 08 Mar 2010, 18:11
by Grefven
tycker m3 e30 är jättefina.

Posted: 08 Mar 2010, 19:04
by johankihl
bullen! wrote:tycker m3 e30 är jättefina.


jag med

Posted: 09 Mar 2010, 19:47
by mr.jet
ang ratten så är den kanon, kör med en sådan i evo 3:an.

Posted: 11 Mar 2010, 16:20
by Bastrd
Blir bra det där Johan ;) /Patrick

Posted: 15 Mar 2010, 20:18
by johankihl
Helgens arbete blev följande

Fick hjälp av svarvguden Stig att bygga om växellådan för att använda CV-knut fram

Svetsade på en ny platta och svarvade en styrning samt borrade hålbilden.

Image

Färdig produkt med några lik i bakgrunden

Image

Monterat och klart på lådan, gamla styrtappen bortkapad

Image

Det var inte helt enkelt att få på 225/40 på 9,5" bakfälg. Tack och lov ska jag inte köra med den här dimensionen sen. Blir 245 så fort plånboken tillåter det igen.

Image

Monterat i bak, lär ner en del. Och nej, jag har inte reggat mig på tyskstuk.de

Image

Testade en framskärm och hängde på hjulen runtom. FAN vad jag vill sänka den göttigt så jag ser hur den blir i rideheight.

Image

Han även med att schimsa toppen. Fick jaga schims på 4 olika ställen för att få ihop 24st. Nu är den dock helt perfekt schimsad, känns skönt att ha den käpphästen klar inför fortsatt montering av maskinen. I helgen kommer soppasystemet. Har insett att soppafiltret jag har är ett sugfilter så nu ryker en tusenlapp på ett tryckfilter med.