Page 20 of 44
Posted: 17 Jan 2009, 00:16
by Ripper
Erat första grenrör är riktigt nice, impad!
Kämpa nu på med din egna bil istället=)
Posted: 20 Jan 2009, 22:52
by pelko
Händer som sagt inte överdrivet mycket nu innan lack. Till helgen ska den lackas, ska bli oerhört skönt och kul. Man får ny motivation när den kommer tillbaka nylackad.
Har skaffat mig fetare bromsar fram, Brembo fyrkolvs ok av aluminium, väger nada! Ska köpa Audi S3 skivor på 312mm att ha tillsammans med dessa, lär fungera bättre än original iallafall
Bromsarna ska givetvis fräshas till ordentligt innan montering och adapterbygge, nu har jag bara sköljt av dom med varmvatten.
Bilder:
Här med 295mm stora Civic Type-R skivor. Ska dit större sedan mao.
Bredvid varandra.
Nästan samma CC mått som org. Blir inte svårt att tillverka adaptrar. DOCK tror jag att mina Hartge 16" blir för små för oken.
Jämförelse mot org.
Står klar för att köras upp på kärra, ska bara skrapa klart motorrummet från allt "shit".
Delar som ska lackas.
Fyra av dessa, varav en kanstött, kommer vara till salu.
Mvh Mathias
Posted: 20 Jan 2009, 23:48
by Resgard
Känns nog ganska skönt när man har lite bättre bromsar där fram tror jag
Posted: 22 Jan 2009, 19:09
by pelko
Då var bilen körd till JR Special och industrilack.
Är så säker på att lackjobbet kommer bli helt övergrymt! Grabbarna som fixar detta åt mig är så sjukt seriösa och noggranna! Sagt det 100 gånger men det ska bli så sjukt kul att se hur det blir
Nu under helgen ska det putsas på motorn.
Lastad.
Lackerarna i bild.
Mvh Mathias
Posted: 22 Jan 2009, 21:52
by Nisse977
Gott att lacken ska på nu!
Tänkte på det där med bromsar.. När jag tog banracinglicens så nämnde de att man har mer procentuell bromsverkan bak på en banracebil än på en standardbil. Alltså om vi säger att man på en originalbil har 75% fram och 25% bak pga stabiliteten vid inbromsning, så kanske en banracebil har 65% / 35% istället. Man får då mer hjälp av bakbromsarna vilket stoppar bilen ännu snabbare, men den blir mer instabil, så man får vara mer noggrann med att köra rakt när man bromsar
Så för att komplettera de fina Hondabromsarna skulle du kunna sätta dit riktiga värstingbelägg bak, bara för att kompensera upp lite
Innan jag byggde om bromsarna på min bil så hade jag ca 2,0 i värde på frambromsarna och 1,0 bak på besiktningen. Efter att jag satt dit 312mm skivor fram med original-ok, och sen slitsat både fram och bakbromsar + Ferodo DS2500 runt om så fick jag 3,0 fram och 2,0 bak. Alltså förbättrades bakbromsarna 100% medan fram blev 50% bättre trots att det var där jag monterat större skivor?
I vilket fall som helst så blev det grym bromsverkan
Mest gör nog beläggen
Så om man kan få tag i värre belägg OCH fetare ok måste det bli perfekt.
Har en uppsättning Ferodo DS3000 belägg liggande, de ska vara ännu värre bett i, blir skoj att testa dem nån gång.
Lycka till med broms byggandet!
Posted: 22 Jan 2009, 22:05
by pelko
Tackar!
Vi får nog snacka lite mer om bromsarna hör jag
Men tanken är andra belägg runt om, kikat lite på XP8.
Förresten, var fick du "Hondabromsar" ifrån?
Mvh Mathias
Posted: 22 Jan 2009, 22:14
by Resgard
Måste vara bland de bästa som finns å lämna iväg bilen på lack och veta att den är i goda händer
Men hur gör du med hålen du har bakom hjulhusen och allt sen, täcker med en stor alu plåt lr?
Posted: 22 Jan 2009, 22:39
by pelko
Bakom hjulhusen, vad menar du nu?
Den f.d reservhjulsbaljan ska täckas med en kryssknäckt plåt.
Mvh Mathias
Posted: 23 Jan 2009, 12:57
by Nisse977
pelko wrote:Tackar!
Vi får nog snacka lite mer om bromsarna hör jag
Men tanken är andra belägg runt om, kikat lite på XP8.
Förresten, var fick du "Hondabromsar" ifrån?
Mvh Mathias
Snacka med
www.peansweden.se om du inte redan gjort det, han kan rekommendera vad du ska ha för belägg
Aha, jag trodde det var alltihop från Civic type R, men det var bara skivan på bilden alltså.
Som jag sa till en annan kille, när man byter till fetare ok, tycker i alla fall jag att man bör kolla upp vad det finns för belägg till dem, så man inte köper ok som det bara finns standardbelägg till. Det går väl an på gatan, men ska man köra bana vill man nog ha lite bättre belägg.
En nackdel med racingbelägg är dock att dom dammar rätt mycket, sen kan det skrika i bromsarna om man kör i stan och bromsar löst, det gör det på min, så vanliga belägg för cruising när man raggar brudar, och racingbelägg när man vill stanna snabbt på banan
Posted: 23 Jan 2009, 13:01
by jeenz
xp8 skall ju vara klockrent där, dammar inte så mycket men som de sägs dem kan skrika en del, men vad gör det ? bättre de skriker, nyper som fan och dammar lite än mycket damm, hyffsat bett och ljudlöst ?
Posted: 23 Jan 2009, 16:31
by M3-emil
Hur går det med lacken Pelko? Blir den sprutad i helgen eller?
Posted: 23 Jan 2009, 18:18
by pelko
Har varit i kontakt med PEAN och XP8 tyckte de skulle sitta fint.
Emli: Den är inne på lack nu och kommer till 99% bli klar tills på Söndag.
Mvh Mathias
Posted: 23 Jan 2009, 18:26
by P3kka
Nice bygge
Väntar glatt på bilder av resultatet
Posted: 23 Jan 2009, 20:20
by banzai
Oooh, trevligt med ny lack
Längtar tills min m535 ska gå under sprutan..
Posted: 23 Jan 2009, 21:23
by e30jocke
fan va nice...hoppas de blir nice lack på kärran nurå!! lycka till med motorbygget de är ju de som är roligast=0)
Posted: 24 Jan 2009, 17:12
by pelko
Var och kikade lite på bilen. Lackerarna jobbade 25h igår och åkte hem 08.30 i morse, dom gör ett helvetes bra jobb och lägger ner tid på det!
Ikväll sprutas den och imorgon hämtar jag hem den.
Återkommer med bilder imorgon - om jag orkar
hähä...
Från idag:
Mvh Mathias
Posted: 24 Jan 2009, 22:14
by FugitivE
Ser fint ut!
Ska bli kul och se den färdiglackad sen
även fast man redan vet om vilken färg det blir
hehe
Mvh