BMW Evo Turbo(s50) nya bilder 7/6

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fear This

Post by Fear This »

hehe tack du! de behövs, känns lite ovant å skruva nu va hehe :wink:
va upp idag å plockade på lite mer småskit å hoppas fortsätta lite mer imorrn:)
Fear This

Post by Fear This »

hehe ja när man minst anar de vettu:)
pelko

Post by pelko »

Hur går det? ;)

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Fear This

Post by Fear This »

sååå sakta 8)
nedå, bottendelen är uppmätt & klar sånär som att oljepump, pickup & tråg ska monteras men det beror på att jag blev jag sjukt sugen på torrsump så vi får se hur de blir med det.
sen har jag svarvat till block off plattor för vanosen.
tänkte även lämna in toppen för lite finjobb så jag kan fortsätta men det blev att handla ny brukis lite akut för de pengarna. i övrigt har jag precis renoverat en aero motor + mitt uppe i motorbyte på den och håller på att renovera kx 500 motorn så de finns lite smått å gott att pyssla med.
men de kommer, tar bara lite mer tid:)
mvh
TurboXs

Post by TurboXs »

Hvordan type ringer skal du bruke?? Jeg har prøvd de med skjerkant ytterst og det virket ikke lenge.

Regner med du skal bruke org pakkning rundt.
Fear This

Post by Fear This »

tjenis!
jag använder originalpackning. angående ringarna så blir det inte de som du använt utan med skärkant närmare mitten eller hur man ska förklara:)

i övrigt så pillas det mycket med toppen, lutar åt montering i helgen sen blir det shimsa in ventiler etc.. basplattan till insuget är klar åxå & har säkert hänt en massa annat småskit så det skruvas lite smått hela tiden:)
TurboXs

Post by TurboXs »

Ja du skal ha skärkant närmare mitten. Det er nok bedre for da flyr ikke godset ut på siden hvertfall. Har du tenk til å ettertrekke mer enn en gang eller??? Jeg har litt tro på det. Og kansje anvena strekkbultar.

Jeg bygger ny motor selv. Mye det sammen men med 9.3 i comp. Skal prøve en tynn mls pakning. Holder ikke det går jeg tilbake til ringer og blokk og topp rett isammen i den gamle blokka.
stensheim

Post by stensheim »

jævlar sier jag, snyggt projekt, gillar flippfronten :!:
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

TurboXs wrote:Ja du skal ha skärkant närmare mitten. Det er nok bedre for da flyr ikke godset ut på siden hvertfall. Har du tenk til å ettertrekke mer enn en gang eller??? Jeg har litt tro på det. Og kansje anvena strekkbultar.

Jeg bygger ny motor selv. Mye det sammen men med 9.3 i comp. Skal prøve en tynn mls pakning. Holder ikke det går jeg tilbake til ringer og blokk og topp rett isammen i den gamle blokka.

De nya ringarna behöver man inte efterdra. Och det har inte läckt för någon och det är nog 30 st som kör med dessa.

Montera ihop med dem och skippa mls:en på en gång.
robbz

Post by robbz »

nu får du stila dig och dunka ut lite bilder gosse lilla!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Fear This

Post by Fear This »

TurboXs wrote:Ja du skal ha skärkant närmare mitten. Det er nok bedre for da flyr ikke godset ut på siden hvertfall. Har du tenk til å ettertrekke mer enn en gang eller??? Jeg har litt tro på det. Og kansje anvena strekkbultar.

jag har bearbetat block & topp så jag kan köra m12 dieselbultar istället för m11 som det är standard. de bultarna är ju gjorda för sjukt höga cylindertryck så jag provar helt enkelt så får vi se sen är det ju sträckbultar så ja slipper riva för att efterdra igen mm:)

stensheim wrote:jævlar sier jag, snyggt projekt, gillar flippfronten :!:

tack du:)

robbz wrote:nu får du stila dig och dunka ut lite bilder gosse lilla!

/mvh

hehe ja.. borde nästan skämmas men saken är att det känns som jag tillverkat & bearbetat 1000 smågrejer varav de flesta knappt e värt att visa men nu börjar de lukta ihopmontering så snart kommer de mer bilder hoppas jag på:) plenumet blir inte det speciella som jag hade tänkt mej innan tyvärr då en stor bula i flippen känns drygt & precis som dej tycker jag inloppet bör vara i mitten så formen på plenumet blir liknande ditt fast böjen blir 90gr istället för 180gr och inte alls lika mkt till hantverk då ja tänkte försöka sy ihop skiten själv :)

imorrn ere hobbykväll igen(har bara 1per vecka) så då blir det stansa ut toppackningen och som ja insåg idag efter ja monterat ventilerna, fjärdrar mm.. var att lyftargalleriet tar i de nya retainersen så det blir att fräsa brunnarna nån mm imorrn åxå.
mvh

Image
Last edited by Fear This on 04 Feb 2009, 22:20, edited 1 time in total.
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Hur kan de ta i?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Fear This

Post by Fear This »

Bäckis wrote:Hur kan de ta i?

de är i alu så de bygger lite mer i diam. de e på fitthåret men måste fixas endå

EDIT: alltså de tar i kanten längst ner när man lägger på lyftargalleriet så att säga
Fear This

flopp..

Post by Fear This »

tänkte skruva dit toppen igår mm men det sket sej kan man säga.. insåg att ja hade glömt tillverka styrhylsor till toppen & har inte tillgång till svarv förrns på måndag.
och brunnarna som jag skulle fräsa upp lite.. tjaa va ska man säga? stora fräsen var upptagen så jag spände upp så stort stål det gick i pelarborren (rejäl modell)och chansade men det räckte inte så får ta å göra om det på torsdag i riktiga maskinen.. i övrigt så verkar de lovande..
kommer lite bilder på div småskit här..

fräsningen som inte räckte=)
Image

"block off" till vanos
Image

stans
Image

toppackning
Image

tillverkade ett verktyg för att kunna bearbeta toppbultarna
Image
TurboXs

Post by TurboXs »

Ser lovende ut. Smart med m12 diesel boltene.

Jeg er møkk lei av å etterdra etter flere havari med både pakkninger og ringer.

Er dette samme ringene som VS bruker eller. Evt samme materiale.
PaparaZZi

Post by PaparaZZi »

bara att jobba hårt nu fear this vill se din racer på e4 runt stholm på race på kvällen i sommar när man kommer om med lastbil :lol: :lol: .mvh
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Post Reply