Page 20 of 25

Posted: 24 Nov 2008, 22:10
by wuffee
peppe wrote:Skönt med snyggt register, man kommer ganska långt med 1000 ponnys bevisligen :)

Mvh


Joachim wrote: alu ledar bort varmen mycket bättre
Ärligt? Om den leder värme bort bättre, så leder ju värmen in i det bättre också? Eller..
Väldigt sant.. Alu blir varmt fort som tusan, men har man bra insugstemp så håller de ju sig kallt också :)..
Smidigt att arbete med alu istället för rostfritt, väger ju en del också!

Kul med riktigt goa siffror!

Mvh
Uffe

Posted: 24 Nov 2008, 23:13
by Fear This
stenhårt juh!!! :)
får man fråga om ni kan lägga ut bromspapper?
vore kul å se hur pass tidigt/sent den kommer då jag åxå har gt42 74mm kompressor & s50 mm.. har velat en del ang för stor turbo eller inte :oops:

Posted: 24 Nov 2008, 23:30
by thoern
wuffee wrote:
peppe wrote:Skönt med snyggt register, man kommer ganska långt med 1000 ponnys bevisligen :)

Mvh


Joachim wrote: alu ledar bort varmen mycket bättre
Ärligt? Om den leder värme bort bättre, så leder ju värmen in i det bättre också? Eller..
Väldigt sant.. Alu blir varmt fort som tusan, men har man bra insugstemp så håller de ju sig kallt också :)..
Smidigt att arbete med alu istället för rostfritt, väger ju en del också!

Kul med riktigt goa siffror!

Mvh
Uffe

Först och främst, riktigt grymma siffror 8)

När det gäller plenum i RF eller Alu, så är RF bättre ur kyl synpunkt. Alu blir lätt varmt och håller sig varmt sen också tyvärr. RF är bättre på att hålla ner temperaturen.

Vikten blir mer om man kör i samma tjocklek, man brukar köra ca 3mm när det är alu men eftersom RF är stabilare så bör man kunna köra ner åt 1.2mm tjocklek och i slutändan behöver inte vikt skillnad bli så stor.

Dock så är alu mer lättarbetat än rostfritt är nog största anledninge till att dom flesta görs i alu, det och de faktum att de flesta bygger om orginal plenum och då är det lättare att fortsätta i alu som orginal är byggt i.

Posted: 25 Nov 2008, 06:21
by johankihl
Diskuttera gärna termisk värmekoeffecient i en annan tråd. Det finns både intresse och kunskap på forumet men detta är en PROJEKTTRÅD.

Posted: 25 Nov 2008, 08:43
by Bäckis
Bromspapper kommer idag.

Lågvarvseffekt och respons är bättre med original kammar, men från 5000 och uppåt är dessa helt överlägsna.

Posted: 25 Nov 2008, 09:27
by Bmwandreas
Här kommer papper. Han kan dra till 9000-9500 rpm utan att tappa effekt, men det känns onödigt.

Image

Posted: 25 Nov 2008, 10:09
by thoern
när man närmar sig 5400-5500rpm är det läge att hålla hårt i ratten 8)

Posted: 25 Nov 2008, 12:23
by Doktorn
Ni är duktiga!!

Tummar upp! Kör ni autronic på den?

Posted: 25 Nov 2008, 12:42
by Bäckis
Ja, SM4.

Hade det varit idag har vi kört Vipec då det är vårat märke nu, även om vi såklart säljer Autrinic som vanligt.

Posted: 25 Nov 2008, 13:39
by Vision79
kommer 500påsar på ett bräde..haha lär sula på fint om man skulle börja svepa vid 3500 os en smäller d nå grönjävulskt!! *word*, blir giftig på strippen!!

Posted: 25 Nov 2008, 14:07
by Bmwandreas
Har man turbin som ställar 6000-7000 lär man aldrig märka det tyvärr:)

Posted: 25 Nov 2008, 21:07
by Iver
Hvor vasse kammer er det på dette voldsverket av en maskin??

Gratulerer! Vært mye pene effekt siffer på s50 i det siste :D

Posted: 25 Nov 2008, 21:18
by Bäckis
Det är mkt duration och mkt lyft. Hade nog kunnat valt snällare kammar, men den gick finare än med original ändå.

Meningen med den här motorn var att den skulle lämna 1000hk, därav val av turbo. Den skulle gå att ta bra mkt mer ur, men det känns inte direkt nödvändigt :)

Posted: 25 Nov 2008, 21:45
by banzai
Galen bil, ganska bra med över 1/1 i vikt/effekt förhållande :D
Skulle vara kul om ni bräckte limmets s50 :roll:

Posted: 25 Nov 2008, 23:28
by bmw_fredde
Föresten hur gick det med insuget under bromsningen? för ni provade väl 5mm gods utan förstärkningspinnar på denna?

Posted: 25 Nov 2008, 23:33
by Bmwandreas
Ja det sprack då inte iaf. Och det är inte ens svetsat på insidan...

Posted: 25 Nov 2008, 23:36
by bmw_fredde
:D