Re: E30 330TIC 957wnm/923whp
Posted: 23 Mar 2017, 13:07
vanninjection har noe for seg primært for å unngå detonasjon/ tenningsbank.
Man fjerner varme fra forbrenningen, og varme er kilden til tenningsbank (og for mye fortenning).
Samtidig fjerner man også varme-energi som kunne vært brukt til å drive turbinen. Så for mye vann, er en ulempe. Folk sier 10% vann ?
Du kan mest sannsynlig øke boost med 0,2-0,3 bar uten å få tenningsbank, hvis alt annet er som før? Eller? KAn godt hende du kan kjøre mer fortenning også, så får du mer effekt ut av bensinen istedenfor varmere eksos
Motorer med vanninjection tåler mer boost evt mer fortenning.
Det går jo på varmebalanse. Intercooler, vanninjection er to måter å fjerne varme på. E85 tåler høyere kompresjon og høyere boost fordi det har høyere oktan tall/alkohol, så vanninjection er mest interessant for oss som kjører bensin.
Selv kjører jeg m20b27 med Z45 og 1,1 bar. Holset 60mm. 95 oktan.
Prøvde ett "hjemmelaga" vanninjection system med turbotrykk inn på en tank og spylevæske motor.
Men det var på mange måter en fiasko.
Tror en høyttrykkspumpe og en egnet dyse med god "atomisering" av vannet/metanolen er best. Må kunne gå an å finne noe sånt rundt om? En pumpe med lav kapasitet og hlyt trykk? PRøvde bensinpumpa som vanninjection-pumpe, det er bare å glemme. Feil karakteristikk, altfor høy kapasitet.
Har du hatt noe problem med sprekte topplokk? Topplokket mitt sprakk etter 17000 km. Ingen tegn til tenningsbank på stempla. Det bare sprakk ved ett av kamlageret.
Man fjerner varme fra forbrenningen, og varme er kilden til tenningsbank (og for mye fortenning).
Samtidig fjerner man også varme-energi som kunne vært brukt til å drive turbinen. Så for mye vann, er en ulempe. Folk sier 10% vann ?
Du kan mest sannsynlig øke boost med 0,2-0,3 bar uten å få tenningsbank, hvis alt annet er som før? Eller? KAn godt hende du kan kjøre mer fortenning også, så får du mer effekt ut av bensinen istedenfor varmere eksos
Motorer med vanninjection tåler mer boost evt mer fortenning.
Det går jo på varmebalanse. Intercooler, vanninjection er to måter å fjerne varme på. E85 tåler høyere kompresjon og høyere boost fordi det har høyere oktan tall/alkohol, så vanninjection er mest interessant for oss som kjører bensin.
Selv kjører jeg m20b27 med Z45 og 1,1 bar. Holset 60mm. 95 oktan.
Prøvde ett "hjemmelaga" vanninjection system med turbotrykk inn på en tank og spylevæske motor.
Men det var på mange måter en fiasko.
Tror en høyttrykkspumpe og en egnet dyse med god "atomisering" av vannet/metanolen er best. Må kunne gå an å finne noe sånt rundt om? En pumpe med lav kapasitet og hlyt trykk? PRøvde bensinpumpa som vanninjection-pumpe, det er bare å glemme. Feil karakteristikk, altfor høy kapasitet.
Har du hatt noe problem med sprekte topplokk? Topplokket mitt sprakk etter 17000 km. Ingen tegn til tenningsbank på stempla. Det bare sprakk ved ett av kamlageret.