Page 184 of 192

Posted: 12 Aug 2010, 17:44
by robbz
Hansa wrote:Bankrånarutväxling is the shiet :twisted:
Japp, nu får veyron det svettigt haha....

/mvh

Posted: 12 Aug 2010, 20:12
by peppe
Nya däck kanske? Dämpare förstår jag vi skulle också behöva annat.

Men, 1.54 60-fot åkte vi i piteå på 9"arna och way to slappa bakdämpare och cp hårda fram.

Så nog borde du kunna krypa ner dit? Eller har jag inte hängt med bra nog i tråden? :P

Posted: 12 Aug 2010, 20:18
by robbz
japp, nya däck står ganska högt upp på listan.

vilken dim kör brorsan din på?
-problemet är att jag vill inte banka sönder bilen för att få på svettiga ostar :roll:

/mvh

Posted: 12 Aug 2010, 21:34
by robbz
Hittade en bild på beemern som några italienare har tagit.....

efter ett gäng varv på mantorp så är den redigt skitig...
Image

Posted: 14 Aug 2010, 01:40
by peppe
Dom är 9x26-15.

Den blåa är breddad ca 1tum (kan vara 30mm också minns inte) och dom går in fint, får speejsra dom 5mm för att klara dämparen sedan går det bra.

Problemet är att dom kan ta lite i radien på hjulhuset. Enkelt löst om man har skjolar då kapar man bara radien lite, åker utan plast raktfram och med plast då däcken inte behöver kunna svälla så mycket.

Iofs har du säkert nyare bakvagnen då det lär inte vara ett problem för dig.

Posted: 28 Jan 2011, 23:15
by robbz
Ja då var det kanske dags att sparka liv i gammel tråden igen då :wink:

Det har varit en ganska hektisk vinter vad gäller familj och bilbyggande.
-Vart nämligen helt plötsligt 3-barnsfar då vi fick 2st tvillingrabbar i slutet av oktober, sen vart det ganska så lungt på garagefronten i en månad :D ...så nu kämpas det för fullt igen för att få bilen rullandes inför sommaren.

Efter ca 80 mil hårt körandes under sommaren och skapligt vandrande på varvstoppet hela tiden så mattades ventilfjädrarna av och jag fick ventilsläpp...så pass att 1st lashcaps flög av vid två tillfällen :roll: .....sista gången var det ridå och bilen kördes utan problem in i garaget för inspektion.....
-Det man såg när jag lyfte toppen var inget vidare, alla Ferrea ventiler var slut! dom hade käkat på varandra helt enkelt, kolvarna hade klarat sig helt utan att ta i.....

Nu är toppen hos Göran på uppsala motorslip för uppgradering, 5 par rostfria ferrea ventiler är på G hem då 6:ans avgas och insug hade klarat sig.
Göran ska se till att toppen skall vara färdig för montering i början av mars om inget strular, så innan dess hinner jag nog få ordning på min totalt världelösa styrmekanism som bryter vid varje halvt varv, därav att man inte har vågat köra som ett svin! Den som inte har kört bilen kan inte ana hur otäckt det är att när den bryter så förjävligt, slant och tappade ratten helt en par gånger på mantorp då man gick ut för mycket på sladd :roll: ....men som sagt jag hoppas det hinner åtgärdas!

Sen plockades vattenpumpen av och ersattes av en Davies craig el-pump, och det är väl i stort sett klart.

Över lag så är jag skitnöjd med sommaren som var, bilen gick som ett spätt och kördes på 2.2bar mappen i stort sett hela sommaren utan problem, inget spräckt insug eller andra dryga haverier, Jävligt kul efter ca 5 års byggande!

här följer lite bilder vad som sker och har skett senaste månaderna...

Sommarens skörder, Tack Patrik karlsson som har fotat och ordnat allt!
Image
2 bilder strax innan Gatebil mantorp har jag för mig..
Image
Image
Gatebil=)=)=)=)
Image
Ersättningsflänsen till vattenpumpen
Image
Monterat...
Image
Min pissiga vinkel till kuggstången...nån som vet var jag får tag i knutar som sväljer denna branta vinkel?
Image
Sen hade jag turen att få bygga ett grenrör till Stefan Åberg:s (aka quaden på sporthoj) Yamaha fyrhjuling, med turbomatad R1 motor! senast han körde speedwekend så hade han 215hk på bakhjulen, nu siktas det på 250whp med nya grenröret och bättre turbo.....helt onödigt mycket effekt, jag vet men fy fan sånt roligt projekt 8), den som tar sig till speedwekend i mars kan se skapelsen in action!
Image
Image

/mvh

Posted: 28 Jan 2011, 23:25
by Hansa
Roligt att se att det händer nått igen! 8)

Posted: 29 Jan 2011, 08:49
by robbz
Hansa wrote:Roligt att se att det händer nått igen! 8)
japp, är mycket annat som är i startgroparna både privat och vad gäller bilen!
-synd att du inte hann följa med på en provtur i sommras, men det kommer väl fler tillfällen 8)

/mvh

Posted: 29 Jan 2011, 09:41
by Bmwandreas
Hur mycket mer väger stålvipporna är orig? Det är sjukt svårt med V8 ventilmekanism kontra vikt. Jag har haft en jävla massa strul med min också. 10-20 g lättare är ca 1000 rpm mer på en LS maskin.

Vilket tryck hade fjädrarna nu?

Posted: 29 Jan 2011, 10:47
by robbz
Bmwandreas wrote:Hur mycket mer väger stålvipporna är orig? Det är sjukt svårt med V8 ventilmekanism kontra vikt. Jag har haft en jävla massa strul med min också. 10-20 g lättare är ca 1000 rpm mer på en LS maskin.

Vilket tryck hade fjädrarna nu?
Har ej vägt och jämfört dom, men det är snabt gjort då allt ligger nermonterat.

-men det är absolut inte det som varit problemet, utan ska en pinsam sanning fram så har jag kört med eran ventilsats steg1 och enbart ytterfjädern, dvs singel fjäder. otroligt att det har hållt så bra i 80 mil 8)

nu köpte jag eran steg 2 sats och det borde väl lösa problemet.
/mvh

Re:

Posted: 31 Mar 2011, 20:01
by quaden
robbz wrote:Sen hade jag turen att få bygga ett grenrör till Stefan Åberg:s (aka quaden på sporthoj) Yamaha fyrhjuling, med turbomatad R1 motor! senast han körde speedwekend så hade han 215hk på bakhjulen, nu siktas det på 250whp med nya grenröret och bättre turbo.....helt onödigt mycket effekt, jag vet men fy fan sånt roligt projekt 8), den som tar sig till speedwekend i mars kan se skapelsen in action!
Image
Image

/mvh
Vad är det för dåre som har turbo och en R1 i en Quad??? :lol:
Men grenröret var snyggt :D
Vilken jävla monster till bil du har byggt, hoppas man kan få åka med en sväng i sommar?
Hoppas du får dom sista prylarna snart så du får ihop motorn igen!

Mvh dåren :twisted:

Re: robbz BMW M3 e30, 876hk och 948Nm på hjulen!

Posted: 31 Mar 2011, 22:00
by robbz
Grejerna kom till slut och flitens lampa lyser igen!
-nu ska han ihop igen, händer en hel del just nu....förutom att sätta ihop motorn så byggs vattensystemet om till elektrisk vattenpump och torpedväggen ska kapas upp och rattstången ska flyttas så man kan åka på sladd i sommar 8)

Jag har plastigage liggandes till dig stefan, så det är bara att dyka över och tjöta lite....

fick hem toppen från en totalrust hos Göran på uppsala motorslip....behöver jag säga att jag är nöjd?
Image
det vart 12 nya rostfria ferrea ventiler, DYRT!! 12 nya säten samt alla avgasstyrningar, 6:ans ventiler hade klarat sig men dom byttes ändå....
Image
Image
allt klart invändigt..
Image
Bäckis har haft ett jäkla strul med att få hem ringar till mig :) , första paketet försvann på nån jävla postsortering så ett nytt fick skickas, därför ligger jag en vecka back....äckelposten!
Image
klart för montering..
Image
bottendelen redo..
Image
Image
camchaft zero.....
Image
egentillverkad pryl:)
Image
Image
Image
en passande dekal har letat sig in i cokpit...
Image

/mvh

Re: robbz BMW M3 e30, 876hk och 948Nm på hjulen!

Posted: 31 Mar 2011, 22:11
by AGranlund
Åh va vackert!! Är så fantastiskt roligt att skruva när sakerna är helt cleaniska!! :D å när det är så Goa gräjjer oxå! Tummen upp! Vi lär ses på banan till sommarn! :D

Re: robbz BMW M3 e30, 876hk och 948Nm på hjulen!

Posted: 31 Mar 2011, 22:49
by quaden
Riktigt nice att komma igång igen förstår jag!
Blir ett studiebesök snarast och hämtar dom däringa plastis eller vad dom nu hette :oops:
Klistermärket i kupén får 5 av 5 möjliga, övrigt får fanimej en 6a :D

Re: robbz BMW M3 e30, 876hk och 948Nm på hjulen!

Posted: 01 Apr 2011, 09:11
by JMK Racing
Toppen ser fin ut, nya ventiler gör susen.
Vad är det för fel på styrningen.?

Re: robbz BMW M3 e30, 876hk och 948Nm på hjulen!

Posted: 02 Apr 2011, 21:26
by robbz
AGranlund wrote:Åh va vackert!! Är så fantastiskt roligt att skruva när sakerna är helt cleaniska!! :D å när det är så Goa gräjjer oxå! Tummen upp! Vi lär ses på banan till sommarn! :D
Tack...ja det är skitkul att skruva ihop saker, främst när allt är nytt och fräsht också! :)

stefan: tack, måste komma på nån bra klibba till quaden din...vi kan nämligen göra egna såna här klistermärken :mrgreen:

JMK: japp, vi satte ju i nya likadana såna här ventiler för ca 85 mil sen.....lite tragiskt å byta redan, men nu ska det lira!
-vad gäller styrningen så är vinkeln för brant från rattstången ner till styrväxeln, varvid varje halvvarv blir en rejäl brytning som inte är att leka med(trots servo).....höll på att plocka stålbarriären i ett returkast på mantorp pga detta!

här kan man se hur det kommer bli:
innan:
Image
så här kommer rattstången gå nu....blir knappt nån vinkel alls, nice!
Image

ersättningsröret istället för det stora termostathuset klart, sånär på en anslutning som ska svetsas in i röret....
Image
torpedväggen uppkapad...
Image
Image

Re: robbz BMW M3 e30, 876hk och 948Nm på hjulen!

Posted: 03 Apr 2011, 12:29
by JMK Racing
Lite trevligare med bättre vinkel på grejerna.