En lite resume´ av premiär dragracet på Mantorp:
Börjar skitbra då vi kommer fram och märker att bilen sitter fast med 1st spännbad varav 2st sitter inlindade under ramen på kärran och ett är spårlöst borta, ser en antydan till nötmärke i framstöten då bilen har smygit sig allt längre fram på kärran än den var när vi startade resan!
Sen när vi ska in på Mantorp området väjjer muppen johan för en kona och gör en pallnit och det dunkar till bakom bilen GREAT!!!
Frontfan är historia, folk säger äh vafan det syns knappt men jag bryter ihop...innerst inne
Lastar av bimmern och gör en efteranmälan....sedan jassar jag ner till beiktningen och tro på fan att den gick igenom utan några större bekymmer.....glad i hågen slänger mig in bakom ratten och vrider på nuckeln, juck.........juck, juck...........................batteritorsk, kuken.......johan får agera slav och vi rullar igång bilen.....
-påväg från besiktningen märker vi att bilen går onormalt orent och misständer......jaha bara att börja byta stift!
Plockar ur stiften, 2st är så slut att porslinet inne på stiftet har separerat och ligger och åker upp och ner på elektroden...nice, men vafan dom har ju hållt för 3 bromsningar och 50mil körning.....Det possitiva är att dom inte har krackelerat helt och rivit sönder min fina turbo...
Jag och nobbe slänger in våra rövar i saaben och jassar ner till statoilmacken.....inte ett tändstift i hela butiken och vi blir hänvisade till citygross
tack men nej tack, jassar vidare till shellmacken.....YES tändstift!!! 2st olika sorter av gräsklippartändstift..........blir snällt vägvisade till Mekonomen i mjölby 1mil bort.....jassar vidare.....väl framme möts vi av en ung herre som räddar våran dag! han lattjar fram det vi vill ha och dunkar till med rabatt utan att vi ens behövde smöra......
Tillbaks och knackar in rätt stiftgap och jonglar i stiften....nu jävlar e vi på G! klockan är 12:45 och vi har 15min kvar innan strippkörningen börjar, så vi kostar på oss en drivlineuppvärmning som sker i tomma luften.....allt lirar.....
Nu till det "roliga":
Första repan ut tabbar jag mig med att hålla in launchen genom hela 60foten.....så fort jag släpper knappen så är det en hästspark i ryggen och jag kommer iväg.....men såklart med 2sek 60fot!
Andra repan ut hade vi höjt laddet från 1.2bar till 1.6, och nu jävlar tänker jag inte tabba mig med knappen, launchar iväg kärran och tycker att jag får iväg den bra men det börjar spinna så inifan.....2sek 60fot igen!
Linear upp för en tredje och sista repa.....är lika nervös som man var när man satt i sitt första polisförhör, nu förväntar sig verkliga alla att man stilar till sig osv osv.....laddet är höjt till 2.2bar eftersom det är sista repan, nu värmer jag däcken med launchen och 2:ans växel och får ett jävla bett i däcken, och för att få en bra start har vi höjt startvarvet till 6500rp/m och starten ska ske på 2:ans växel!
Launchar ordentligt och slirar iväg med kopplingen och bilen boggar IGEN........jag har glömt släppa knappfan IGEN..IGEN..IGEN..2,3sek 60fot, ridå!!!!!!
Det var dom ända reporna jag hann köra, och då lineade jag upp direkt efter körning, man hinner inte få in snitsen och justera fram tiden på en helt nybyggd bil på så lite körning....
Så nu blir det satsa på nya större däck, bättre dämpare ibak (då det ska köras dragrace) och en brytare för launchen på kopplingspedalen! sen hoppas jag på att 10:an sitter, om det blir i år får vi se.
Jag hade 2st mål med premiären, det första var att sätta min första 10:a...det andra var att komma hem med en hel bil......och det lyckade jag med iallafall....
Vill iallafall tacka alla som hjälpt till, framförallt Nobbe och Johan (som även eccokörde ner
)
och alla glada ppf:are som kom fram och pratade, även ni som hjälpte till att putta upp bilen på trailern då vi drog oss hemmåt! Tack ska ni ha!
Här är en liten film på sista repan......fuck att jag inte satte den, då hade 10:an varit ett faktum...
/mvh