Page 19 of 42

Posted: 03 Dec 2007, 09:10
by bmw_fredde
Gött då! då borde du ju nästan va färdig i motorutrymmet i januari?

Posted: 04 Dec 2007, 16:10
by AndreasT
Ja förhoppningsvis borde jag få gjort det mesta då.

Svetsade klart grenröret idag, fan vad trångt och jobbigt det var.
Har fel fläns för turbon så den blir att byta till en med rätt hålmönster.

Image
Image
Image
Image

Posted: 04 Dec 2007, 16:22
by pelko
Det ser fan inte ut att vara gott om plats :D

Tycker placeringen blev vettig med tanke på omständigheterna.

mvh Mathias

Posted: 04 Dec 2007, 17:20
by HULTA
riktigt fint grenrör

,mvh

Posted: 04 Dec 2007, 18:18
by Overcharged
ser riktigt niice ut! blir väldigt kul att se vad denna motorn kommer prestera i bänken

Posted: 05 Dec 2007, 19:55
by wallin
ska du köra med standard plenum eller blir det hem smide :D

Posted: 05 Dec 2007, 20:01
by AndreasT
Från början var det tänkt köra med något egetbyggt pleneum, men org plenuem är ju bra utformat.
Enda nackdelen är väl det brukar spricka ibland men borde kunna gå att förstärka med några pinnar. Har inte bestämt mig ännu men lutar nog åt org just nu.

Posted: 05 Dec 2007, 21:14
by wallin
AndreasT wrote:Från början var det tänkt köra med något egetbyggt pleneum, men org plenuem är ju bra utformat.
Enda nackdelen är väl det brukar spricka ibland men borde kunna gå att förstärka med några pinnar. Har inte bestämt mig ännu men lutar nog åt org just nu.


stod och kollade på mitt när vi körde den på rullarna .
och gummi bälgarna till rören såg inte roliga ut vid 1bar kan jag lova :?
och det ser ut som om grejerna ska flyga isär :oops:

Posted: 06 Dec 2007, 12:07
by Christer J
Behåll orginal, tror du får svårt att förbättra det ur effekt synpunkt.
Håller gör det också, vi körde limmets med över 2bar flitigt. Den motorn
gick en hel del. Titta på Limmets broms film så får ni se hur bälgarna ser
ut vid 2,5bar.men dom höll. Inga pinnar heller.
/Christer

Posted: 07 Dec 2007, 14:03
by AndreasT
Jo, org blir det nog får bara hoppas det inte blir några kraftiga baktändningar då.
Har även beställt mig en 2-skivig Tilton koppling. Blev en med cerametallic lameller som skall vara bättre lämpad för gatan än den förra.
Har även beställt slangar, kopplingar från Earls till hela soppa samt olje systemet.

Image

Posted: 11 Dec 2007, 21:54
by AndreasT
Vad för oljepump rek när turbon kommer såpass lågt?
Har hört att en biltema pump skall ha en lämplig? Är det denna som brukar användas Länk? Bör man göra ett uppsamlingkärl innan?

Posted: 11 Dec 2007, 21:56
by pelko
Bilen skall byggas klart och rastas hårt :D :D :D

mvh Mathias

Posted: 13 Dec 2007, 15:21
by Bmwandreas
AndreasT wrote:Vad för oljepump rek när turbon kommer såpass lågt?
Har hört att en biltema pump skall ha en lämplig? Är det denna som brukar användas Länk? Bör man göra ett uppsamlingkärl innan?


Det är den pumpen, funkar kalas.
Montera den med fall från turbon rätt in i pumpen med slang bara.

Posted: 13 Dec 2007, 16:12
by AndreasT
Okaj tackar så mycket!

Posted: 15 Dec 2007, 22:10
by AndreasT
Har tagit ur alla gamla bussningar i bakvagnen idag. Återstår att ta ur drivaxlarna men dom sitter som fan i splinesen, får skaffa en kraftigare avdragare.
Förstärkte även diff infästning i bakvagnbryggan, och skall gänga om till kraftigare skruv dimmension.
Mycket att göra nu så blir inte så mycket gjort. Har mätt upp bromsoken från e46 och det kräver man fräser av 6mm vid fästet på bromsoket så skall den passa fint i spindeln och centrera mot skivan. Har även svetsat klart ett till grenrör då det byggs ytterliggare en fräck e36.

Posted: 15 Dec 2007, 22:43
by bmw_fredde
Å vad är nu det för nån mer rolig e36a?

Posted: 15 Dec 2007, 23:29
by s2_i_e30
det är en samma licka fast kommer bo i E-tuna i stället :)