Page 19 of 22
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 16 Apr 2015, 08:05
by -AL-
Riktigt skönt stuk på denna!
//AL
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 17 Apr 2015, 10:23
by Casy
Blev ytterligare en provrunda igår, och det verkar som min BTR sjunger på sista versen. Ibland lägger den av, och man får knacka på den lite försiktigt för den ska hoppa igång igen
så lär byta den ganska snart. Och i helgen ska bilen iväg på 4-hjulsinställning, känns bra
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 19 Apr 2015, 19:03
by Casy
Gjorde en snabbtvätt, och efter det ett glidarvarv genom stan
Blev jäkla kass kvalité på bilden såg jag efter uppladdningen...
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 27 Apr 2015, 11:52
by Casy
En liten fundering... Har haft problem med bilens värmeventil på värmepaketet. Den håller inte helt tätt, så jag får fortfarande värme in till kupén när jag bara vill ha kalluft. Blir satans svettigt sommartid
kan jag sätta en egen ventil på slangen som går till värmepaketet, och isåfall stänga tillförseln helt och hållet, utan att riskera vattensystemets funktion???? Eftersom detta är en M42B18 så kanske den inte gillar det...
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 29 Apr 2015, 06:50
by Casy
Söker fortfarande svar på ovan nämnda fråga..
Men till en annan grej.. Igår var jag och besökte SFRO för lite synpunkter och åsikter av vad jag kan behöva fixa inför en registrering. Det gick väldigt bra måste jag ändå säga. En slutljuddämpare lyckas inte hålla nere oljudet, så en mittre dämpare måste monteras, samt att vevhusventilationen måste byggas in i insuget. Annars var allt tipptopp!
så nu ska jag tillverka en bottenplatta för ett stort PiperX-filter som täcker samtliga trattar! Wohoo
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 29 Apr 2015, 11:35
by Jens92
Gällande dragningen till värmepaketet så skulle du ju kunna skaffa en 3-vägs ventil om du är rädd att det måste cirkulera hela tiden. Det vill säga att du väljer mellan att det cirkulerar genom värmepaketet eller direkt till över till slangen som kommer från värmepaketet.
Får väl säga grattis till bra betyg av sfro också
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 02 May 2015, 15:51
by Casy
Jens92 wrote:Gällande dragningen till värmepaketet så skulle du ju kunna skaffa en 3-vägs ventil om du är rädd att det måste cirkulera hela tiden. Det vill säga att du väljer mellan att det cirkulerar genom värmepaketet eller direkt till över till slangen som kommer från värmepaketet.
Får väl säga grattis till bra betyg av sfro också
Ja det skulle ju fungera, men kändes halvkrångligt att behöva dra massa nya slangar för att koppla in en sån ventil. Enklare å bara sätta en vanlig 2-vägs på slangen innan värmepaketet
Denna bilden är ju från ett E30 värmepaket.. hur vet man hur den ventilen är uppbyggd?
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 13 May 2015, 21:53
by Casy
Ingen som har koll på hur ventilen i bild fungerar?
Snart är det dags för årets första cruising. Tog en dålig mobilbild från helgen
Bytte BTR tidigare ikväll pga svajigt AFR-värde. Men nu ligger det stabilt igen. Fick ändra lite i bränslemappen bara! Förresten, är det någon som har koll på vad för tändning man brukar kunna köra på 16v-motorer som är högkompade? Tror jag ligger på 28 grader nu
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 29 May 2015, 16:50
by Casy
Är fortfarande brydd över värmepaketet om det är OK att stoppa flödet på en M42-motor?
Jag vet inte om jag nämnde det, men dom synpunkter jag fick från SFRO håller just nu på att fixas. Köpte nytt filter idag så motorn får andas lite bättre, samt att det underlättar att dra in vevhusventilationen rakt in i bottenplattan
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 08 Jun 2015, 12:17
by Clew
Kanske inte ett riktigt 100%-igt svar på din fråga, men på min E28 518 satt ett sånt vajerstyrt spjäll på slangen till värmepaketet.
Nu har jag en M50 i bilen (det är ju typ detsamma som M42 i hur kylsystemet är uppbyggt?) och jag har kvar spjället fortfarande.
Sitter mellan bakre anslutning på toppen och nedre anslutning på värmepaketet (om jag minns rätt?).
Givetvis får man ha spjället öppet när man luftar, men jag har inte sett några negativa effekter av att ha det stängt när man är ute och åker.
På E34an jag tog motorn från så sitter någon form av elektrisk solenoidstyrd ventil till detta. Den är ju inte av eller på utan skickar vattnet till två olika slangar beroende på läge.
Mkt möjligt att den återcirkulerar vattnet när man inte vill ha värme i kupen då men har inte forskat djupare i det eftersom det funkar bra.
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 12 Jun 2015, 20:43
by Casy
Clew wrote:Kanske inte ett riktigt 100%-igt svar på din fråga, men på min E28 518 satt ett sånt vajerstyrt spjäll på slangen till värmepaketet.
Nu har jag en M50 i bilen (det är ju typ detsamma som M42 i hur kylsystemet är uppbyggt?) och jag har kvar spjället fortfarande.
Sitter mellan bakre anslutning på toppen och nedre anslutning på värmepaketet (om jag minns rätt?).
Givetvis får man ha spjället öppet när man luftar, men jag har inte sett några negativa effekter av att ha det stängt när man är ute och åker.
På E34an jag tog motorn från så sitter någon form av elektrisk solenoidstyrd ventil till detta. Den är ju inte av eller på utan skickar vattnet till två olika slangar beroende på läge.
Mkt möjligt att den återcirkulerar vattnet när man inte vill ha värme i kupen då men har inte forskat djupare i det eftersom det funkar bra.
Jajemen det stämmer bra, det är samma wire-styrda uppbyggnad på dessa värmepaket. När man stänger av värmen så ska ju spjället stänga, annars går ju fortfarande värmen in till värmepaketet och då kommer det bara varm luft in i kupén. Så med original M10-motor så fungerar det uppenbarligen bra att ha den funktionen. Men hur M42-motorn reagerar på om jag nyper av cirkulationen, det vet jag inte.... så tillbaka på ruta 1
Lite off topic... jag har tittat in en 2002tii som jag är sugen på. Det handlar inte om så mycket pengar, men det är ett jäkla projekt att ro i land
Bilen är helt urplockad och motorn kluven i delar. Det mesta i rostlagning är redan gjort, och verkar egentligen klar för lack. Men varför motorn är delad vet jag inte, kanske bara skulle helrenoveras i samband med övriga bilen? Mycket frågetecken runt projektet men känns ändå dumt att tacka nej när priset är rätt
kanske kanske........
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 12 Jun 2015, 21:05
by sofie
Hej jag har tagit en sådan
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/F ... _3025_000/" onclick="window.open(this.href);return false; till min manta ,då kan du stänga fast cirkulationen e kvar //erik
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 14 Jun 2015, 13:21
by Nisse Järnet
Måste ju gå att stänga? Det sitter ju bara två slangar på E30 och då lär ju ventilen stängas?
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 15 Jun 2015, 21:22
by Fabian
Har en m42á i en kadett c med orginal ventil från opel som stänger helt. Det funkar fint för mig iaf!
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 30 Jun 2015, 16:21
by Casy
Tack för era inputs! Jag ska prova montera en egen ventil och stänga av flödet. Man dör ju annars! Blir stekhett och olidligt att köra
Angående 1602an så har Nisse Järnet vaskat fram ytterligare en BTR eftersom etanolen verkar äta upp dessa! I övrigt har det stått rätt still med bilen.
Istället har jag letat delar till 2002 tii som jag muntligt sett redan har köpt
Har även köpt på mig en -63 Bubbla som det ska renoveras bromsar på. Helt okej skick annars! Lär dyka upp bilder vid tillfälle..
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 30 Jun 2015, 18:22
by Micke
Casy wrote:
ytterligare en BTR eftersom etanolen verkar äta upp dessa!
Väldigt märkligt för jag körde min M42 på etanol i 5-6 år utan att behöva byta den? Bytte inte ens till bensin över vintern utan det var sprit i bilen för jämnan och det var aldrig några problem.
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 01 Jul 2015, 17:13
by Casy
Micke wrote:Casy wrote:
ytterligare en BTR eftersom etanolen verkar äta upp dessa!
Väldigt märkligt för jag körde min M42 på etanol i 5-6 år utan att behöva byta den? Bytte inte ens till bensin över vintern utan det var sprit i bilen för jämnan och det var aldrig några problem.
Nej jag håller med.. Trodde inte heller att det skulle bli ett problem! Kör ju med etanoltillsats efter första BTRen gick paj, men denna strök med ändå. Kan ju haft otur bara