BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by -AL- »

Riktigt skönt stuk på denna!

//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

Blev ytterligare en provrunda igår, och det verkar som min BTR sjunger på sista versen. Ibland lägger den av, och man får knacka på den lite försiktigt för den ska hoppa igång igen :) så lär byta den ganska snart. Och i helgen ska bilen iväg på 4-hjulsinställning, känns bra :D

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

Gjorde en snabbtvätt, och efter det ett glidarvarv genom stan ;) Blev jäkla kass kvalité på bilden såg jag efter uppladdningen...

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

En liten fundering... Har haft problem med bilens värmeventil på värmepaketet. Den håller inte helt tätt, så jag får fortfarande värme in till kupén när jag bara vill ha kalluft. Blir satans svettigt sommartid ;) kan jag sätta en egen ventil på slangen som går till värmepaketet, och isåfall stänga tillförseln helt och hållet, utan att riskera vattensystemets funktion???? Eftersom detta är en M42B18 så kanske den inte gillar det... :?

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

Söker fortfarande svar på ovan nämnda fråga.. :)

Men till en annan grej.. Igår var jag och besökte SFRO för lite synpunkter och åsikter av vad jag kan behöva fixa inför en registrering. Det gick väldigt bra måste jag ändå säga. En slutljuddämpare lyckas inte hålla nere oljudet, så en mittre dämpare måste monteras, samt att vevhusventilationen måste byggas in i insuget. Annars var allt tipptopp! :D så nu ska jag tillverka en bottenplatta för ett stort PiperX-filter som täcker samtliga trattar! Wohoo :D
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Jens92 »

Gällande dragningen till värmepaketet så skulle du ju kunna skaffa en 3-vägs ventil om du är rädd att det måste cirkulera hela tiden. Det vill säga att du väljer mellan att det cirkulerar genom värmepaketet eller direkt till över till slangen som kommer från värmepaketet.

Får väl säga grattis till bra betyg av sfro också :D
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

Jens92 wrote:Gällande dragningen till värmepaketet så skulle du ju kunna skaffa en 3-vägs ventil om du är rädd att det måste cirkulera hela tiden. Det vill säga att du väljer mellan att det cirkulerar genom värmepaketet eller direkt till över till slangen som kommer från värmepaketet.

Får väl säga grattis till bra betyg av sfro också :D
Ja det skulle ju fungera, men kändes halvkrångligt att behöva dra massa nya slangar för att koppla in en sån ventil. Enklare å bara sätta en vanlig 2-vägs på slangen innan värmepaketet ;) Denna bilden är ju från ett E30 värmepaket.. hur vet man hur den ventilen är uppbyggd?

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

Ingen som har koll på hur ventilen i bild fungerar?


Snart är det dags för årets första cruising. Tog en dålig mobilbild från helgen :) Bytte BTR tidigare ikväll pga svajigt AFR-värde. Men nu ligger det stabilt igen. Fick ändra lite i bränslemappen bara! Förresten, är det någon som har koll på vad för tändning man brukar kunna köra på 16v-motorer som är högkompade? Tror jag ligger på 28 grader nu


Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

Är fortfarande brydd över värmepaketet om det är OK att stoppa flödet på en M42-motor?

Jag vet inte om jag nämnde det, men dom synpunkter jag fick från SFRO håller just nu på att fixas. Köpte nytt filter idag så motorn får andas lite bättre, samt att det underlättar att dra in vevhusventilationen rakt in i bottenplattan ;)

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Clew »

Kanske inte ett riktigt 100%-igt svar på din fråga, men på min E28 518 satt ett sånt vajerstyrt spjäll på slangen till värmepaketet.
Nu har jag en M50 i bilen (det är ju typ detsamma som M42 i hur kylsystemet är uppbyggt?) och jag har kvar spjället fortfarande.
Sitter mellan bakre anslutning på toppen och nedre anslutning på värmepaketet (om jag minns rätt?).

Givetvis får man ha spjället öppet när man luftar, men jag har inte sett några negativa effekter av att ha det stängt när man är ute och åker.
På E34an jag tog motorn från så sitter någon form av elektrisk solenoidstyrd ventil till detta. Den är ju inte av eller på utan skickar vattnet till två olika slangar beroende på läge.
Mkt möjligt att den återcirkulerar vattnet när man inte vill ha värme i kupen då men har inte forskat djupare i det eftersom det funkar bra.
Lars Lengstrand
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

Clew wrote:Kanske inte ett riktigt 100%-igt svar på din fråga, men på min E28 518 satt ett sånt vajerstyrt spjäll på slangen till värmepaketet.
Nu har jag en M50 i bilen (det är ju typ detsamma som M42 i hur kylsystemet är uppbyggt?) och jag har kvar spjället fortfarande.
Sitter mellan bakre anslutning på toppen och nedre anslutning på värmepaketet (om jag minns rätt?).

Givetvis får man ha spjället öppet när man luftar, men jag har inte sett några negativa effekter av att ha det stängt när man är ute och åker.
På E34an jag tog motorn från så sitter någon form av elektrisk solenoidstyrd ventil till detta. Den är ju inte av eller på utan skickar vattnet till två olika slangar beroende på läge.
Mkt möjligt att den återcirkulerar vattnet när man inte vill ha värme i kupen då men har inte forskat djupare i det eftersom det funkar bra.
Jajemen det stämmer bra, det är samma wire-styrda uppbyggnad på dessa värmepaket. När man stänger av värmen så ska ju spjället stänga, annars går ju fortfarande värmen in till värmepaketet och då kommer det bara varm luft in i kupén. Så med original M10-motor så fungerar det uppenbarligen bra att ha den funktionen. Men hur M42-motorn reagerar på om jag nyper av cirkulationen, det vet jag inte.... så tillbaka på ruta 1 :wink: :lol:

Lite off topic... jag har tittat in en 2002tii som jag är sugen på. Det handlar inte om så mycket pengar, men det är ett jäkla projekt att ro i land :) Bilen är helt urplockad och motorn kluven i delar. Det mesta i rostlagning är redan gjort, och verkar egentligen klar för lack. Men varför motorn är delad vet jag inte, kanske bara skulle helrenoveras i samband med övriga bilen? Mycket frågetecken runt projektet men känns ändå dumt att tacka nej när priset är rätt :) kanske kanske........
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
sofie
Posts: 226
Joined: 09 Mar 2007, 17:35

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by sofie »

Hej jag har tagit en sådan http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/F ... _3025_000/" onclick="window.open(this.href);return false; till min manta ,då kan du stänga fast cirkulationen e kvar //erik
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Nisse Järnet »

Måste ju gå att stänga? Det sitter ju bara två slangar på E30 och då lär ju ventilen stängas? :P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Fabian
Posts: 21
Joined: 22 May 2013, 21:10
Location: Borås

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Fabian »

Har en m42á i en kadett c med orginal ventil från opel som stänger helt. Det funkar fint för mig iaf!
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

Tack för era inputs! Jag ska prova montera en egen ventil och stänga av flödet. Man dör ju annars! Blir stekhett och olidligt att köra :lol:

Angående 1602an så har Nisse Järnet vaskat fram ytterligare en BTR eftersom etanolen verkar äta upp dessa! I övrigt har det stått rätt still med bilen.

Istället har jag letat delar till 2002 tii som jag muntligt sett redan har köpt ;) Har även köpt på mig en -63 Bubbla som det ska renoveras bromsar på. Helt okej skick annars! Lär dyka upp bilder vid tillfälle..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Micke »

Casy wrote: ytterligare en BTR eftersom etanolen verkar äta upp dessa!
Väldigt märkligt för jag körde min M42 på etanol i 5-6 år utan att behöva byta den? Bytte inte ens till bensin över vintern utan det var sprit i bilen för jämnan och det var aldrig några problem.
/M|cke F@.gner
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis

Post by Casy »

Micke wrote:
Casy wrote: ytterligare en BTR eftersom etanolen verkar äta upp dessa!
Väldigt märkligt för jag körde min M42 på etanol i 5-6 år utan att behöva byta den? Bytte inte ens till bensin över vintern utan det var sprit i bilen för jämnan och det var aldrig några problem.
Nej jag håller med.. Trodde inte heller att det skulle bli ett problem! Kör ju med etanoltillsats efter första BTRen gick paj, men denna strök med ändå. Kan ju haft otur bara :D
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply