635csi Turbo! Till salu!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by erikjakan »

Version 2.0,
Det är en kant runt fläkten som sluter tätt mot kylaren,m ed gummilist på!
Image
Image
Image

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

635csi turbo! Uppstartad!

Post by Ronnie AVR »

Min m50 har aldrig hållit tempen bra på tomgång med bara en fläkt :( då har jag ändå en stoor fin kylare och en 14 tumsfläkt men när jag köpte din lilla spal Erik och kör dubbla funkar de sjukt bra även o köer i 30 graders ute temp :)
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by Pimplaren »

Blir riktigt stiligt nu Erik!
Tror dendär kylkåpan o fläkt kommer fungera bra, svalkade kylaren riktigt snabbt! :D
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by erikjakan »

Tog en sväng med 635an idag.

Kändes fint när den fick smaka lite laddtryck :)!

Dock uppenbarade sig några problem.

1 Hastighetsmätaren funkar ej. (SI-batterier i instrumentet)?
2 Abslampan tändes efter en stund. (absen funkade bra först sen inte alls)
3 Bromsarna känns svampiga, servoverkan efter 2 sekunders broms först.

Inget omöjligt att ordna men bromsrunket har jag ingen större lust med :/

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
lelleal
Posts: 159
Joined: 27 Aug 2011, 23:48

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by lelleal »

bromsrunket va de rätta ordet :lol:
Alexander Lennartsson
urq 20 vv
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

635csi turbo! Uppstartad!

Post by Ronnie AVR »

Svampig kan väl bero på för liten kolvdia i huvudcylindern för du har väl bytt till värre bromsar med större kolvar? Har du kopplat alla slangar rätt från servopumpen då?
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

635csi turbo! Uppstartad!

Post by Magnaten »

Ronnie AVR wrote:Svampig kan väl bero på för liten kolvdia i huvudcylindern för du har väl bytt till värre bromsar med större kolvar? Har du kopplat alla slangar rätt från servopumpen då?


Han påstår att det e i princip samma kolvarea nu, vette fan var jag läste det
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by Pimplaren »

Vi åkte somsagt en sväng idag och allt kändes trevligt! lite småpyssel kvar men inga större grejer :)
Ruskigt bra byggt måste jag säga!!

Nu står den tvättad i väntan på 19" däck :mrgreen:

Bevis på svängen vi tog :twisted:
Image

Image


Och lite kuriosa för öronen, hade visst ändrat kvaliteten på mobilen PGA kåta slynor som vill ja jerkoff filmer..... 8) :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=d3-wVdXK ... zA&index=1
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by Pimplaren »

Ronnie AVR wrote:Svampig kan väl bero på för liten kolvdia i huvudcylindern för du har väl bytt till värre bromsar med större kolvar? Har du kopplat alla slangar rätt från servopumpen då?



Min m5 är inte alls svampig och den har en 1kolvare org och nu jumbo 6 eller 8kolvs ok.. =P tror att det är bromsbomben eller luft i systemet?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by Magnaten »

Pimplaren wrote:
Ronnie AVR wrote:Svampig kan väl bero på för liten kolvdia i huvudcylindern för du har väl bytt till värre bromsar med större kolvar? Har du kopplat alla slangar rätt från servopumpen då?



Min m5 är inte alls svampig och den har en 1kolvare org och nu jumbo 6 eller 8kolvs ok.. =P tror att det är bromsbomben eller luft i systemet?



haltande jämfärelse, har du spanat in kolvstorleken på kinajumbo 6-pot oken? dom är ju byggda för att du ska slippa byta huvudbromscyllen.
you know.... one caliper fits them all jaoooooo

:mrgreen:
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by Nisse Järnet »

Har du samma rullomkrets runt om?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by erikjakan »

Ronnie AVR wrote:Svampig kan väl bero på för liten kolvdia i huvudcylindern för du har väl bytt till värre bromsar med större kolvar? Har du kopplat alla slangar rätt från servopumpen då?


Förstår vad du menar, men inte sån känsla riktigt.

har en 750 hcyl på ingående, men jag tror det är nå knas med bromskraftförstärkaren. Den läcker ut servoolja när man tar bort hcyl + att den läcker lite nu med.

MVH
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by erikjakan »

Nisse Järnet wrote:Har du samma rullomkrets runt om?


Körde på 523ans hjul, dvs 235/45 17 fram och 255/40 17 bak 202.09 resp 199.74cm i rullomkrets.

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by erikjakan »

Idag köpte jag en db mätare på kjell o company.

Utan kat och utan pipa, samt utan insats låter den ca 95 db på tomgång mätt vid höger bakljus.

Efter att ha tillverkat en smidig insats så landade ljudnivån på ca 82db mätt på samma ställe.

ca 10 meter vinkelrätt från bilen lät den ca 82db vid varvande runt 3-4krpm.

Då ska katen på också!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by xelerator »

Bra jobbat, med katten är du hemma :)...

Tack för kammarna btw..

Mvh
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by Nisse Järnet »

erikjakan wrote:
Nisse Järnet wrote:Har du samma rullomkrets runt om?


Körde på 523ans hjul, dvs 235/45 17 fram och 255/40 17 bak 202.09 resp 199.74cm i rullomkrets.

MVH Erik

Så lite borde inte spela nån roll :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Re: 635csi turbo! Uppstartad!

Post by ramberg »

erikjakan wrote:Idag köpte jag en db mätare på kjell o company.

Utan kat och utan pipa, samt utan insats låter den ca 95 db på tomgång mätt vid höger bakljus.

Efter att ha tillverkat en smidig insats så landade ljudnivån på ca 82db mätt på samma ställe.

ca 10 meter vinkelrätt från bilen lät den ca 82db vid varvande runt 3-4krpm.

Då ska katen på också!

MVH Erik


Sid.10 har du hur du mäter i ex. rally m.m - http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2013.pdf

Låter inte som du kommer ha några problem med sådana krav! :)
Blir ett fint bygge det här, hoppas den går igenom smärtfritt sen!

Mvh
Post Reply