Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Är det M50B25 kolvar och B20B25 stakar jag skall ha för att få ner kompet?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

M50B25 vanoskolvar och M50 ickevanos stakar är det väl, fast du kan även använda M20B25 stakar men de är klenare.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

M20 stakarna borde räcka till mitt mesladd..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Går det att köra Svarade M20B25 kat kolvar med M50 ickevanos-stakar?

Eller får man samma komp med svarvade M50B25 Vanoskolvar? Och blir det stabilare då?
User avatar
OCR Pettzon
Posts: 79
Joined: 20 Nov 2005, 19:13
Location: Malmbäck

Post by OCR Pettzon »

peppe wrote:M20B20 topparna sägs ju ska vara mera stryktåliga.

Men jag säger det bara, om det sedan finns en snubbe som laddat 3kg med effekt och klarat sig, grattis inte lönt för honom att handla trissltotter;)


Hendrik laddade 2.5kg med robbins gamla motor som har en osvetsad topp som går än idag. Men vi kanske har ren tur, jag vet inte. Jag kör med svetsad topp iaf och tycker du ska kosta på de me chrille.
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Tysken wrote:M50B25 vanoskolvar och M50 ickevanos stakar är det väl, fast du kan även använda M20B25 stakar men de är klenare.

Och tyngre :?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tjupp, nu var det ett tag sen det hände nåt.

Mega Squirt är nu inhandlat för att styra soppa och tändning. Samtidigt kan jag slänga LMM:en i sopporna och få lite go gasrespons.
Turbon är såld, den såg ju så liten ut.
Här provas den nya ut. Borde räcka till tycker jag:

Image



Kolvar från M50 Vanos motorn skall inhandlas för att få ner kompet.
Blocket skall O-ringas samt toppen svetsas... * vi får la se hur det blir me svetsningen*


Nya Effekt målet är: Mer än innan :twisted: Detta bör räcka för att lägga lite lakris tycker man.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Äntligen tar du ditt förnuft till fånga ! :)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

ha ha... Visste att du skulle vara den första att skriva :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

för liten ju större måste du ju ha :wink: 8)
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

vad är det för snurra?
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Man kan svetsa toparna för bättre hållbarhet, men M20/B25 toparna håller för en hel del om man inte får spikningar. Jag laddade 2,6 bar i min och den klarade det. Sen blåste jag en packning och ettans cylinder fyldes med vatten som inte gick att komprimera mer, då krökte jag M50 staken...men topen klarade sig. Kan tillägga att jag portade topen allt vad det gick. Kanske hade jag en sprängsäker exemplar???
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Mirre: Det verkar vara lite lotteri med topparna svar ja. Men går säkert att ladda 4bar också.

Frågan är vid vilka cylindertryck toppen börjar deppa och packningen börjar glida omkring.

Men, svetsat är ju säkrare det är ju bevisat, varför chansa på en sådan pass ( oftast ) påkostad komponent.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nu har jag lekt lite med MegaSquirten tillsammans med MegaStimulator...

Image


Så här ser det ut i MegaTune...

Image



Tycker dock att MegaTunix verkar vara ett bättre program.
http://megatunix.sourceforge.net/
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ska jag fortfarande ha en progressiv BTR nu när jag ska köra med MS?
Borde det inte bli svårare och mappa om trycket höjs med laddet?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Skaffa en linjär btr
Post Reply