Page 19 of 24
Thörns e30 turbo
Posted: 04 Jun 2012, 17:28
by Thörn
Thörns e30 turbo
Posted: 06 Jun 2012, 13:07
by Thörn
Feting bromsar, e46 330 Brembo skivor, 325mm med MB AMG Brembo 4-kolvs ok.
Ser ut att gå att passa ihop bra med lite spacer och adapter

5mm spacer innanför skivan blev för lite så jag får ha ut den något mer.. frågan är hur det blir med centreringen, för skivan centrerar ju på den större ringen innanför själva navhålet, och med spacer når ju inte den dit ut. bultcentrering på skivan känns sådaär..



Re: Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 06 Jun 2012, 14:20
by affe
Samma uppsättning bromsar som mig förutom att jag har ok från m3 e46. Får jaguaroken plats utan att ta i fälgen?
Thörns e30 turbo
Posted: 06 Jun 2012, 16:27
by Thörn
Inte testat än, hoppas på det
Thörns e30 turbo
Posted: 06 Jun 2012, 19:31
by Thörn
Gjorde ett par bonn-adaptrar i 10 mm järn, verkar kunna bli bra. Får väl lämna till någon storfräsare sedan och få det lite snyggt CNC fixat.

Re: Thörns e30 turbo
Posted: 07 Jun 2012, 09:56
by Thörn
Någon som vet om det finns färdiga ringar som ger skivan centrering i centrumet?
Skall alltså passa på navet och sedan bygga utåt ett par millimeter så skivan centreras mot denna..se mellanrummet på bild nedan:
Det är ju ett par millimeter mellan navcentrumet och skivans hål, går ju att svarva till men vet en viss svarvare som har häcken full just nu

Re: Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 10 Jun 2012, 15:45
by Thörn
Fan också det fick inte plats i fram fälgarna, blir nog något mindre grejer, 540 ok

Re: Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 10 Jun 2012, 19:47
by affe
om du tänker svarva centreringsringar för skivorna så köper jag gärna ett par om du vill göra fler...
Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 11 Jun 2012, 06:49
by Thörn
Tyvärr ingen tid.

Igår fick jag svarvat en centreringsring, tar evigheter för mig... Jag skar ut centrumet från ett par gamla e30 bromsskivor. Svarvade upp centrumet till 73 nånting, och yttre till 78.8 har jag för mig. Då får man lagom höjd på ringen.
Frågan är om inte bromsskivorna är lite stora till fälgarna. Funderar på att gå ner till 328 e46 som ligger på 300mm ungefär.
Re: Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 16 Jun 2012, 09:42
by Thörn
Provat med 540 ok istället, de passar fint i skivorna och bygger mindre utåt men ändå blir det för mycket för fälgarna

måste köra spacers eller mindre grejer.
Kanske går att slipa ner på 540 oken lite?
Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 03 Jul 2012, 10:29
by Thörn

Köpte 20mm spacers, testade med dom och då fanns plats för oken iallafall.
Fälgen hamnade galet långt ut med dom så nu har jag svarvat ner spacersarna till 9 mm och det går fortfarande fritt
Kan nog gå med ett par millimeter till, man kan ju fila lite på 540 oken också.
Fördelen med dessa spacers att de blir smidigt med centreringen med fälgen, det var knep innan då man spacat skivan 8mm utåt (för styrleden) och fälgkanten är fasad så man hade ingen centrering kvar för fälgen då.
Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 03 Jul 2012, 16:13
by Thörn
Nu så, en del meck att få allt att passa, men nu e bryggan ihop med 535 nav och raka hjulvinklar.
Blir nog lite jobb få dit bryggan med bärarmarna i men det borde gå med lite envishet

Sätter dit bromssköldar senare då jag inte har skaffat än, funderar på vilka sköldar som lirar med e30 handbroms och 280mm skivor...?

Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 03 Jul 2012, 18:34
by Thörn
Kapish nu e bakvagnen monterad, e36 328 skivorna sitter fint. Hålet för skivhållar skruven satt annorlunda i naven dock.
Nu e det upp med diffen och dit med fästen.
Bromsskivorna ser löjligt små ut på bilden

men bak e det 280mm och fram 325mm


Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 04 Jul 2012, 14:59
by Thörn
E30 325 framok bak?

Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 04 Jul 2012, 16:25
by Thörn
Diffen på plats, fixa fästen nu bara

Re: Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 04 Jul 2012, 22:46
by Ripper
Ser bra ut, tungt att meka bakvagn!
Re: Thörns e30 turbo, upgrading 2.0...
Posted: 05 Jul 2012, 09:10
by Thörn
Ripper wrote:Ser bra ut, tungt att meka bakvagn!
Tvärtom, igår var det 29grader hett utanför garaget i GBG, inne i garaget svala 21 grader, mycket behagligare vara inne i garaget nu.
