Feting bromsar, e46 330 Brembo skivor, 325mm med MB AMG Brembo 4-kolvs ok.
Ser ut att gå att passa ihop bra med lite spacer och adapter
5mm spacer innanför skivan blev för lite så jag får ha ut den något mer.. frågan är hur det blir med centreringen, för skivan centrerar ju på den större ringen innanför själva navhålet, och med spacer når ju inte den dit ut. bultcentrering på skivan känns sådaär..
Någon som vet om det finns färdiga ringar som ger skivan centrering i centrumet?
Skall alltså passa på navet och sedan bygga utåt ett par millimeter så skivan centreras mot denna..se mellanrummet på bild nedan:
Det är ju ett par millimeter mellan navcentrumet och skivans hål, går ju att svarva till men vet en viss svarvare som har häcken full just nu
Tyvärr ingen tid.
Igår fick jag svarvat en centreringsring, tar evigheter för mig... Jag skar ut centrumet från ett par gamla e30 bromsskivor. Svarvade upp centrumet till 73 nånting, och yttre till 78.8 har jag för mig. Då får man lagom höjd på ringen.
Frågan är om inte bromsskivorna är lite stora till fälgarna. Funderar på att gå ner till 328 e46 som ligger på 300mm ungefär.
Provat med 540 ok istället, de passar fint i skivorna och bygger mindre utåt men ändå blir det för mycket för fälgarna måste köra spacers eller mindre grejer.
Kanske går att slipa ner på 540 oken lite?
Köpte 20mm spacers, testade med dom och då fanns plats för oken iallafall.
Fälgen hamnade galet långt ut med dom så nu har jag svarvat ner spacersarna till 9 mm och det går fortfarande fritt
Kan nog gå med ett par millimeter till, man kan ju fila lite på 540 oken också.
Fördelen med dessa spacers att de blir smidigt med centreringen med fälgen, det var knep innan då man spacat skivan 8mm utåt (för styrleden) och fälgkanten är fasad så man hade ingen centrering kvar för fälgen då.
Nu så, en del meck att få allt att passa, men nu e bryggan ihop med 535 nav och raka hjulvinklar.
Blir nog lite jobb få dit bryggan med bärarmarna i men det borde gå med lite envishet
Sätter dit bromssköldar senare då jag inte har skaffat än, funderar på vilka sköldar som lirar med e30 handbroms och 280mm skivor...?
Kapish nu e bakvagnen monterad, e36 328 skivorna sitter fint. Hålet för skivhållar skruven satt annorlunda i naven dock.
Nu e det upp med diffen och dit med fästen.
Bromsskivorna ser löjligt små ut på bilden men bak e det 280mm och fram 325mm