Page 19 of 27

Posted: 25 May 2008, 10:29
by MrQuickzilver
Marco Garver wrote:
MrQuickzilver wrote:
HULTA wrote:prova ändra csd till 84grader


Kan ju prova men kan det verkligen göra skillnaden att den startar eller inte?


Vad står CSD på just nu?

Hur har du kontrollerat att spridarna öppnar?

Har du kollat så att du har tändning på alla 6 cyl i rätt sekvens? Dvs med tändnings lampa.

Mvh


CSD 90grader.

Har kollat så så spridarutgångarna öppnar med en lös spridare...både lyssnat o känt att dom öppnar när ja kör på starten.

Har kollat så d e gnista på alla stift iaf. Ska gå igenom alla mina kopplingar en gånt till så ja säkert har kopplat spolarna till rätt utgång.
Hur kollar ja d me lampa? :?

Posted: 25 May 2008, 10:51
by djm
har du räknat ut antalet grader alla cylindrar är i öd efter första cylindern. Man måste skriva in det ibörjan.

Du tar tändspolarna och trycker in en tändkabel i dom. Sen sätter på stiftet. Då kan du kolla.

När jag strobbade så det stämde fick jag det till 107csd. Men min gick igång på 84 också.

Du verkar ha stora problem. Så jag tar me en kabel och kopplar upp bärbara datorn i garaget och skickar min mapp till dig. Kom ihåg att den är ej testad. Den är bara tagen från en saab och har bara startat med den mappen. Så kör inte med den.

Posted: 25 May 2008, 12:10
by MrQuickzilver
djm wrote:har du räknat ut antalet grader alla cylindrar är i öd efter första cylindern. Man måste skriva in det ibörjan.

Du tar tändspolarna och trycker in en tändkabel i dom. Sen sätter på stiftet. Då kan du kolla.

När jag strobbade så det stämde fick jag det till 107csd. Men min gick igång på 84 också.

Du verkar ha stora problem. Så jag tar me en kabel och kopplar upp bärbara datorn i garaget och skickar min mapp till dig. Kom ihåg att den är ej testad. Den är bara tagen från en saab och har bara startat med den mappen. Så kör inte med den.


Jäpp har skrivit 1=0, 2=480, 3=240, 4=600, 5=120, 5=360.

Vore skitsnällt om du kunde göra d!

Posted: 25 May 2008, 15:18
by djm
Så nu har jag mejlat dig filen. Prova och se om de blir bättre.

Posted: 25 May 2008, 15:31
by BmwFredrik
Det kan inte vara spjäll läges givaren?

Posted: 25 May 2008, 18:49
by MrQuickzilver
djm wrote:Så nu har jag mejlat dig filen. Prova och se om de blir bättre.


Tackar för det!

BmwFredrik wrote:Det kan inte vara spjäll läges givaren?


Tror inte d den är ny och kalibrerad till nirat så den ska funka.

Posted: 25 May 2008, 19:27
by vectramicke
får du inga felkoder?

Posted: 25 May 2008, 19:44
by MrQuickzilver
vectramicke wrote:får du inga felkoder?


nops inte en enda felkod...

Posted: 25 May 2008, 20:09
by HULTA
har den inte ens gett förhoppning att det skulle vara nära att starta?
de e inte så att du dränkt den?
när du provar veva,hur många varv/min regitrerar nirat på datorn då?

Posted: 25 May 2008, 20:18
by MrQuickzilver
HULTA wrote:har den inte ens gett förhoppning att det skulle vara nära att starta?
de e inte så att du dränkt den?
när du provar veva,hur många varv/min regitrerar nirat på datorn då?


Nån liten tendens till o starta kanske d vart, nån lite puff ungefär men inte mer.
Visar ca 170rpm när ja kör på starten.

Posted: 25 May 2008, 21:31
by HULTA
startar pumpen när du börjar veva?eller klipper nira när du vrider på starten?isåfall har du ett problem där
har du haft upp stiften och kollat hur dom ser ut?kan ju vara så enkelt att den har drunknat

Posted: 25 May 2008, 21:46
by djm
MrQuickzilver wrote:
HULTA wrote:har den inte ens gett förhoppning att det skulle vara nära att starta?
de e inte så att du dränkt den?
när du provar veva,hur många varv/min regitrerar nirat på datorn då?


Nån liten tendens till o starta kanske d vart, nån lite puff ungefär men inte mer.
Visar ca 170rpm när ja kör på starten.


har du provat mappen jag skicka?

Tror jag hade råkat ändrat lite i tändningen på tomgång där. du får ändra tillbaka isåfall.

Posted: 25 May 2008, 21:56
by Marco Garver
Har du prövat ändra vilket motorvarv som kamaxelgivaren ska ge signal alt ställ om till ION ctrl.

Mvh

Posted: 25 May 2008, 22:12
by MrQuickzilver
HULTA wrote:startar pumpen när du börjar veva?eller klipper nira när du vrider på starten?isåfall har du ett problem där
har du haft upp stiften och kollat hur dom ser ut?kan ju vara så enkelt att den har drunknat


Pumparna går. Har haft ur ett stift och det luktar bränsle men är inte dränkt.

djm wrote:
MrQuickzilver wrote:
HULTA wrote:har den inte ens gett förhoppning att det skulle vara nära att starta?
de e inte så att du dränkt den?
när du provar veva,hur många varv/min regitrerar nirat på datorn då?


Nån liten tendens till o starta kanske d vart, nån lite puff ungefär men inte mer.
Visar ca 170rpm när ja kör på starten.


har du provat mappen jag skicka?

Tror jag hade råkat ändrat lite i tändningen på tomgång där. du får ändra tillbaka isåfall.


Har inte vart i garaget så ja har kunnat testa den än.

Marco Garver wrote:Har du prövat ändra vilket motorvarv som kamaxelgivaren ska ge signal alt ställ om till ION ctrl.

Mvh


Har provat båda grejerna

Posted: 26 May 2008, 20:16
by Marco Garver
Kan du maila mig mappen som ligger i.

Posted: 26 May 2008, 20:56
by erik@e30
mitt dta va samma lika... JOBBIGT...

Efter att jobbat som en dåre hittade jag att mina tändspolar inte funkade ihop med sprutet & fick sätta dit en bosch wastefire spole..

om inte motorn startar på startgas så känns de som man ska gå stenhårt på tändningen innan man kollar allt annat.

Posted: 26 May 2008, 21:39
by HULTA
vad använder du för spolar?