Page 19 of 22

Posted: 06 Jan 2010, 12:56
by Storås
micke999 wrote:
Storås wrote:Hej igen :) Har vart kraftigt less på bilar nu i över ett halvår, har knappt vart upp till garaget! Men idag tänkte jag göra ett ryck och provstarta bilen, dock utan växellåda, då den fortfarande ligger i delar på golvet.. Funderar på att kasta alla lådor jag har åt helvete, och köpa en ny HEL ZF-låda och göra en ny, orkar inte kladda och peta med gammalt skrot som jag ändå aldrig kommer få ihop.. God fortsättning på er allihop !


varför testar du inte en tremec tko då?finns en till salu nu påå savar tror jag de va för 20k



Ja, eller så köper jag en ny, den kostar ju "bara 25k" !

Posted: 06 Jan 2010, 16:23
by micke999
Storås wrote:
micke999 wrote:
Storås wrote:Hej igen :) Har vart kraftigt less på bilar nu i över ett halvår, har knappt vart upp till garaget! Men idag tänkte jag göra ett ryck och provstarta bilen, dock utan växellåda, då den fortfarande ligger i delar på golvet.. Funderar på att kasta alla lådor jag har åt helvete, och köpa en ny HEL ZF-låda och göra en ny, orkar inte kladda och peta med gammalt skrot som jag ändå aldrig kommer få ihop.. God fortsättning på er allihop !


varför testar du inte en tremec tko då?finns en till salu nu påå savar tror jag de va för 20k



Ja, eller så köper jag en ny, den kostar ju "bara 25k" !


jo men då är de vänte tid med hehe den här finns ju redan i sverige och är ny!!

blir ju en slant om man ska rasa massa zf lådor med i slutändan dom är ju inte gratis sen cp utväxligt i dom med

Posted: 06 Jan 2010, 21:38
by Storås
Kommer köra sönder tremeclådan också.. det är bakvagnen som kukar ur, och gör att lådorna rasar (hjulstuds)

Posted: 06 Jan 2010, 21:59
by Ludde_
Storås wrote:Kommer köra sönder tremeclådan också.. det är bakvagnen som kukar ur, och gör att lådorna rasar (hjulstuds)


Borde inte bakvagnen ge upp innan tremecen isf?

Posted: 06 Jan 2010, 22:00
by Grefven
nu är jag en slarver och har inte läst tråden innan jag ger mig på att svara.

men turboconteinern byggde om sin bakvagn med justerbara stag till originalinfästningarna som gjorde att de kunde ändra pinjongvinkeln något. tillräckligt för att det skulle bli bra iaf. billigt och relativt enkelt.

Posted: 06 Jan 2010, 22:04
by Hansa
Its alive :D

Posted: 06 Jan 2010, 22:12
by Storås
Ludde_ wrote:
Storås wrote:Kommer köra sönder tremeclådan också.. det är bakvagnen som kukar ur, och gör att lådorna rasar (hjulstuds)


Borde inte bakvagnen ge upp innan tremecen isf?


Vad bör ge upp i bakvagnen då menar du?

Posted: 06 Jan 2010, 22:13
by Storås
bullen! wrote:nu är jag en slarver och har inte läst tråden innan jag ger mig på att svara.

men turboconteinern byggde om sin bakvagn med justerbara stag till originalinfästningarna som gjorde att de kunde ändra pinjongvinkeln något. tillräckligt för att det skulle bli bra iaf. billigt och relativt enkelt.


Läs tråden då! Du gillar väl vofflor ;-) Jo, det är säkert en rätt bra och billig variant, kanske ska provas om jag inte får bort problemet med coilovers.

Posted: 06 Jan 2010, 22:16
by Grefven
jag har läst den lite innan när det var fart i den så att säga. men minnet är kort.

det är inte ovanligt att du kröker originalet om du råkar få grepp oxå.

Posted: 06 Jan 2010, 22:18
by Storås
bullen! wrote:jag har läst den lite innan när det var fart i den så att säga. men minnet är kort.

det är inte ovanligt att du kröker originalet om du råkar få grepp oxå.


har förstärkt själv hållaren till stagen rätt mycket, så den viker sig nog inte nu.. Lär bara få bort problemet med hjulstuds så blir allt säkert bra.. Och fäste!? Det hoppas jag verkligen inte att jag kommer få!

Posted: 06 Jan 2010, 22:23
by Grefven
anledningen att jag nämner det är för att en vän värmde på 2an i vattengropen på mantorp. och sen la han i trean och började lämna vattengropen. där är det ganska bra bett och då rasade han lådan och krökte sönder hela bakaxeln i samma manöver.

som lite kuriosa fick qvarnis gummirester på flinten i den burnouten.

Posted: 06 Jan 2010, 22:27
by Storås
bullen! wrote:anledningen att jag nämner det är för att en vän värmde på 2an i vattengropen på mantorp. och sen la han i trean och började lämna vattengropen. där är det ganska bra bett och då rasade han lådan och krökte sönder hela bakaxeln i samma manöver.

som lite kuriosa fick qvarnis gummirester på flinten i den burnouten.



Hahaha, där satt den! Okej, nä men jag ska inte åka på mantorp eller så sånt skit.. Jag är den där idioten som alltid står och tokspinner när alla andra väntar på bättre tider mellan gaturejsen..

Posted: 06 Jan 2010, 23:54
by volvo16vturbo
jag knäckte både hållaren samt dom två alu stag som sitter orginal. åkte då med 18" kina däck samt zf låda o 450hp och 600nm på driven. så den tid det tar o bygga ett par nya stag är det nog värt:)

Posted: 07 Jan 2010, 14:32
by micke999
som sagt org brygga knäcker man ju på en pisskvart men står ju i tråden att han förstärkt den!!

har du kvar momentstagen i alu eller kör du ställbara?

Posted: 07 Jan 2010, 14:45
by volvo16vturbo
jo det står han förstärkte hållaren. men eftersom ja själv knäckte båda alu stagen så vill man bara tipsa så man kan bygga om det nu under vintern o få mer körtid till sommarn.

Posted: 07 Jan 2010, 17:11
by Storås
volvo16vturbo wrote:jo det står han förstärkte hållaren. men eftersom ja själv knäckte båda alu stagen så vill man bara tipsa så man kan bygga om det nu under vintern o få mer körtid till sommarn.


Hur gjorde du mot bakaxeln samt bryggan? uniballs någonstans eller typ "tvärstagsbussningar" i båda ändor?

Posted: 07 Jan 2010, 17:55
by christoffer jansson
Storås wrote:
volvo16vturbo wrote:jo det står han förstärkte hållaren. men eftersom ja själv knäckte båda alu stagen så vill man bara tipsa så man kan bygga om det nu under vintern o få mer körtid till sommarn.


Hur gjorde du mot bakaxeln samt bryggan? uniballs någonstans eller typ "tvärstagsbussningar" i båda ändor?



Du får helt enkelt göra en dala tripp :D

stanna hos bäckis å hämta coilovers, sen kommer du till garaget mitt en skvätt längre bort och hämtar ett stag till axeln.

räkte iaf till 1.5 60fot på kjula och tar en 3min att montra!

Detta med bäckis AVO coilovers och ett stag ist för orig skiten som sitter där! körde aldrig sänder en låda, och den bör gett kanske 550whp eller mer bolindern..

En ZF håller och utväxlingen trixar man till med däcken och en vettig utv i klumpen!

så enkelt löser du det problemet.

Kul du vaknat till igen