Page 19 of 44

Posted: 05 Jan 2009, 00:45
by pelko
Blir inga M3 prylar :)

Jo den är stryktålig den färgen. Dock är ju karossen grundad med Hagmans CA-primer. En riktigt bra grundfärg.

Sedan ska alla skarvar kittas under bilen, kanske stavas "shit".

Men klart, ska man köra mycket och inte orkar underhålla så blir det nog inte så bra. Stenskott osv lär skada underredet lite här och var efter en sommar.

Mvh Mathias

Posted: 05 Jan 2009, 12:48
by pelko
Har varit myyyyycket annat i garaget nu.

För en vecka sedan bytte jag motor i en 320 touring tillsammans med ägaren. Från M20B20 till M20B25. Vi körde in bilen 12.00 och bilen var klar ca 23.00. Är ganska stolt faktiskt ;)

Igår blev ett annat motorbyte i en E30 klar, från en rasad M20B20 till en hel M20B20. Tog två dagar.

Imorgon ska jag lyfta ur en M50B25 ur en 525 E34, det är den motorn jag kommer använda.

Utöver det har det varit massa andra bilar med småsaker som tar tid. Nu kommer jag inte röra någon annans bil på ett tag då man blir så jäkla trött på allt skruvande med alla skitbilar.

Min är nästan klar för lack. Det återstår att skrapa bort allt "shit" från motorrummet, lägga igen antennhålet och bygga klart fronten. När bilen kommer tillbaka är motorn redo för att lyftas i. Så inom en månad ungefär bör bilen se ut som en bil med rutor monterade, dörrar, skärmar, front, lampor m.m. Sedan återstår all el till motorn, omkringsaker till motorn, lite på bränslesystemet samt massa småsaker i chassit. Kanske blir klar i tid ändå...

Fick även tillbaka mina skivor från slitsning i förrgår. Om någon i Göteborgsområdet vill ha fyra skivor slitsade för 500kr i en styrd fräs så skicka PM. Mer info fås i PM.

Så, det kommer la vara ganska dött här tills bilen är lackad.

Bilder på skivorna:

Image

Image

Image

Mvh Mathias

Posted: 05 Jan 2009, 21:50
by e30jocke
tjena. vad är de för skivor?? hur stora är dom?? ser ut o gå framåt iaf!! mvh jocke

Posted: 05 Jan 2009, 22:02
by pelko
Originalskivor i originalstorlek :)

Hur går det för dig då? :D

Mvh Mathias

Posted: 05 Jan 2009, 22:06
by e30jocke
oki...hoppar de då! jorå de går la hyffsat var o grejjade lite nyss börjat på o förbereda för nytt alu insug. får la lite flänsar körda snart o sen är de la en griffin kyl som ska dit. sen blir de la allt de andra./jocke

Posted: 08 Jan 2009, 00:43
by pelko
Är bara massa andra skitbilar som åker in och ut i garaget nu men idag var en av skitbilarna till min fördel :)

Tog ur M50B25 maskinen som jag ska ha, en icke vanos.

Sedan kanske jag kör med ett K26 agg beroende på spec, var meningen att min polare Thure skulle ha det men det passade inte riktigt på hans S2'a så vi får se om jag kan köra med det. Vill inte ha diesel-effekt men samtidigt ett brett register men framför allt pulver hela vägen till varvstoppet. Vi får se.

Tryck på länken här för att se lite frågor jag vill ha svar på:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 375#216375

Bilder:

Ut med motorn i 525an. Börjar gå smidigt nu efter 7 motorbyten sedan sommarn/hösten.
Image

Turbon.
Image

Image

Mvh Mathias

Posted: 08 Jan 2009, 01:13
by markus
Bakskivorna vill jag ha :)

Posted: 08 Jan 2009, 06:56
by Micke johansson
Är det zimmerman från ppf ?

Posted: 08 Jan 2009, 07:45
by pelko
Slitsade originalskivor :)

Mvh Mathias

Posted: 12 Jan 2009, 00:20
by pelko
Idag har jag bland alla andra skrotbilar lagt lite på min egna. Plockade ner M50n och kikade på kammarna och sådär och allt ser bra ut. Imorgon ska hela skiten hetvattentvättas, sedan ska jag plocka ner den lite mer för att byta alla packningar. Till sist ska den lackas och sedan ska alla omkringsaker rengöras och fräshas till innan montering.

Bilen skulle lackats nu på fredag den 16'e men vi skjuter upp det en vecka.

Bilder:

Image

Image

Mvh Mathias

Posted: 12 Jan 2009, 07:56
by Nisse977
Gött att du hinner med ditt egen projekt nån gång också :D

Så nu blir det inte så bråttom med topplagren pga flytt av lacktid?

Mvh

Posted: 12 Jan 2009, 09:49
by pelko
Nej det stämmer, tänkte ta det med dig idag :D

Hörs sen!

Mvh Mathias

Posted: 15 Jan 2009, 23:02
by pelko
Händer lite småsaker med motorn och karossen innan lack. Började även bygga kollektorn idag. Första gången någonsin jag testar att bygga grenrör eller en kollektor och det är svårt men efter lite slipande invändigt kan det bli bra.

Har byggt två "sektioner" med tre rör i varje, dessa ska jag sammanfoga sedan. Är det så man brukar göra?

Image

Image

Image

Mvh Mathias

Posted: 16 Jan 2009, 08:23
by roosen69
kul att de händer grejer...och nu vet du ju att motorlyft
och sånt funkar som de ska...min gick ju ett ben av på efter
5 motor lyftet! hade nog tur när ja lyfte in motorn i vinter
bilen :)

Posted: 16 Jan 2009, 14:14
by Resgard
Kollektorn ser ju bra ut för att vara den första, ska bli kul att börja på med det själv efter karossen är klar :D

Posted: 16 Jan 2009, 15:56
by Ludde_
Gör klart bilen till sommaren, och prova grenröret :)

för om det fungerar bra så kan du få göra ett likadant till mig till nästa vinter 8)


Tyvärr lite halv krångligt att få tag på vettiga grenrör som sitter fint i e30 med m50.


Ser förövrigt as bra ut :)

Keep up the good woooork!



Mvh


//Ludde

Posted: 16 Jan 2009, 23:45
by pelko
Det lär ta ett bra tag innan jag kan bygga grenrör "på riktigt". Sedan är det PPF som sköter den biten så det ska vi inte ta ifrån dom, är nog mer eller mindre omöjligt att få bättre rör vad gäller funktion och utseende :D

---

Imorgon tänkte jag börja skruva igen och sluta lata mig.

Bland annat ska jag leka i motorrummet med denna leksaken jag lånat av Wallin. Allt shit ska bort.
Image

Sedan ska jag bygga klart kollektorn och svetsa på "för-rör-bitar" på flänsen.
Image

Motorn har hetvatentvättats och imorgon ska jag börja riva lite smått för att byta alla packningar och lacka blocket b.la.
Image

Har även hjälpt en kompis ( http://www.garaget.org/?car=49214 ) att bygga ett grenrör till hans SAAB. Första gången vi bygger så det ser sådär ut men rören är ungefär lika långa och tycker faktiskt det blev helt okej för att vara ett första försök. Ska finjusteras och helsvetsas i helgen.
Image

Image

Mvh Mathias