Page 179 of 195

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 23 Mar 2013, 22:17
by r.ivars
Provat nu utan fläktar och allt jobbar grymt upp och ner i temperatur. Inge tryck men verkar endå försvinna vätska. Hmm

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 23 Mar 2013, 22:45
by _anders
Läcker inte inni bilen? Varmepaketet

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 23 Mar 2013, 23:33
by Jørg1e30
Typisk e34 med m50 att det inte kommer vame på tomgang. Man måste varva lite da kommer det varme. Men att vatnet forsvinner er jo ett mysterium.

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 24 Mar 2013, 01:27
by ToTTeN
Dumförklarar både dig å mig men du har inte satt fel slang på fel anslutning på värmepaketet? (nej vet ej om det gör någon skillnad)

Att vattnet försvinner. Tja. :?: :?: :?: :?: :?: :?: Mät co i kyl systemet som någon skrev förut.

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 24 Mar 2013, 03:03
by flp
ToTTeN wrote:Dumförklarar både dig å mig men du har inte satt fel slang på fel anslutning på värmepaketet? (nej vet ej om det gör någon skillnad)

Att vattnet försvinner. Tja. :?: :?: :?: :?: :?: :?: Mät co i kyl systemet som någon skrev förut.


på e30 gör det iallfall skillnad på värmen vilken slang som sitter vars mot värmepaketet. vet inte hur de är på e34.
som sagt ingen lösning på att vattnet försvinner pga det.

MVH MICke

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 24 Mar 2013, 08:46
by r.ivars
iår har jag ju dragit in expkärlet på värmepaketsslangen som sitter närmast vattenpumpen, kanske det gör skillnad också i hur den slukar i sig vattnet innan luften är ur. men den suger ner vätskan i exp kärlet när jag varvar på så borde sitta rätt på någe vis iallafall.

Ska varmköra i garaget och lufta ordentligt en gång till för att se om den suger i sig ungefär samma mängd då, kanske 3-4 dl...

Det som är så märkligt är att allt jobbar så perfekt i temperatur och cirkulation vad det verkar, aldrig varit med om att något är pajj utan att göra att det sticker något som helst i värme.

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 24 Mar 2013, 08:54
by St3v3
Den trycker inte ut genom locket då?
Om du inte efterfyller, fortsätter nivån att sjunka ännu mer?

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 24 Mar 2013, 09:45
by r.ivars
St3v3 wrote:Den trycker inte ut genom locket då?
Om du inte efterfyller, fortsätter nivån att sjunka ännu mer?


hade slang från locket igår när jag varmkörde och luftade grovt i garaget, inget som tröck ur sig där då, kan ev vart så att jag äntligen fyllt hela kylsystemet? Ska prova mer ikväll :)

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 24 Mar 2013, 14:05
by Bmw*Alex
sätt slangen ner i en petflaska så ser du om det är locket :)

mvh

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 25 Mar 2013, 21:12
by r.ivars
gjort lite mer tester efter jobbet idag och det verkar inte bättre än att det är nån spricka i toppen eller att det blivit otätt vid nån pyramidring eller så.

satte på en tryckmätare idag och den ligger ganska precis på 1bar när man kör normalt när man brassar så stiger den sakta och när jag drar motorvägspulls så drar den över 1.7bar där locket öppnar..
Då släpper den ur sig typ en halvliter och allt stabiliserar sig, fyller på och kan göra samma procedurer igen.

Kan altså åka och dra på 3an lägga rökare osv i korta sekvenser tills den närmar sig 1.5bar i kylsystemstryck. Och då låta trycket sjunka till 1bar (vilket det gör jättefort) och sen på igen utan problem..

Det sjuka är att det aldrig kokar eller aldrig går varmt, är alltid runt 70 grader..

Undrar om det är nån idé att efterdra toppen eftersom det är så lite det handlar om?
Vill inte ringa ärtan och fråga då han verkar varit sjuk idag och säkert är däckad nu :)

Snabbt gjort att efterdra toppen och testa, men blir säkert att rycka av toppen och då kanske man likväl ska ta ur hela rovan och spionera in allt så allt är reko, en tuff säsong väntar ju :)

Sv: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 25 Mar 2013, 21:32
by Pnutte
Haft samma problem med med när min var original. Såg aldrig några läckor. . Hopoas det löses med nya systemet som åkt i!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 25 Mar 2013, 21:42
by St3v3
När den har tryckt ur sig en halvliter, trycker den ur sig en halvliter till om du kör likadant igen?
Kan trycket bli för högt om man har för mycket vatten i systenet? Har ingen aning själv, funderar bara :)

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 25 Mar 2013, 21:43
by _anders
Men när trycket överstiger 1,7 och den släpper ut överskytande vätska, stabiliserar den sig på et nivå, och bli där? Eller stiger den upp igen och sprutar ut mera?

Edit: hejsann, 2 likadana spm :) fyller man det helt fullt på kall motor vill det jo trycket öka da det inte har nånstans at ekspandera..

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 25 Mar 2013, 21:54
by r.ivars
har inte provat faktiskt, har stannat och kollat så ofta så direkt när den tryckt ur har jag hällt tillbaks och kört i fullt och sedan provat igen (varm motor) ungefär som jag hade på e30in, men de e klart, systemet är ju säkert dubbelt så stort i m5an så kanske expkärlet är lite litet till m funfen...

Men jag har iofs kört upp den till 100grader på tomgång och sedan låtit den svalna utan att det tryckt ur sig..

Bra tanke iallafall! Kan va värt att se om den stabiliserar sig så länge jag har koll på tempen :)

checklista imorn.

1. efterdra toppjävulen
2. köra skiten varm på tomgång, försöka lufta och få ungefärligt rätt nivå..
3. lägga lakrits som en djävul + lite motorväg.
4. kontrollera ev urtryckning.. köra mer och kontrollera ev mer urtryckning isf.

Därefter är det antingen bara att fortsätta ha skitkul, eller meka ner den rackarn.

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 26 Mar 2013, 00:04
by Carlsson
kollade på några bilder och undrar om det är den lilla plåt burken med kylarlock som är expansionskärlet i såfall kasta skiten alla jag vet som har haft hemmabyggda expansionskärl har haft problem!
sen bör slangen som går ifrån kylet till till expanionskärlet alltid stiga lite så det inte blir någon luftficka någonstans
och sist men inte minst är cirkulations pumpen till värmepaketet inkopplad?

mvh

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 26 Mar 2013, 07:35
by Pimplaren
Trist när de klabbar... hade inte du rätt så hårt portad topp? :|

Farsan hällde i nå gegg i en fiat som han o jag hade, den hade helslut packning/spricka i toppen.. den blev heltät o går än i dag :mrgreen: känns nog lite vågat på rejsmotor dock!

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 26 Mar 2013, 09:36
by Frid
Vet att min Escort cosworth var sån att jag fyllde på kylasystemet till en nivå som jag tyckte var lagom och den tryckte allt ut cirka 3-4 dl och låg stabilt på den nivån hela säsongen sen och tryckte inte en droppe till! Tyckte det var jävligt konstigt men den fungerade ju klockrent i temp .. Hoppas det inte är något allvarligt fel på din beemer!

Mvh