Page 178 of 195

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 14:20
by CarpeDiem
Nice film, Ivars :) :D

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 14:59
by Dajb
gå hellre in på www.camskill.co.uk och beställ r888 eller kumho v70a

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 19:59
by Pimpolainen
1:58 ...200++km/h??? :shock:

fan va du kör pojkjävel!!! :lol:
verkar gå riktigt gott!

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 20:15
by Nisse Järnet
r.ivars wrote:
_anders wrote:På tide med inboard film? :wink:


skulle köra lite igår men det är nåt resonansljud när motorn går ner på tomgång precis, som skulle kunna vara någon form av oljud ifrån kamdrivningen. Typ spännskenan eller så.

Kan även va nån plåt eller nåt annat som låter lite, låter inte direkt som kedjerassel, har inte direkt hört såna här ljud förut när man åkt med 50cm avgaspipa :mrgreen:

Tänkte undersöka detta lite innan jag åker ut och felsöker mer. kanske slå i en 3.2 spännare på en gång som alla snackar om.
Får tyvärr bli i nästa vecka jag grottar vidare i grisen 8)


Nån som har nå synpunkter på FEDERAL's r-däck? Ligger ju klart trivsamt i pris så jag tänkte beställa och prova ett par st

http://fastcar.se/index.php?id_category ... r=category

Så låter min också, hade bort ventilkåpa, kamdrev mm (inte frontkåpa dock) i somras men kunde inte se nåt fel alls och allt är nytt så jag satte ihop det igen :) Kört minst 500mil och det har inte blivit värre iaf :D Men uppdatera gärna om du river och hittar nåt knas!

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 20:52
by Ripper
erikjakan wrote:http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70098&postdays=0&postorder=asc&start=42

Tyvärr inga riktiga r-däck.

En kompromiss som nog funkar bra på gata men inte på bana i torrt (vilket man oftast kör i).

Kika på michelin pilot sport cup om du skall ha till bana. Dyrare men på en annan planet!

Mvh

Edit: finns på däckonline för bra pengar till 18"
Nya Federal däcket skall ju vara bättre grepp och bättre hållbarhet än toyo 888 och de är ju ändå ett "okey" däck!

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 21:06
by erikjakan
Läs tråden på rejsa, inte lika bra som r-däck. Bara i väta.

Köp riktiga Michelindäck nu!

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 21:16
by Ripper
erikjakan wrote:Läs tråden på rejsa, inte lika bra som r-däck. Bara i väta.

Köp riktiga Michelindäck nu!

Du tänker på RSR! Finns ett nytt FZ201

Ja hade jag haft mer stålar än nödvändigt skulle jag alla dagar i veckan välja Pilot sport cup men jag kommer testa nya FZ201 i sommar, skall lämna en värdering sen!

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 21:17
by erikjakan
Ripper wrote:
erikjakan wrote:Läs tråden på rejsa, inte lika bra som r-däck. Bara i väta.

Köp riktiga Michelindäck nu!

Du tänker på RSR! Finns ett nytt FZ201

Ja hade jag haft mer stålar än nödvändigt skulle jag alla dagar i veckan välja Pilot sport cup men jag kommer testa nya FZ201 i sommar, skall lämna en värdering sen!


Dem han länkade var ju 595 eller?

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 21:21
by Ripper
erikjakan wrote:
Ripper wrote:
erikjakan wrote:Läs tråden på rejsa, inte lika bra som r-däck. Bara i väta.

Köp riktiga Michelindäck nu!

Du tänker på RSR! Finns ett nytt FZ201

Ja hade jag haft mer stålar än nödvändigt skulle jag alla dagar i veckan välja Pilot sport cup men jag kommer testa nya FZ201 i sommar, skall lämna en värdering sen!


Dem han länkade var ju 595 eller?

My bad, så kan de varit =) Men då kan han pröva FZan istället =)

Sorry för kladdet

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 12 Mar 2013, 21:25
by Goffy
r.ivars wrote:
_anders wrote:På tide med inboard film? :wink:


skulle köra lite igår men det är nåt resonansljud när motorn går ner på tomgång precis, som skulle kunna vara någon form av oljud ifrån kamdrivningen. Typ spännskenan eller så.

Kan även va nån plåt eller nåt annat som låter lite, låter inte direkt som kedjerassel, har inte direkt hört såna här ljud förut när man åkt med 50cm avgaspipa :mrgreen:

Tänkte undersöka detta lite innan jag åker ut och felsöker mer. kanske slå i en 3.2 spännare på en gång som alla snackar om.
Får tyvärr bli i nästa vecka jag grottar vidare i grisen 8)


Nån som har nå synpunkter på FEDERAL's r-däck? Ligger ju klart trivsamt i pris så jag tänkte beställa och prova ett par st

http://fastcar.se/index.php?id_category ... r=category


Prata med en av dina sponsorer, Emil på Greenpart :wink:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 13 Mar 2013, 06:53
by _anders
Jag har en kompis som har provat R888 och 595 rs-r på samma bilen, och han er slik rundetidsåkare. Han märke inget vesentlig forskjell på greppet

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 13 Mar 2013, 08:37
by r.ivars
jag ska ju åka gata! :)

På bana undrar jag mest vilka som ryker mest :)

Image

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 13 Mar 2013, 09:33
by erikjakan
Då duger federal 595 gott!

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 14 Mar 2013, 10:15
by Carlsson
r.ivars wrote:jag ska ju åka gata! :)

På bana undrar jag mest vilka som ryker mest :)

Image


Dom vanliga federal däcken ryker jävligt bra och dom blir inte hala och överhettade av inspirerad körning som sk märkesdäck
Annars köp begagnade race slicks om du ska ha grepp på torrt

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 23 Mar 2013, 20:00
by r.ivars
kanske är på tiden med en liten update,

lite bilder på kardaneriet

resultatet vart en sveamodifierad m5 v10 kardan med adapter mot diffen ifrån conrit.se

Image

Image

Image

fick ut grisen ur garaget i ett snöigt västerås i början av februari :)

Image

Image

installerat ett festligt nuke-soppasystem i skuffen och en baslåda

Image

Image

uppstarten gick smärtfritt och fint, så rar hon låter M50in i M5 karossen :)

Image

bar av till jobbet för lite fyrhjulsmätning och inställning av hjulvinklar

Image

18" bbs kopior som kommer ifrån www.greenpart.se

Image

Image

skum fyrhjulsmätare jag inte riktigt gillade :)

Image

ett gäng mil med full bil har avverkats, med lite e18 fräsning :)

ställt så elektroniska vattenpumpen går på automagiskt likaså motorkylarfläktarna, skönt att slippa bry sig :)

Image

tätat om en pajjkat oring till oljestickan som lite serviceingrepp ;)

Image

lindat downpipe och knåpat avgas, i 3.5" med apple ljuddämpare som jag skaffade från mekonomen, gillar appledämparna bättre än simons :)

Image

Image

knåpade det på en lördag förmiddag före lite bus ihop med superretards :)

Image

Image

anade lite oljud ifrån kamkedjeriet vid en kvällskörning så jag provade muttra i en 3.2 spännare :) vart lite osäker på om det skulle passa då de såg så olika ut, men bäckis och "moonshine" hade båda testat förut :) Har inte hört något oljud sen dess, så om det var något så är det borta nu :)

Image

Image

Image

en uppsättning 285or är allt som gått åt, och hälften in på ett par 255or sen idag visserligen :)

Image

Jag har dock lite problem nu, eller eventuellt problem... Mestadels huvudbry...

Har fått fylla på lite i expansionskärlet, fann det här hålet som jag tror jag fick till utan att byta slang, hehe lite zigenskt meck!

Image

- ryker inget
- luktar inget
- går som ett jävla spett
- fladdrar aldrig på tempen
- aldrig varit över 80 grader

Men det som gör mig misstänksam är att värmen i kupén är lite skum, vet inte om det är något strul med regleringen dock i kupésystemet.
I kupén,
- Finns värme jämnt
- Blir varmare när jag varvar (ritkigt varmt)

Ute i motorutrymmet så märker jag inget direkt skumt,
- har alltid byggt tryck mer eller mindre även om den aldrig passerar 80
- övre slangen från kylaren (altså lilla avluftningsslangen) ser man alltid små bubblor i altså att det rör sig lite
- 60 graders termostat
- även om hon är på 80 grader så är nedre kylslangen nästan aldrig varm likaså kylaren, jobbar precis som att den inte behöver motorkylarsystemet

misstänker att den trycker lite i kylsystemet men det finns liksom inga tendenser att något är fel på maskin?
Den går som ett jävla helvete och är alltid så stabil på tempen.. 70, 72, 74,76, 74, 72, 75, 70, 72,71,72... Blir inte klok, nu har jag luftat som en grek för att se om det kan ha varit luft, men det känns lite segt med tanke på att jag ska till elmia på lördag nästa helg och tänkte ta risen, ca 70 mil tur/retur + lite bus.

Nån som har några idéer?
Kan den trycka ur sig komp i kylsystemet utan att tempen sticker och utan att motorn känns något som helst tafatt?
Kan något strula med att jag använder M5ans värmesystem?

Lär inte fylla en halvliter vatten var 5:e mil liksom..

THE PIG

Image

lite film: (där den förövrigt råkade smälta en styrning till laddtrycket så överladdsskyddet gick i och då låter hon lite skumt)

https://www.youtube.com/watch?v=zRQAwIr3sV0

http://www.youtube.com/watch?v=BwPOKQRiA0A

https://www.youtube.com/watch?v=1gSeuDkIH6Q

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 23 Mar 2013, 21:33
by AGsTony
Tufft bra jobbat


:)

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Posted: 23 Mar 2013, 21:45
by motec
Ser skoj ut!

Angående vattenproblemet så tycker jag du skall mäta co halten vattnet.
Låter som antingen packningen eller en spricka nånstans.

Mvh Joel