Page 18 of 23
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Jan 2016, 03:07
by niclasmann
Sådär ja nu får de bli en liten uppdatering.
Eftersom det varit julledighet och jag har inte haft något sug för att skruva E30 längre när snön kom. Men nu har stubinen tänds till igen och det kommer bli fullrulle förhoppningsvis.
Fick i julklapp av pappa ett "motorok" från biltema så att jag kan ta ned framvagnen och motorn hänger kvar på samma ställe. Ett riktigt smidigt luftverktyg.
Så har måttat in lite till på hur mycket Pro-mille behöver ta bort på spacersarna för att få in fälgen så mycket som möjligt mot OKet. Så fort jag åkt iväg o fått de fixat så blir det att riva ned framvagnen och renovera den och täta om oljetråget och sedan montera upp de igen.
Blev lite snabba puckar måndags då jag såg en full skruvbur till E30 coupé kom ut på facebook till en billig peng. Så var bara att slå till och sedan sätta sig i bilen igår och åka 33mil enkelresa och hämta buren. Väl hemma runt 20.00 så kvar det bara ut i garaget och provmontera buren i bilen för att se hur det blev
Har en liten fråga ang. reggning av bur eftersom tanken är att SFRO regga den med bur, turbo osv samtidigt. Skriver de endast "skyddsbur" i pappret eller skriver det vad det är för bur i bilen? t.ex. "halvbur", "skruvbur" eller fullbur osv?
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Jan 2016, 12:28
by Squirrel
Kul med update! Har kollat igenom tråden tidigare och inspirerats!
Angående vad de skriver om bur så står det i papprena på min endast, Skyddsbur.
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Jan 2016, 14:41
by niclasmann
Squirrel wrote:Kul med update! Har kollat igenom tråden tidigare och inspirerats!
Angående vad de skriver om bur så står det i papprena på min endast, Skyddsbur.
Tack!
Vad åker du för bur i din bil som den reggades in med? Eftersom enligt SFRO så måste man kunna ta sig i och ur lätt ur bilen när man har bur och då undrar jag om man bara ska ha från B-stolparna och bakåt en halv bur och sedan när den är reggad och klar med bur så stoppar man dit rören som går längs A-stolparna?
/Niclas
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Jan 2016, 17:35
by Christopher_
Kollat igenom hela tråden. Grymt bygge och riktigt coolt att ha en turbo beemeer som första bil
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Jan 2016, 17:38
by niclasmann
Christopher_ wrote:Kollat igenom hela tråden. Grymt bygge och riktigt coolt att ha en turbo beemeer som första bil
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tack!
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 07 Jan 2016, 15:22
by Squirrel
niclasmann wrote:Squirrel wrote:Kul med update! Har kollat igenom tråden tidigare och inspirerats!
Angående vad de skriver om bur så står det i papprena på min endast, Skyddsbur.
Tack!
Vad åker du för bur i din bil som den reggades in med? Eftersom enligt SFRO så måste man kunna ta sig i och ur lätt ur bilen när man har bur och då undrar jag om man bara ska ha från B-stolparna och bakåt en halv bur och sedan när den är reggad och klar med bur så stoppar man dit rören som går längs A-stolparna?
/Niclas
Svetsad fullbur! Jag antar att den reggades med fullburen, ( gjordes av killen som hade den då för ca 10 år sen )
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 07 Jan 2016, 22:17
by TreLingon
Står helbur på mina papper
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 07 Jan 2016, 23:16
by niclasmann
TreLingon wrote:Står helbur på mina papper
Hmm, då lär de nog ha börjat med det o skriva helbur eller något?
Då kanske det är bäst att låda de va en helbur och inte ta bort rören som går med a-stolparna inför reggning?
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 08 Jan 2016, 02:33
by TreLingon
niclasmann wrote:TreLingon wrote:Står helbur på mina papper
Hmm, då lär de nog ha börjat med det o skriva helbur eller något?
Då kanske det är bäst att låda de va en helbur och inte ta bort rören som går med a-stolparna inför reggning?
Låt alla stag sitta som det är, men håll dom vadderade och gör ett skydd för huvudet på röret som går i taket framför dig och passagerarsitsen !
Så man inte slår i huvudet, utan bara touchar det röret fick jag som svar när dom påpekade det
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 08 Jan 2016, 08:46
by niclasmann
TreLingon wrote:niclasmann wrote:TreLingon wrote:Står helbur på mina papper
Hmm, då lär de nog ha börjat med det o skriva helbur eller något?
Då kanske det är bäst att låda de va en helbur och inte ta bort rören som går med a-stolparna inför reggning?
Låt alla stag sitta som det är, men håll dom vadderade och gör ett skydd för huvudet på röret som går i taket framför dig och passagerarsitsen !
Så man inte slår i huvudet, utan bara touchar det röret fick jag som svar när dom påpekade det
Jaha, ja de är väl lika bra och göra rätt från början istället för och göra allting 2 gånger
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 11 Jan 2016, 23:05
by Timpolanen
Jäkligt trevlig byggtråd! Har läst de 2ggr nu
Keep it up! Bra inspiration då jag just köpt mig en E30 M50 turbo Cupe
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 11 Jan 2016, 23:27
by niclasmann
Timpolanen wrote:Jäkligt trevlig byggtråd! Har läst de 2ggr nu
Keep it up! Bra inspiration då jag just köpt mig en E30 M50 turbo Cupe
Tack!
Kul att du blir inspirerad
/Niclas
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 12 Jan 2016, 22:35
by niclasmann
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 17 Jan 2016, 21:26
by niclasmann
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 09 Feb 2016, 14:37
by niclasmann
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 10 Feb 2016, 19:34
by Timpolanen
Ser riktigt bra ut som vanligt! Snyggt med vit bur också.. Men inte fel i svart heller! Vad fick du ge för den om man får fråga?
Vad har du för planer för sommaren med bilen?
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 10 Feb 2016, 19:38
by niclasmann
Timpolanen wrote:Ser riktigt bra ut som vanligt! Snyggt med vit bur också.. Men inte fel i svart heller! Vad fick du ge för den om man får fråga?
Vad har du för planer för sommaren med bilen?
Tack!
Nja, vit är inte så frestande för mig då jag är ute efter sleeper stuket
Gav 3000kr för buren
Planen är väl att SFRO besiktiga bilen, få dit oz fälgarna och åka så mycket som de går