Page 18 of 23

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 06 Jan 2016, 03:07
by niclasmann
Sådär ja nu får de bli en liten uppdatering.

Eftersom det varit julledighet och jag har inte haft något sug för att skruva E30 längre när snön kom. Men nu har stubinen tänds till igen och det kommer bli fullrulle förhoppningsvis.

Fick i julklapp av pappa ett "motorok" från biltema så att jag kan ta ned framvagnen och motorn hänger kvar på samma ställe. Ett riktigt smidigt luftverktyg.
Så har måttat in lite till på hur mycket Pro-mille behöver ta bort på spacersarna för att få in fälgen så mycket som möjligt mot OKet. Så fort jag åkt iväg o fått de fixat så blir det att riva ned framvagnen och renovera den och täta om oljetråget och sedan montera upp de igen.

Blev lite snabba puckar måndags då jag såg en full skruvbur till E30 coupé kom ut på facebook till en billig peng. Så var bara att slå till och sedan sätta sig i bilen igår och åka 33mil enkelresa och hämta buren. Väl hemma runt 20.00 så kvar det bara ut i garaget och provmontera buren i bilen för att se hur det blev :D

Har en liten fråga ang. reggning av bur eftersom tanken är att SFRO regga den med bur, turbo osv samtidigt. Skriver de endast "skyddsbur" i pappret eller skriver det vad det är för bur i bilen? t.ex. "halvbur", "skruvbur" eller fullbur osv?

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 06 Jan 2016, 12:28
by Squirrel
Kul med update! Har kollat igenom tråden tidigare och inspirerats! :)

Angående vad de skriver om bur så står det i papprena på min endast, Skyddsbur.

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 06 Jan 2016, 14:41
by niclasmann
Squirrel wrote:Kul med update! Har kollat igenom tråden tidigare och inspirerats! :)

Angående vad de skriver om bur så står det i papprena på min endast, Skyddsbur.
Tack! :)

Vad åker du för bur i din bil som den reggades in med? Eftersom enligt SFRO så måste man kunna ta sig i och ur lätt ur bilen när man har bur och då undrar jag om man bara ska ha från B-stolparna och bakåt en halv bur och sedan när den är reggad och klar med bur så stoppar man dit rören som går längs A-stolparna?

/Niclas

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 06 Jan 2016, 17:35
by Christopher_
Kollat igenom hela tråden. Grymt bygge och riktigt coolt att ha en turbo beemeer som första bil :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 06 Jan 2016, 17:38
by niclasmann
Christopher_ wrote:Kollat igenom hela tråden. Grymt bygge och riktigt coolt att ha en turbo beemeer som första bil :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tack! :D

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 07 Jan 2016, 15:22
by Squirrel
niclasmann wrote:
Squirrel wrote:Kul med update! Har kollat igenom tråden tidigare och inspirerats! :)

Angående vad de skriver om bur så står det i papprena på min endast, Skyddsbur.
Tack! :)

Vad åker du för bur i din bil som den reggades in med? Eftersom enligt SFRO så måste man kunna ta sig i och ur lätt ur bilen när man har bur och då undrar jag om man bara ska ha från B-stolparna och bakåt en halv bur och sedan när den är reggad och klar med bur så stoppar man dit rören som går längs A-stolparna?

/Niclas

Svetsad fullbur! Jag antar att den reggades med fullburen, ( gjordes av killen som hade den då för ca 10 år sen ) :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 07 Jan 2016, 22:17
by TreLingon
Står helbur på mina papper :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 07 Jan 2016, 23:16
by niclasmann
TreLingon wrote:Står helbur på mina papper :)
Hmm, då lär de nog ha börjat med det o skriva helbur eller något?
Då kanske det är bäst att låda de va en helbur och inte ta bort rören som går med a-stolparna inför reggning?

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 08 Jan 2016, 02:33
by TreLingon
niclasmann wrote:
TreLingon wrote:Står helbur på mina papper :)
Hmm, då lär de nog ha börjat med det o skriva helbur eller något?
Då kanske det är bäst att låda de va en helbur och inte ta bort rören som går med a-stolparna inför reggning?

Låt alla stag sitta som det är, men håll dom vadderade och gör ett skydd för huvudet på röret som går i taket framför dig och passagerarsitsen !

Så man inte slår i huvudet, utan bara touchar det röret fick jag som svar när dom påpekade det :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 08 Jan 2016, 08:46
by niclasmann
TreLingon wrote:
niclasmann wrote:
TreLingon wrote:Står helbur på mina papper :)
Hmm, då lär de nog ha börjat med det o skriva helbur eller något?
Då kanske det är bäst att låda de va en helbur och inte ta bort rören som går med a-stolparna inför reggning?

Låt alla stag sitta som det är, men håll dom vadderade och gör ett skydd för huvudet på röret som går i taket framför dig och passagerarsitsen !

Så man inte slår i huvudet, utan bara touchar det röret fick jag som svar när dom påpekade det :)
Jaha, ja de är väl lika bra och göra rätt från början istället för och göra allting 2 gånger :D

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 11 Jan 2016, 23:05
by Timpolanen
Jäkligt trevlig byggtråd! Har läst de 2ggr nu :) Keep it up! Bra inspiration då jag just köpt mig en E30 M50 turbo Cupe :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 11 Jan 2016, 23:27
by niclasmann
Timpolanen wrote:Jäkligt trevlig byggtråd! Har läst de 2ggr nu :) Keep it up! Bra inspiration då jag just köpt mig en E30 M50 turbo Cupe :)
Tack! :)
Kul att du blir inspirerad :)

/Niclas

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 12 Jan 2016, 22:35
by niclasmann
Efter att jag fick hem buren och monterade den i bilen så har jag börjat bulta fast den i karossen, har precis gjort nästan alla hålen klara så ska ta ur den och slipa och lacka den sedan ska den monteras och bultas i bilen.

Rev ned framvagnen i söndags och beställde ett nytt framvagnssats från clausautoparts.se och nya gula strongflex bussningar till kräningshämmaren igår som förhoppningsvis kommer denna vecka :D Slipade även framvagnsbalken och har målat ett lager med hammarlack på den och ska sedan rengöra styrväxeln från all olja och klegg så de bli fräscht!

Imorgon ska ska oljetråget ned och rengöras för att sedan täta om det med packningssilikon då originalpackningen inte verkar hålla tätt som jag vill :cry:

Har även hunnit varit hos Pro-mille och svarvat av mina spacers yttligare för att få in fälgkanten från skärmkanten så de går fritt :) Lämnade även centrumet till lackarn :twisted: Blir Scania grå med klarlack på fälgarna 8) Den är nästintill som antricitgrå.

Har även hunnit köpt en Precision 5558 kullagrad för en billig peng inför SFRO reggningen :oops: :twisted: :lol:

Image
Image
Image

Pro-mille in action :mrgreen:
Image

Skulle kunna ta 1,5mm till men vi får se hur de ser ut när jag fått upp framvagnen igen :)
Image

Precision 5558 kullagrad
Image

Har även hittat 4st 15" som jag kan ha som lek fälg eftersom jag byggt om nu så har jag inga alls förutom OZ och de känns som om jag inte ville leka med de :shock: :roll: :oops:
Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 17 Jan 2016, 21:26
by niclasmann
Nu har de hänt ytterligare lite grann på bilen ihelgen :)

Monterat ihop framvagnen med nya leder, bussningar och lackat framvagnen. Har även hunnit med och monterat ned oljetråget och tätat om de med packningssilikon så får hoppas att de blir bättre nu :cry:

Har även tagit bort downpipen och turbo för att börja att montera dit den andra snurrbon jag köpt :) Men sitter och funderar på om man ska byta wastegaten och i samma veva till en med v-bans anslutningar istället för den som jag har nu då det är lite halvknepigt och montera bort downpipen från wastegaten... Wastegaten har ju också börjat rosta utvändigt så de ser ju förfärligt ut....

Nog snackat nu, mer bilder åt folket :mrgreen: :twisted:

Adapterplattan från T4 fläns till T3 fläns gjord av Fredro här på forumet
Image

Ny renoverad framvagn :D
Image

Lite skillnad på styrlederna :o
Image

Nya turbon är liiiiiiten mindre än den gamla :lol: :lol:
Image
Image
Image

Lite skillnad på storlek är de ändå :oops:
Image
Image

Såhär så min turbomössa ut som jag har haft på i en sommar :shock:
Image
Image
Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 09 Feb 2016, 14:37
by niclasmann
Får bli en liten update nu även fast de inte händer så mycket i garaget då jag har fått lite annat ivägen.

Har hunnit lackat buren i svart istället för vit, lagat lite rost, fått hem en ny WG, fått mina fälg centrum lackade och börjat montera buren i bilen :)

Buren lackad i svart!
Image
Image

Lite rostlagning
Image
Image
Image
Image

Nya WGn
Image
Image
Image

Montering av buren i bilen
Image
Image


Provar o montera andra fälgar fram för o se om de går på utan spacers men behöver nog minst 5mm spacer för att de ska gå preciiiiiiiis fritt från OKet fram
Image
Image

Har även fått tillbaka mina centrum till OZ fälgarna så att jag kan börja o sätta ihop de nu :D
Här är de bara grundade
Image

Sedan är lackarn i full action o spruta på färg på fälgarna :)
Image

Torkning av färg, skiftar i färg beroende på vinkel
Image
Image

Detta blir nog riktigt bra till sommaren 8)
Image
Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 10 Feb 2016, 19:34
by Timpolanen
Ser riktigt bra ut som vanligt! Snyggt med vit bur också.. Men inte fel i svart heller! Vad fick du ge för den om man får fråga?


Vad har du för planer för sommaren med bilen?

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 10 Feb 2016, 19:38
by niclasmann
Timpolanen wrote:Ser riktigt bra ut som vanligt! Snyggt med vit bur också.. Men inte fel i svart heller! Vad fick du ge för den om man får fråga?


Vad har du för planer för sommaren med bilen?
Tack!

Nja, vit är inte så frestande för mig då jag är ute efter sleeper stuket :) Gav 3000kr för buren

Planen är väl att SFRO besiktiga bilen, få dit oz fälgarna och åka så mycket som de går :)