Page 18 of 22
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 08 Apr 2015, 19:42
by erikjakan
Invägning idag, 1440 feta kilon med full tank!
Lär testa en annan våg :p
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 08 Apr 2015, 21:49
by Nisse Järnet
Helium i däcken!
Film också vill jag se
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 08 Apr 2015, 22:14
by RoDe
Vad vägde den orörd?
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 09 Apr 2015, 08:27
by Ximon
erikjakan wrote: Next up är att vi inleder ett samarbete med exqbe.com
De erbjuder en mycket användarvänlig loggningstjänst med automatisk molnlagring och live feedback till teamkamraten i depån, allt kopplas ihop med sprutet och det finns alla möjliga sensorer, tex däckstryck och däckstemp live via irlister.
Mvh Erik
Intressant! Berätta gärna mer när ni testat det.
"irlister" - say what?
Mvh,
Simon
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 10 Apr 2015, 09:23
by erikjakan
Yes, det är fortfarande på experimentstadiet men som jag förstår så ska det blir precis som i f1, du kan se däckstemp en live på skärmen.
Mvh Erik
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 22 Apr 2015, 19:53
by erikjakan
Vad händer här egentligen, jo jag doktorerar i topplockspackningar, strålningsvärme och diverse småskit.
Vi lyckades blåsa topplockspackningen det första vi gjorde efter uppstart nu för nån vecka sedan. Såhär såg cooperringarna och packningen ut.
Såhär ska toppen se ut.
Såhär såg den ut där ringarna slirat.
Tror ni det har vart nåt cylindertryck eller?
Felet låg i tändmappen som var heelt åt skogen för denna motor.
Nu är det korrigerat, ny packning är på plats och nya ARP bultar till toppen åker snart i.
Vi var på mantorp på GRCs körning o testade lite.
Positivt från dagen:
Vattentemp, oljetemp och insugstemp låg stabilt och lågt.
Den spinner inte innerhjul så mycket som jag trodde.
Toppade 243~ med bara 1,4 i laddtryck.
Frambromsarna högg trots fel bromsbalans.
Negativt:
Bromsbalans åt helvete - Ny Huvud-cyl redan hemma och ska monteras.
Trycker ur sig olja, accusump utan styrning av ventil verkar inte vara melodin.
Drivaxeldamask nr 345566 pajade höger fram - Har reserver som tur är.
Ventilkåpan smälte och började brinna - Har ny hemma
Såhär fin vart den.
Tog beslutet att testa att vända grenröret för att se om det gick att nedmontera? Det passade äckligt bra, fick vrida flänsen lite bara.
Sagt o gjort, nedmonterat blir det!
Så nu är det bara en jäkla massa kvar
MVH Erik
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 22 Apr 2015, 20:09
by JockE28
jäklar vad det går undan!
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 22 Apr 2015, 20:37
by Nisse Järnet
Snyggt!!
Både skönt och jobbigt med nermonterad, mest skönt kanske
Pajjar damaskerna pga dom feta vinklarna? Är det BMW original?
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 22 Apr 2015, 20:42
by erikjakan
Ja, lite bökigare att skruva men mycket bättre egentligen.
Inte så extrema vinklar, är nog kass kvalitet. Ska montera original nu.
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 22 Apr 2015, 21:18
by Nisse Järnet
erikjakan wrote:Ja, lite bökigare att skruva men mycket bättre egentligen.
Inte så extrema vinklar, är nog kass kvalitet. Ska montera original nu.
Ok om du kommer ihåg får du gärna fota framifrån nån gång när det passar så jag kan jämföra med mina
Tror original är rätt väg att gå, iaf verkar det vara så till E30ix som är sänkt.
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 23 Apr 2015, 14:41
by RoDe
Bra tempo
Nu blir man tveksam till att köra med ventilkåpa i plast
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 23 Apr 2015, 21:27
by peterjakan
RoDe wrote:Bra tempo
Nu blir man tveksam till att köra med ventilkåpa i plast
Det är värt att tillägga att bultarna som drog fast avgashus mot grenrörsflänsen var rätt så kassa, och när vi demonterade allt för att konvertera till nermonterat märkte vi att avgashuset inte var 100% åtskruvat, så antagligen har en ganska schysst våg av avgaser passerat avgaspackningen vid flänsen och agerat hårtork size XL rakt mot ventilkåpan.
Ska man köra strippen / gata så lär det räcka med ett ordentligt värmeskydd därimellan så går det nog bra, kanske funkar vid bana också men där är ju påfrestningarna garanterat större så...lite mer av en chansning.
Annars kan man alltid försöka ragga tag på en M56B25 ventilkåpa från staterna som är i alu istället för plast som tydligen ska passa rakt på M54an då M56 är en "Super Ultra Low Emissions Vehicles"-version av M54.
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 24 Apr 2015, 22:34
by Vipe
Kul project, följas!
Kör ni retur från turbon rakt inn i Tilton-pumpen, eller i en catch innan?
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 25 Apr 2015, 08:34
by erikjakan
Vipe wrote:Kul project, följas!
Kör ni retur från turbon rakt inn i Tilton-pumpen, eller i en catch innan?
Rör rakt in i pumpen.
MVH Erik
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 25 Apr 2015, 12:31
by E30Anders
Imponerande att ni orkar, bra jobbat!
Vad var det för fel på tändmappen, var den inte mappad i bänk?
Mvh/ Anders
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 26 Apr 2015, 20:16
by erikjakan
Ja det har vart lite tung nu kan man säga
Jo, den var "mappad" i bänk, men åthelvete för hög tändning och typ 6 värden i soppamappen.
Idag startade vi bilen, det gick kanonfint, har bytt till topplocksbultar till ARP och bytt spridare från Racetronix 1600cc til Bosch 1300, vilken sjuk skillnad! Mycket finare gång i maskin nu!
MVH Erik
Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!
Posted: 26 Apr 2015, 20:25
by JockE28
Hur kommer det sig att den vart så knasigt mappar?