Page 18 of 42
Posted: 20 Nov 2007, 13:09
by pelko
Posted: 21 Nov 2007, 02:10
by Fido85
fan ditt motorrum är precis som mitt
Posted: 28 Nov 2007, 17:07
by AndreasT
Tackar Pelko nu blev man sugen på få klart bilen när man såg bilderna.
Fido - Ja eller så är ditt som mitt
Känner mig riktigt slapp nu, har mestadels bara suttit å klickat runt och köpt delar på internet, får väl börja bygga snart också =).
Den ena s50 är nu istort sett helt såld i delar så nu har jag lite plats över i garaget iallafall. Fick hem lite delar idag.
Pedalar, handbromshandtag, kolfibermätartavla med kromringar, kolfiber emblem samt powerflexbussningar till bakvagnen.
Har iallafall börjat lite smått på grenröret. Började med tillverka pressverktyg för expandera rören till s50:n ovala avgasportar.
Bra mycket större portar än på m50. Blev en vända i svarven, kallbandssågen samt lite vid slipbandet.
Sedan vart det upp i pressen å prova och funkade riktigt bra.
Pressade fram 6st och svetsade fast dom på flänsen. Riktigt tight vid hålen var det iallafall men blev bra till slut.
Posted: 29 Nov 2007, 11:30
by pelko
Vilka prylar gosse
Var köpte du M sakerna?
Ut och snickra med dig
mvh Mathias
Posted: 29 Nov 2007, 14:55
by AndreasT
Köpte sakerna på autopower, av en från Göteborg, inte så dyra och ser betydligt snyggare ut än mina sunkig org pedaler
Satt och pillade igårkväll med mätarhuset. Monterade kolfiberpanelen och testmonterade ringarna.
Tyckte det blev riktigt bra och kvaliten var helt ok på sakerna.
Sedan vore det väl bra om jag gjort ren den innan jag tog kort
Nu har äntligen mina paket kommit på som posten velat lite med.
Sviktstålssaxlar, fuelrail, dumpventil, laddtrycksstyrning, ic, pyramidringar, packningsset, rördelar, silikonslangar m.m.
Hmm blev visst lite mycket rördelar
Posted: 01 Dec 2007, 20:21
by AndreasT
Idag har jag passat in turbon samt punktat upp ett grenrör.
Placeringen blev riktigt bra faktiskt då tryckröret inte behöver gå under framvagnsbalken, utan kommer upp vid fjäderbenstornet.
Inloppet till turbon blir även bra med en 4" 90 graders böj till luftfiltret. Samt massvis med plats för downpipe, enda som behövs är moddning av motorfästet.
Blev riktigt tight dock så nu får motorn inte röra sig allt för mycket
Självklart tog gasen till svetsen slut som alltid när jag skulle helsveta det så hann inte klart med det idag.
Posted: 01 Dec 2007, 21:57
by robbz
riktigt snyggt grenrör du har knåpat ihop!!!
härligt att se lite andra varianter på turboplacering!
/mvh
Posted: 01 Dec 2007, 21:58
by Bmwandreas
Bra turboplacering om man skippar ac:n!!
Posted: 01 Dec 2007, 22:43
by AndreasT
Jo tycker det blev trevligare och smidigare att bygga så här, självklart är det med AC:n borttagen. Något måste man ju offra
Posted: 02 Dec 2007, 00:27
by Fear This
ser ju skitbra ut de där!
nåt ja däremot blir lack på mej sj för att ja inte fattar är hur i hela hel***e kommer man åt att svetsa ett liknande grenerör? mena de första rören från kollektorn där e de tight asså..
för de andra tycker ja de e trevligt att du bytt ut ac-kompressorn mot en turbo kompressor
Posted: 02 Dec 2007, 05:43
by robbz
Fear This wrote:ser ju skitbra ut de där!
nåt ja däremot blir lack på mej sj för att ja inte fattar är hur i hela hel***e kommer man åt att svetsa ett liknande grenerör? mena de första rören från kollektorn där e de tight asså..
för de andra tycker ja de e trevligt att du bytt ut ac-kompressorn mot en turbo kompressor
bara att skjuta ut wolframen en bra bit, och ösa på med mer gas, då går det fint!
/mvh
Posted: 02 Dec 2007, 11:03
by AndreasT
Jo det är lite knepigt att svetsa. Jag brukar spänna fast grenröret ordenligt och lossa rören och helsvetsa dom löst. Sedan får man sätta dit dom i en logisk ordning så man kommer åt att svetsa dom två sista sömmarna på varje rör.
Posted: 02 Dec 2007, 11:48
by M3JONAS
Tjusigt!
Har du rätat upp motorn eller är det original vinkel?
Hade tänkt att placera turbon så på min m3 e30 men frågan är om det är mer plats på din bil eller om det bara är jag som är kass på att måtta?!
Posted: 02 Dec 2007, 12:01
by AndreasT
Tackar!
Det är rätt trångt på e36 måste jag medge, samt nu har jag bara "halva" toppen på plats så ser ut vara mer plats än det är.
Posted: 02 Dec 2007, 19:28
by bmw_fredde
Ser riktigt bra ut! faan vilken fart du har på arbetet
Posted: 02 Dec 2007, 21:45
by Ludde
du måste fan ha oändligt med pengar
Posted: 02 Dec 2007, 22:34
by AndreasT
Fredde jo lika bra jobba på så den blir klart i tid. Vid jul har jag cirka 4v heltid att ägna åt bilen så då skall det bli gjort en hel del.
Lika bra och roligare att bränna pengarna nu när man är ung å dum