BMW e30 -->M20 Turbo<--

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

markus wrote:Vart ju vettigt med rören ! Inte så jävla mycket kvar nu =)
Jag är jäkligt nöjd. Och så gött att ha någon som är proffs som svetsar åt en :D

Hoppas på att ha fått alla grejer för att kunna starta den 21-22 feb !
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: Sv: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

CarpeDiem wrote:Härliga bilder :)
Tack :mrgreen:
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Jag har ett litet bekymmer.

Det saknas några säkringar och eftersom jag inte gjort härvan så vet jag inte vad som är vad.

Min fråga är: Finns det något smart sätt att göra detta?

Är det att sitta med multimeter? Kan jag uppsöka någon sorts trollkarl som löser det?

Image
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by JonasH88 »

Vänd på det där så ser du ju på undersidan av säkringen om sladdarna går till något av reläerna eller ut i härvan. Sen/annars är det bara fram med multimeter :)
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

JonasH88 wrote:Vänd på det där så ser du ju på undersidan av säkringen om sladdarna går till något av reläerna eller ut i härvan. Sen/annars är det bara fram med multimeter :)
Jo, de får bli så.
Tur att det inte är så många.
Och när jag väll mätt o kollat vad som är vad så ska jag snabbt skriva upp de :D
Minnet är bra men kort.
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: Sv: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by CarpeDiem »

Alltid bra att skriva upp i vilken ordning kablarna ska vara.
Hoppas att det löser sig :)
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Ännu mer packet :D:D:D:D
Julafton every damn day !

Image

Fick en brandsläckare i julklapp. På riktigt.
Känns bra att ha i bilen.

Image
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: Sv: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by CarpeDiem »

Kul med paket :)
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Han med en sväng i garaget lördagnatt mot söndag.
Firade syrrans födelsadag o passade på att ta ett nattpass.


Image

Började med att koppla bränsleslang



Image


Blir lite tajt mellan luftfilter och kylare

Image

Här kommer huven gå ungefär

Image


Detektivarbete

Image

Och tyvärr har jag upptäckt detta

Image

Image

Någon som har ett bra kopplingsschema för seriell kontakt till Vems ?
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

jag undrar oxå om någon har ett bra förslag på hur jag drar bränsleslangen från tanken till catchtanken på e30 ??
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Fukk, jag har ju inte köpt någon e85.
Vart tankar jag bäst e85 nu?

Eller är det någon i närheten av Linköping som har några liter?
Tänker mest till mappningen den 24/3.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Dam ta da tatt tada!

Ja nu har en helg till averkats i garaget.

Nu när jag sitter här och försöker summera vad jag gjorde i lördags så kan jag inte riktigt svara på vart timmarna tog vägen.
Kopplade in elhärvan, gjorde klart oljan in o ut ur turbon, fipplade ner fuelrail
Inte mycket att ta bilder på men såhär ser iaf Biltemas krymplack ut

Image


Idag har jag dragit alla soppaslangar underbilen och i bagaget

Image

Inte lika snyggt som i Rippers, med det funkar.
Nu när jag tittar på bilen undrar jag varför det är så olika längd på slangarna.
Troligtvis för att jag var så invig på att vrida på nyckeln


Image

Yeah! Vi får alla vänta på en startfilm tills nästa helg :)
Jag hade kunnat bjussa på en film när jag drar runt startmotorn men...

Får ingen signal till soppan, vevaxelgivarn strular.
Jag och en kompis höll på i ett par timmar att felsöka osv, men varken han eller jag är så bra på Vems.
Så nästa helg har jag bokat dejt med en Vemskunnig kompis. Hallelulja !

Tappa inte hoppet.
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: Sv: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by CarpeDiem »

Grymt jobbat :) Ser fram emot film på uppstarten.
I live my life a quarter mile at a time
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by t79sk8s »

Rutinerad timing till våren :wink:
Kör du gata med denna?
Om du gör det måste du glida förbi nyköping när nya betong parken är klar(sensommar) :D
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

CarpeDiem wrote:Grymt jobbat :) Ser fram emot film på uppstarten.
Tack, det blir filmtajm på söndag då ;)

t79sk8s wrote:Rutinerad timing till våren :wink:
Kör du gata med denna?
Om du gör det måste du glida förbi nyköping när nya betong parken är klar(sensommar) :D
Jo i år ville jag vara klar i tid!
Jag kommer inte köra gata med bilen nu.
Kommer ha ett stort hål i huven där turbon kommer sticka upp.
Får bli gata när jag byggt om grenröret och lackat fronten.
Parken blir besökt iaf :D
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Jag behöver tips på vad jag kan trigga sprutet med på andra läget när jag vrider på nyckeln och som inte stängs av när jag drar runt startmotorn.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Ja då var det dax att summera helgen.

Jag hade ett china-bränslefiler monterat som jag fick med när jag köpte catchtanken av en kille,
tänkte byta ut de inom en snar framtid, men tänkte att det ändå skulle hålla under uppstart.

Så fel man han ha. Det stod jue som en fontän i resevhjulsbaljan


Image
Skäms sa jag!

Letade upp mitt gamla soppafilter och klämde dit de. Tätt o fint.

Då började det droppa om ena soppapumpen.
Drog lite, läckte fortfarande, lite till o lite till

Fail Då gick anslutningen av.

Image

Så jag fick fulplugga osv, köra med en pump (vilket räcker gått o väl för mitt ändamål) soppatrycket låg stabilt och bra.

Efter ett samtal till Vems-Jörgen (tack för rådgivning)
Och nerladdning av ny mapp (tack Mattias Sävar-turbo)


Världens (just nu) bästa ljud

FILM-->>http://vimeo.com/88019447

Back on track. Vilken jävla lättnad!
Post Reply