Page 18 of 19

Re: Ellissons e30 turbo - 734hk/955nm

Posted: 22 May 2012, 19:22
by m_ellisson
Thörn wrote:shit, hajar inte att du vågar köra med det med den effekten, går en knut i starten är det inte hela värden men í 200 blås fortsätter andra hjulet att driva fullt, då går det snabbt åt helsike med alltihop.
Det var en det hände för på mantorp för ngt år sedan, billiga sviktisar hint hint :)



Sant , det är lite riskabelt & det har hänt mig 1 endaste gång typ i 150 km/h med gatdäck & det var inget som besvärade mig förutom att jag blev ifrånkörd av en standard supra :)

Jag ska bygga skottsäker bakvagn. Frågan är när :) Det är ju inte bara sviktaxlar man behöver! ;)

Re: Ellisson´s e30 - 734hk/955nm

Posted: 22 May 2012, 19:23
by m_ellisson
brasnytihajjen wrote:
Pitbull wrote:Går det inte att tvätta bort skiten på den lilla sidorutan?


Ger du han en liten slant så är nog platsen din, Får jag photoshoppa ett förslag till dig? :wink:


Gör det Gyllengök :)

Re: Ellissons e30 turbo - 734hk/955nm

Posted: 01 Jul 2012, 18:40
by m_ellisson
Hela gatebilhelgen gick skitbra. Riktigt kul & inga ras. 16 däck gick åt :lol:
Sjukt nöjd med styrningen oxå sedans jag bytte till e36 styrväxel & fick 45 graders styrvinkel :mrgreen:
Liten film: http://www.youtube.com/watch?v=keuZcm7N ... ature=plcp
Image

Re: Ellissons e30 turbo - 734hk/955nm

Posted: 02 Jul 2012, 17:57
by Loordan
Fint som fan! :) Går o åka riktigt brett med en liten e30 :D

Re: Ellissons e30 turbo - 734hk/955nm

Posted: 31 Aug 2012, 22:14
by m_ellisson
Loordan wrote:Fint som fan! :) Går o åka riktigt brett med en liten e30 :D


Jode gör ju klar skillnad med värre styrvinklar :)

Re: Ellissons e30 turbo - 734hk/955nm

Posted: 31 Aug 2012, 22:17
by m_ellisson

Re: MEllisson E30 Turbo - PT6765 & S50 spjäll

Posted: 23 Jan 2013, 22:29
by m_ellisson
Dax för en update nu då!
För er som inte visste det så körde jag ras i augusti. Avgaskammen brasst precis vid kamdrevet. Alla avgasventiler blev krokiga, det blev jack i cp kolvarna & alu flisor i maskin pga kamkedjan skavde emot övre kedjesträckaren! Anledning till raset? Ja det kan man undra..Antingen för att denna kammen var med om raset 2010 o fick nån smäll då?
Eller för elakt pangande varvstopp? Märke oxå att spridarkontakten på 1ans inte satt på plats direkt efter att det inträffade. Bilen stod med huven öppen på en bilträff strax innan så vet inte heller om någon fipplat loss kontakten? För dom lossnar inte bara sådär..... :evil:


Men men..Nya tag nu 2013 iaf! Tänkte satsa på att få bättre körbarhet & respons då jag ska satsa mer på drifting nu!

Maskinen revs ur ganska kvickt & isär för kontroll & byte av ram/vevlager samt rengörning av alla prylar har gjorts. Lagrena såg btw ut som nya trots 2 säsångers hårt piskande :lol:
Kolvarna gick att putsa till så de går att använda oxå :D
Botten är nu ihopskruvad igen, toppen fick nya std ventiler samt en portning eller ja mest tillsnyggade kanaler kan man säga :P


För några veckor sedan så fick jag tag på S50B32 separata spjäll moddat till att passa m50 + plenum med fastsvetsad PPF dumpventil :mrgreen: Kommer bli riktigt fett!
Är det någon som behöver gamla modellen av PPF dumpen så har jag en extra 50 mm att sälja :!: :P

Image

Re: MEllisson E30 Turbo - PT6765 & S50 spjäll

Posted: 23 Jan 2013, 22:33
by m_ellisson
Fick lite prylar idag från PPF :mrgreen: Inte allt för tråkigt! Tack Bäckis för bra pris, snabb leverans & ´´gratis-godiset`` :wink:

Precision 6765 billet, cooperingpackning mm dök upp!

GT42an vs PT6765 8)

Image

Re: MEllisson E30 M50 2,8 - PT6765 & S50 spjäll

Posted: 25 Jan 2013, 21:25
by m_ellisson
Håller på & drar om rören till handbromsen med separat behållare & ändrar även utväxling på spaken så man kan låsa upp röven lite ordentligt!
Innan har det inte fungerat nått vidare bra!
Kommer även bli värre bromsar bak. Tror det blir e46 328 skivor & Volvo 240 fram-ok!



Sen är en ny inte(Ny utan en begagnad)insugskam som ska bli avgaskam lämnad på svarvning..
Likaså e34 naven som jag ska ha till o bygga skottsäker barnvagn med.
De ska göras om till 4 bulthål & centrumet ska/är moddat till rätt diameter 8)

Och i dagarna ska jag hämta en e34 m5 diff som pajat av okänd
anledning + axlar o knutar , diffinfästninar mm.. så får se om diffen går att räddao använda :mrgreen:

Re: MEllisson E30 M50 2,8 - PT6765 & S50 spjäll

Posted: 25 Jan 2013, 21:33
by moxi
läste att du ändrat styrvinklarna..hur har du gjort då? påverkar detta bilen allmänt på andra sätt också eller..frågar av ren nyfikenhet då man kanske skulle bygga om så man fick mer styrvinkel om ingreppet inte är för stort o jobbigt.

Re: MEllisson E30 M50 2,8 - PT6765 & S50 spjäll

Posted: 26 Jan 2013, 01:31
by m_ellisson
Jag har flyttat styrledsinfästningarna närmre o i linje med spindellederna..kommer inte ihåg exakta
mått men det är precis så man får dit muttern till styrleden. Sen har jag ju e46 länkarmar för att få ut hjulen mer
Där är lite bilder o så i början av tråden som du kan kika på.
Kör ju 0 Toe-in o 4 grader camber nu, den är snabbstyrd, vändradien är grym & jäkligt go att sladda med
Nackdelen är att det sliter lite mer däck..på insidan då!

Har funderingar på att modda mina fjäderben för ännu mera styrvinkel.
Har en idé med plattor som har spår så man kan justera hur mycket styrning man vill ha & så får man köra med uniballs istället för styrleder :mrgreen:

Re: MEllisson E30 M50 2,8 - PT6765 & S50 spjäll

Posted: 26 Jan 2013, 17:03
by m_ellisson
Fick ett samtal nyss att kammen är färdigsvarvad.
Så nu kan man sätta ihop resten av maskin o ställa in kammarna :D
Får bli morgondagens sysselsättning :mrgreen:

Re: EllissonDrft E30 M50 2,8 - Precision 6765 & S50 spjällhu

Posted: 10 Mar 2013, 20:41
by m_ellisson
Maskinen är på plats igen..Nya turbon oxå dock inte på bild.
Och mina spridare är lämnade på tvättning hos Highway Performance.
Nu återstår att inhandla v-bandsfläns till downpipe, silikonslangar till plenum, tryckrör & kylarslangar mm

Image

Image


Jag lånade ett MT ET drag 28*10,5*-15 för att testa om det är sådana jag kan ha! Men det var för stort! Tog i framtill på insidan av hjulhus & i tröskel så det får nog bli 26or eller kan det kanske funka med smalare 28or!? hmm!
Image

Re: Ellisson E30 M50 2,8 - Precision 6765 & S50 spjällhus

Posted: 11 Mar 2013, 22:33
by Pitbull
Detta blir kalas! Du och jag på mekonomen snart i stan!!! Haha!!! :mrgreen:

MEllisson DRiFTE30 & Supra - REJÄL UPDATE!!!

Posted: 21 Dec 2013, 01:15
by m_ellisson
Nu är jag tillbaka 8) En del har förändrats. Jag ska försöka dra allt kort från det att jag uppdaterade sist :D
I mars flyttade jag till Kalmar & började jobba där istället. Blev inte så mycket gjort med bilen under några veckor då jag inte hade någon garageplats.
Men det löste sig tillslut genom en jobbarkompis så jag och sambon fick tag på en varsin garageplats till våra bilar i samma garage. Hon har en högerstyrd Supra mk4 automat..så nu är vi 5 st i det garaget och vi har fan aldrig tråkigt
:lol:

Detta är när vi flyttar e30in från gamla ´´garaget``eller ja..det stora plåtskjulet som det egentligen äro alltid kallare där inne än utomhus.. :D
Image

Detta är i det nya garaget. Dock ett tag efter då jag plastat egna m3 sido & bakkjol & satt på bilen samt fått igång & mappat maskinen ;)
Image

Maskinrummet
Image

Och en bild på hela garaget från i Juni :)
Image


Här är min sambos Supra hyffsat nylackad & polerad :mrgreen: TOK-FET! :mrgreen:
Image




Jag körde på Gatebil Mantorp..Fruktansvärt kul & gick riktigt bra. Var med i SM i bredsladd tävlingen men vet inte vilken plats jag hamnade på :lol:
Här kommer några bilder,filmer..

Image

Image
Image

Film:

http://www.youtube.com/watch?v=eSEJKHS8 ... mGckpEi9pQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Image





Och lite bilder från andra evenemang

Image

Image

Image

Image

Image

Image




Vi gjorde leak-down test på supran för att den började ryka blått och pissa olja under hösten. Slitna kolvringar och otäta ventiler mm kom vi fram till med det så det var bara att riva den gamla oöppnade 2JZann :lol:

Image

Image

Image

Image

Block,topp,vev lämnades in till Astander Engineering. Blocket honades och toppdäckades, Toppen fick sig en mirafräsning & veven blev polerad. Allt hämtat och superfint. Tanken är att renovera, köra singelturbo & ca 500 hk i supran till sommaren 2014..Den ska användas som gatbil & på strippen ibland :)
Nya kolvringar har vi fått hem, ett grenrör, alla packboxar. Ett AEM plug´n play, hks fuelrail & precision spridare köptes via Ärtan.
Och där är vi idag. Väntar på vev,ram,axiallager till maskinen från usa..verkar gå rätt trögt :evil:
Måste tillägga att min hona kan skruva lite så det är inte jag som gör precis allt. Hon är duktig :mrgreen: Men jag får peka o visa endel
8)

Image








Tillbaka till E30in då! Jag tänkte satsa på drifting 2014 så jag bygger bilen proint godkänd nu.
Jag gjorde leak-down test i höstas på m50in och det var upp emot 70% läckage på endel cylindrar. Det blåste ut genom avgashuset och konstaterade att avgasventilerna var otäta :roll:
Mycket riktigt jag slet av topplocket och lämnade det till Astander Engineering och Mogge som har stället konstaterade att alla styrningarna på avgassidan var tokslut samt nästan alla avgasventiler var krokiga :shock:
Nya styrningar sitter i nu iaf & alla insugssäten är mirade..

Image





Dubbla fläktar på plats, hela fronten kapade jag sönder och byggde om. Flyttade fram kylaren gjorde nya fästen till kylare,intercooler och så har jag satt dit oljekyl med extern termostat. Plåtar för att tvångsstyra luften genom kylarna har gjorts.
Image

Image

Image


Jag har sålt en massa saker såsom framvagn, mtech fronten, stolar, halvburen, ms2v3 styrsystemet, spridarna, grenröret mm för för att bättre prylar ska dit.
Jag har gjutit mig en egen m3 front
:mrgreen:
Image

Nya Fia godkända Sparco stolar & 4 punktsbälten från Streetpower har jag fått hem..
Image


Ett nytt grenrör från BadAssParts, Ett Vems V3 från Sandqvist Motorsport, En Godkänd bur från Finess..

Image

Image

Image



Hylsorna till coilovers har jag svetsat på ett par originalspindlar som sedan lämnats på pulverlack.
Jag vet vad jag ska få av tomten i julklapp
:lol: ETT WISEFAB styrvinkelkit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Image


I skrivande stund så byggs det bur för hela slanten. Hitatchi även kallad bög-kapen (He touch he) haha.. :lol: får gå varm. En polare hjälper till med byggandet då han har vanan inne :D

Image

Image





Tack för mig för den här gången. Hoppas ni orkat läsa min lilla uppdatering.. :lol: GOD NATT!!!
Glöm inte att gå in & gilla min facebooksida! http://www.facebook.com/mellissondrifting" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: MEllisson Drifting E30 & Supra - REJÄL UPDATE!!!

Posted: 21 Dec 2013, 12:21
by Nisse Järnet
Kul! :)

Re: MEllisson Drifting E30 & Supra - REJÄL UPDATE!!!

Posted: 21 Dec 2013, 21:12
by m_ellisson
Passat in lite rör idag igen. Nu återstår bara bältessträva och kryss :) Image